Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk moms uden dansk momsnummer...?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for nylig købt varer af et tysk firma, som godt nok driver en dansksproget .dk webshop, fakturerer i DKK og beregner 25% moms. Deres fakturaer er ikke påført noget momsnummer, og deres hjemmeside indeholder kun et DExxxxxxxxx momsnummer, så jeg henvendte mig for god ordens skyld til deres kundeservice, som også kun kunne henvise til det tyske momsnummer. Dén går da vel ikke - at beregne dansk 25% moms uden et dansk momsnummer? Eller er der noget jeg har overset?

Er det ikke et krav, at fakturaer med dansk moms er påført et dansk momsnummer? Mere alvorligt: Kan jeg komme i fedtefadet for ikke at sikre mig (dvs. ikke at kunne dokumentere over for SKAT), at sælger er berettiget til at beregne dansk moms?

På forhånd tak for opklarende indspark!  :-j

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

At et tysk firma har oprettet en dansk hjemmeside og og fakturere med dansk moms uden at have et dansk  momsnummer, lugter næsten af svindel - de score jo en del penge på den måde. Var jeg dig ville jeg strakt anmelde sagen til SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

jm1:

Jeg har for nylig købt varer af et tysk firma, som godt nok driver en dansksproget .dk webshop, fakturerer i DKK og beregner 25% moms. Deres fakturaer er ikke påført noget momsnummer, og deres hjemmeside indeholder kun et DExxxxxxxxx momsnummer, så jeg henvendte mig for god ordens skyld til deres kundeservice, som også kun kunne henvise til det tyske momsnummer. Dén går da vel ikke - at beregne dansk 25% moms uden et dansk momsnummer? Eller er der noget jeg har overset?

Er det ikke et krav, at fakturaer med dansk moms er påført et dansk momsnummer? Mere alvorligt: Kan jeg komme i fedtefadet for ikke at sikre mig (dvs. ikke at kunne dokumentere over for SKAT), at sælger er berettiget til at beregne dansk moms?

På forhånd tak for opklarende indspark!  :-j

Det med dansksproget webshop giver mig tanken at de nu sagtens kan være dansk momsregistrerede. Det burde den du talte med måske nok også vide, og der burde fremgå et enten EU vat eller DK - men det ser man faktisk i en del fald som fejl. Jeg ville tage fat i dem igen skriftligt og gøre opmærksom på du skal have deres danske eller EU momsnummer - eller prøv at søge shoppens navn i skat under momssøgning https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=NTSE_internet_portal_book_76&_nfls=false (ved ikke om navn er nok)

Der er mange tyske osv virksomheder, der sælger så meget i DK at de skal være dansk momsregistrerede (amazone DE osv) så jeg ville give den en skud mere skriftlig til dem og forklare, at det er ulovligt med dansk moms hvis ikke de er dansk momsregistrerede, så du SKAL lige have deres danske eller EU moms nr som nogen dernede måske kalder det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

jm1:
købt varer af et tysk firma

Mon der kan være tale om en ydelse og ikke en varer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

jm1:
købt varer af et tysk firma

Mon der kan være tale om en ydelse og ikke en varer?

som vel refererer til hvis det er ydelse til private - så skal der lokal dansk moms på. Men jo kun til private - ikke til hvis trådstarter er momsregistreret

En varer skulle der heller ikke moms på hvis trådstarter som køber er momsregistreret, så var det med reverse charge- med mindre den tyske virksomhed faktisk er dansk momsregistreret grundet størrelsen af deres handel i DK f.eks.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bingo! Dit link til skat.dk gav mig informationen (tip: brug * som wildcard ved søgning på del af navn, ellers ingen hits). Jeg havde tidligere forsøgt mig på cvr.dk, men der kan man åbenbart ikke søge på SE-numre. Så lærte vi også lidt i dag...

Danke recht herzlich!

:-j

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)