Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af vareprøver.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
John, din afgørelse bygger på det faktum at de to demobiler er indkøbt med henblik på salg efter at de har kørt x antal km.

Her ved vi faktisk ikke hvad trådstarters intension er med varen mv. Eksempelvis anvendes varen kun til demo og kan den sælges efterfølgende mv.

At anvendelse og konkrete forhold spiller ind fremgår netop af don afgørelse. Af de 6 biler som sagen omhandler blev der givet afskrivningsmulighed for de 4 biler. I den del som du henviser til var dommerne ikke enige. 2 gav udtryk for det citat som du henviser til mens den 3. mente at der kunne afskrives.

helt med - Mit svar bygger dog langt fra kun på det - Som jeg skriver - hvis vi taler computer og kamera o.l. som købes og bruges til fremvisning, så forventer jeg ikke de dermed slides og taber al værdi? Deraf bil linket hvor bilerne der KUN var demo og ikke ude at køre leje osv - ikke kunne afskrives, da de forventedes at beholde værdi

Jeg kender ikke helt praksis, men tror ikke butikker kan trække alle computere og kameraer fra som de viser frem for kunderne og jeg tror det er samme her.

Så skulle man først trække dem fra, og så siden trække dem ind igen for at sælge dem som demo-modeller. Jeg tror helt enkelt ikke de mister værdi af betydning ved at blive vist frem i butik (lidt som bilerne) Hvis de låntes med hjem / udlejedes ville de kunne afskrives

Hvad TROR du Whiskey ud fra computer og kamera som vises frem for kunder (som demo modeller vel i type forretning siden der er kunder der kigger) - tror du man skal afskrive dem helt (hvis straksgrænse) og så tage dem ind igen ved salg - eller er det ikke bedre at beholde som varelager og så afskrive det tab der kan være ved salg (Nægter at tro demo smides ud)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

selfølgelig

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Deraf bil linket hvor bilerne der KUN var demo og ikke ude at køre leje osv - ikke kunne afskrives, da de forventedes at beholde værdi

Landsretten kom netop frem til at der var sket en værdiforringelse af bilerne. Grunden til at landsretten alligevel ikke tillod afskrivning var at bilerne var købt med henblik på salg efter at have fungeret som demo-biler i et begrænset antal km og at det i den konkrete situation blev betragtet som en integrereret del af virksomhedens drift.

Jeg mener at man dels må tage udgangspunkt i hensigten og arten af varer. Har vi til hensigt at sælge den pågældende demo efterfølgende eller ej (ej udelukker så ikke et salg på et senere tidspunkt). Er hensigten et efterfølgende salg så vil der ikke kunne afskrives. Der må også henses til arten af varern  Der er eksempelvis en afgørelse med en guldsmed som blev nægtet afskrivning på vielsesringe brugt til demo, da opfattelsen var at de ikke mistede værdi ved at blive brugt som demo.

Men har man ikke hensigt om at sælge den pågældende varer - som trådstarter nævner i tråden -  og undergår varen en værdiforringelse ved brug så må den være afskrivningsberettiget og bør behandles som "Kah" nævner ovenfor i tråden.

Grænserne er meget flydende og det viser den afgørelse som du henviser til også. Der er 6 biler hvor problematikken er blevet delt ud i 3 delspørgsmål som retten skulle tage stilling til. Hvad der er op og ned for trådstarter har jeg simpelthen ikke et definitivt bud på. Det vil kræve indsigt i hans forretning og hvad der sker med demoerne mv. 

Hvis der er tale om større antal årlige demovarer så overvej at bede SKAT om et bindende svar - taler vi en eller to varer om året  så straksafskriv hvis man mener betingelserne er opfyldte - og hav i baghovedet at SKAT måske ser anderledes på det. For sådan et skøn bliver man ikke straffet - højest ændret i ens skatteansættelse.


Side 2 ud af 2 (13 indlæg)