Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af IVS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har netop stiftet et IVS og står nu og skal anskaffe mig noget til brug for driften.

Der er penge på kontoen til at betale med, MEN det jeg skal købe skal bestille på nettet og derfor betales med dankort. Jeg er lige startet op og derfor ikke fået dankortet til kontoen endnu. Men jeg kan ikke rigtigt komme videre før jeg har fået det hjem jeg skal bruge og jeg kan ikke komme til, at betale før jeg har kortet !!

Er der nogen der ved om jeg må betale med mit private dankort og så overfører beløbet fra IVS til mig selv. Eller er er jeg tvunget til, at vente på firmakortet

Mvh

Christian

Fra bjerringbro
Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 40
Fra  Hoffmans multiservice Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian. 

da jeg starte IVS Op med min kammerat. 

Brugt vi vores privat kort til indkøb af edb Udstyr, møbler ect. 
vi lavet det som et privat udlæg og det godkendte  revisoren

Venlig hilsen
Lothar Hoffman
Hoffman Have- & Multiservice
www.hoffmans.dk 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt okay med et privat udlæg.

Du må dog aldrig lave den omvendte :-)

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk vigtigt at hvis det er køb inden stiftelse _ så er bilag til stifters navn og efter altid til IVS - men du må godt lægge ud som privat indskud i egenkapitalen

Er det mere end udlæg = er det lån der er brug for sådan lidt længere, så skal du lave et lille lånebrev og lovmæssigt betale en rente mellem selskabet og dig selv - fradrag for selskabet og skat for dig -

Aldrig penge den anden vej - fra selskabet til dig (andet end tilbage betaling af udlæg/lån)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Den omvendte - den forstår jeg ikke :-)

Firmaet er stiftet og kontoen er klar og der er penge på (har fået indbetalt fra de første kunder) det er blot dankortet der er lidt længe undervejs...

Men menget fint, hvis man gerne må lave et kortvarigt (en uge eller to) udlæg. jeg var bange for, at det ville betragtes som en form for anpartshaverlån eller jeg skulle hen og lave lånedokumenter mellem mig og firmaet.

Så blot et kortvarigt udlæg og så retur med pengene til privat konto fra selskab og kvitteringerne vedrørende købene med til selskabets regnskab ?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må altid lave et udlæg fra en privat konto, og efterfølgende udligne beløbet fra en erhvervskonto.

Men du må aldrig det omvendte. Altså købe noget privat vha erhvervskontoen for senere at udligne fra privatkontoen.

Ja til dit sidste spørgsmål

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

den omvendte = du må ikke låne penge af selskabet

Du må gerne lave udlæg kortvarrigt som du gør uden andet end bogføring som privat indskud - længerevarende lån SKAL der laves lille lånebrev for og beregnes rente: det tager 5 min så ikke et større problem som sådan

Du skal også lige tænke på at hvis din selskabskapital går under halv af oprindelig - så skal du afholde generalforsamling og vedtage hvad så - osv  
Undlader du den slags KAN du ende i hæftelsesgennembrud ved at ignorere kapitalmanglen. Ved at du låner selskabet penge så er der en gæld i firmaet til dig og køber du noget der bare er udgift - for pengene - så får du hurtigt den situation hvis de f.eks. er stiftet med 1 krone

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk - mange tak for hurtige svar.

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det jeg skal købe koster mere end halvdelen af det beløb som selskabet er stiftet med. Men der er penge på kontoen fra salg af ydelser. Så der er stadig ca. halvdelen af nuværende indestående på kontoen tilbage når jeg har købt tingene - som er til drift af firmaet.

Og beløbet bliver returneret med det samme. Det handler kun om, at kunne betale med mit eget dankort (fordi firmakortet ikke er kommet endnu) og derefter gå direkte i netbanken og overfører pengene fra firma til mit eget kort som jeg har lagt ud med.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)