Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæfter nyt firma ved generationsskifte?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber, det er den rette tråd, jeg spørger i - ellers flytter jeg det gerne.

Veletableret murerforretning i generationsskifte.
Det er far og søn, som har et interessentskab, hvor sønnen overtager firmaet, da faren går på pension, hvorefter det bliver lavet om til en enkeltmandsvirksomhed med nyt cvr-nr. 

Hæfter det nye cvr-nr. for de bankprovisioner, der er lavet i det gamle firma i forbindelse med større entrepriser? 

Kan det nye firma drages til ansvar for arbejde udført af det gamle firma (f.eks. hvis der kommer reklamationer)?

Smid gerne et link, da jeg ikke har kunnet Google noget.

Tak for hjælpen på forhånd.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Både ja og nej.

Interessantskabet er dig og din far som privatpersoner, og I hæfter derfor solidarisk for de forpligtelser der måtte ligge i forbindelse med arbejder udført under Interessentskabsformen.

Din enkeltmandsvirksomhed er en ny virksomhed, men den er jo lig med dig som privatperson, og du hæfter stadig for de forpligtelser der måtte være indgået før generationsskiftet.

Ønsker du at begrænse ansvaret for den nye virksomhed, så må du oprette denne i en selskabsform (selvstændig juridisk enhed). Du er stadig ikke 100% sikret, da evt fordringshavere mod I/S og dig kan gå efter de værdier du personligt har i det nye selskab (dine anparter), men hvorvidt dette vil ske beror bl.a på hvor høj en værdi disse anparter måtte have på daværende tidspunkt.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)