Min erfaring er at fejlen oftest ligger hos den der bestiller. Folk vil have alt for intet, og ender med at vælge den der tilbyder laveste pris og mange gange en urealistisk pris for det som de tror kommer retur.
Jeg gætter på du laver sider for folk?
Min oplevelse har nu været en ganske anden, da vi inden opstarten besøgte 4 virksomheder som bød sig til her på sitet.
Kendetegnede for disse var, at de var uhyggelige indforstået og havde mere end svært ved at sætte sig ind i hvad vi egentlig ville.
Min helt klare opfattelse er, at de virksomheder vi besøgte, levede i en bobbel af IT, SEO, Adwords, Feed´s, moduler og en masse frække ord som de sikkert havde troet ville få os som kunde til at falde på røven af.
Mange kunder sidder sikkert bare og nikke i takt til en lind strøm af indforståethed og frække ord, da man ikke vil virke dum. Det kan man så lade være med, men selve forståelse af hvor mange af vi kunder kommer fra og hvad vi arbejder med i dagligdagen, er en total mangelvare.
Her er et rigtig godt eksempel.
Ud af de 15 samarbejdspartner vi har/haft gennem de sidste 3 år, hvor mange tror du har været en tur rundt med os i vores fysiske butikker, så de får en snert af vores dna og reele ønsker/problemer/spørgsmål under huden?
Hvis du gætter under en, så er du på rigtige vej.
Her er et andet eksempel.
Vi har en mængde fysiske butikker, med fælles lagersystem som skulle linke op mod webshoppen. Hvor mange af de vi som vi besøgte tror du havde gjort sig den ulejlighed at undersøge om det var muligt at lave en integration uden besvær mellem vores lagersystem og webshop?
Hvis dit svar er under nul, så er du på rette vej.
Og lige en til at gå hjem på.
Jeg bliver ringet op mindst 4 til 5 gange om ugen, af ganske velmenende virksomheder, som da lige vil give mig et kald og fortælle de kan hjælpe med SEO, ADwords, Remarketing, osv. osv osv.
kendetegnede for 99% af disse er i meget højgrad også indforstået i en IT verden. Gæt engang hvor mange af disse jeg byder på en kop kaffe for et evt. samarbejde?
Hvad er så min bundlinje?
At IT folk bare ikke er sælger og har en generel mangel af forståelse for hvad vi dødelige sidder og arbejder med til daglig og ikke mindst måske skulle prøve at slå et ord som kundeanalyse op.
Dem der formår at sætte sig i kundens sted, vinder i sidste ende.