Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udligningsmoms - bogføring ???

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyt styresignal fra skat iflg BDO om at man fremover - for ansatte som får f.eks. mobiltelefon til rådighed, ikke skal beregne % forbrug og dele moms men fremover tage købsmomsen som fradrag fuldt  OG så samtidigt beregne udligningsmoms (samme beløb 25% af beløbet ex moms) og tillægge sin salgsmoms

Her er det min hjerne strejker - for hvis jeg bogføre et køb - lad os sige 800 + moms som 800 kr udgift debet og 200 kr købsmoms debet som jo så stemmer med bank -

Hvordan posterer jeg så udligningsmoms som 200 kr der som ekstra bogføring skal lægges på salgsmoms i kredit. Hvad pokker kan så være modkonto? Det bliver vel en udgift i princip - så den skal vel på udgift på samme konto som telefonens udgift lå på MÅ vel være svaret?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nyt styresignal fra skat iflg BDO om at man fremover - for ansatte som får f.eks. mobiltelefon til rådighed, ikke skal beregne % forbrug og dele moms men fremover tage købsmomsen som fradrag fuldt  OG så samtidigt beregne udligningsmoms (samme beløb 25% af beløbet ex moms) og tillægge sin salgsmoms

Her er det min hjerne strejker - for hvis jeg bogføre et køb - lad os sige 800 + moms som 800 kr udgift debet og 200 kr købsmoms debet som jo så stemmer med bank -

Hvordan posterer jeg så udligningsmoms som 200 kr der som ekstra bogføring skal lægges på salgsmoms i kredit. Hvad pokker kan så være modkonto? Det bliver vel en udgift i princip - så den skal vel på udgift på samme konto som telefonens udgift lå på MÅ vel være svaret?

For det første træder det tidligst i kraft 1. april, så der er lidt tid til at finde ud af det!

 

Jeg kan sagtens følge dig i bogføringsproblematikken. Men jeg tror det bliver præcis som du skriver;

Ved købet i første omgang

Debet: 800 på små anskaffelser

Debet: 200 på købsmoms i balancen

Kredit: 1000 på bank

Dernæst for bogføringen af selve udtagningsmomsen (for eksemplets skyld er anvendelsen 50/50)

Kredit: 100 på salgsmoms i balancen

Debet: 100 på små anskaffelser (u. momskode naturligvis) eller særlig konto ca. samme sted i kontoplanen til udtagningsmoms, uanset hvad en udgift i resultatopgørelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

super tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)