Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man sende rykker til et dødsbo?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg afventer i øjeblikket en attest fra skifteretten, så jeg kan komme igang med at bestyre min fars bo. Der er et antal kreditorer som har beløb til gode, og de skal naturligvis have deres penge. Boet har midler, så det bliver ikke noget problem.

Min far var selvstændig, så nogle af kravene er B2B andre er almindelige regninger relateret til hans husstand. Han gik bort d. 30.november 2016, og var syg i en periode inden. Nogle af regningerne var allerede forfaldne inden hans død, og der er derfor kommet rykkere fra nogle af kreditorerne. Dette finder jeg også helt rimeligt.

Men så er der nogle kreditorer, der har sendt rykkere efter hans død, hvor hans økonomi jo bliver spærret. Her er jeg så i tvivl om jeg kun er forpligtet til at betale hovedstolen eller jeg også skal betale evt. gebyrer og renter?

Tilmeldt 25. Oct 16
Indlæg ialt: 15
Fra  MM Budget ApS Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og nej.

Det kommer an på hvornår hovedstolen (fordringen) er opstået, Og hvornår din far er død. Det ligger en skæringsdato for hvornår de kan komme med krav. Og hvornår det er indrykket i statstidende. Det er en frist jf. statstidende på hvornår kreditorer kan komme med krav.

Jeg kondolerer selvfølgelig.

Du velkommen til at skrive til os på info@mmbudget.dk

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak
Ja, kreditorer har 8 uger fra proklama er indrykket, men det handler nu ikke om nye krav.
Derimod om kendte fordringer der rykkes på, selvom man ved at debitor er afgået ved døden og inden boet formelt er åbnet af skifteretten.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

I proklamaet kan du læse om kreditorernes frist til at anmelde i boet. Har de ikke overholdt fristen, så skal boet ikke betale. Kommer du i tvivl som bobestyrer, kan du søge vejledning i Skifteretten.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg skriver i mit eget svar, er jeg klar over at kreditorer har 8 uger til at anmelde krav. Det er ikke det som spørgsmålet handler om.
Der er rykket på eksisterende fordringer efter dødsannonce var i avisen - altså fx fremsendt 2. eller 3. rykker. Det jeg ønsker afklaret er om jeg kun skal betale hovedstol eller også hænger på gebyrer og renter efter dødsfaldet blev kendt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke noget i renteloven som forhindrer at der rykkes eller beregnes rente selv om der nu er tale om et dødsbo. Der trækkes jo netop først en streg efter udløbet af proklamaet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)