Jeg bruger economic til at bogføre i og nu har jeg et lille problem med omkostningskontoen "Ej fradragsberettigede omkostninger 3780", som jeg håber I kan hjælpe med :)
Jeg har brugt kontoen i forbindelse med et kontingent (Ase-selvstendig, som SKAT ikke mener er fradragsberettiget i virksomheden, men derimod skal skives på min private selvangivelse). Når jeg så kigger på min resultatopgørelse, ser det alligevel ud til at værdien trækkes fra som en almindelig omkostnings konto, og det var jo ikke meningen!?
Skal jeg ompostere, så kontingentet i stedet figurerer som privatforbrug? eller andet?
(Pengene er trukket fra virksomheds-bankkontoen, så kontingentet skal jo med i regnskabet. Troede at konto 3780 fungerede lidt som privatforbrug eller lign)
Når du afslutter året så kan du lave skattereguleringer (udgår fra personlig virksomhed) hvor visse poster så øger dit driftsresultat til skatteresultat (ex det du nævner her + gaver og div andet) Det kunne også være værdi af fri telefon mm
Du kunne også bare have betalt privat - eller have bogført via privat hævet mellemregning og bank men ellers - skatteregulering.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Regnskabsregulering behøves ikke blive lavet i regnskabet som bogføring i virksomhed. Regnskabet viser hvad du har af indtægter og udgifter ved din drift ud fra dine beslutninger - skatteregnskab regulerer så for ting du ikke har fradrag for ved siden af. Har du ting (gaver osv) der ikke giver normalt fradrag så tillægger du bare resultatet fra regnskab til skat. Du kan godt flytte til mellemregning først og så. Hvis I er to = enten en selskab eller et IVS så skal I endeligt have hver sin indskuds/mellemregning konto - super vigtigt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Okay, så jeg kan bare skrive det som en evt note til resultatopgørelsen? og så "indbetrette" det nye resultat til SKAT (vi er et I/S, så vi skal jo ikke sende regnskabet ind.., men jeg skal vel stadig have det stående et sted..?)
Når vi er et I/S er det så også vigtigt at have hver sin konto? Vi ejer 50% hver
og er det bedre at skrive ting på kontoen uden fradrag, end at skrive det på mellemregningen? også sådan fremadrettet?
Ja du kan bare selv have note der viser hvordan du kom fra drift til skatteresultat.
Ja det er vigtigt med hver sin indskuds/mellemregningskonto
Hvis det er regulære omkostninger i firmaet - lad os sige I giver gaver til kunder som ikke giver fuldt fradrag - så bør det skrives i firmaet som udgift hvad det jo er - og så tages i skatteregulering - helt som fri telefon lægges til osv. Det er vigtigt at I kan finde disse beløb igen = har dem på konti som netop er uden eller med begrænset fradrag
Hvis det er personlige omkostninger så hold det helt ude af regnskabet - eller om nødvendigt at involvere firmabank - kør via mellemregningen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
-Lige et sidste spørgsmål så; Når nu vi i 2016 har haft en fælles mellemregningskonto (vi har købt en masse ting til firmaet for at kunne starte, men har betalt lige meget hver, tænkte ikke det gjorde nogen forskel om nogen kunne se hvem der havde betalt hvad..:) ), kan jeg så starte 2017 med at oprette to nye mellemregningskonti/privat hævet/indskudt, en til os hver og fordele det samlede udlæg ligeligt mellem de to konti? eller hvordan? og så fremadrettet dele evt udlæg ud på hver sin konto?
Jeg ville nu nok dele det op i 2016 regnskabet inden afslutning eller i efterpostering - på to mellem regninger - Lad den ene være som den er og kald den 1 og lav en ny 2 ved siden af - og flyt halvdelen til den - og slut så af
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER