Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg vise videoklip jeg ikke har rettigheder til? Spørgsmål om Ophavsret

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Nov 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille sportsnyheds-site, hvor jeg godt kunne tænke mig, at lave artikler med små videoklip af 7-15 sekunders varighed.

Det kan være videoklip af flotte mål eller specielle assists, som jeg finder på nettet, men fælles for alle klippene er, at jeg ikke har rettighederne til dem.

Jeg har læst om ”Fair Use-princippet” og også studeret Ophavsretsloven, men er stadig noget usikker på om jeg må lave den slags artikler.

Kan du hjælpe med svar på de her spørgsmål?

  1. Christian Eriksen laver to flotte assists i en Premier League-kamp mod Chelsea. Jeg finder et 15-sekunders klip fra opgøret på Twitter, som viser de to assists.

    Må jeg tage det pågældende tweet og putte det i en artikel på mit eget site?

  2. Christian Eriksen laver to flotte assists i en Premier League-kamp mod Chelsea..

    Jeg ser kampen på TV, og da Eriksen laver sine assists filmer jeg TV’et (og Eriksens assists) med min mobiltelefon.

    Må jeg tage det videoklip på 10 sekunders varighed og putte i en artikel på mit eget site?

Jeg har set andre danske online-medier og et hav af internationale medier benytte sig af ovennævnte metoder, men derfor er det ikke ensbetydende med, at det er lovligt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du "må" gerne indlejre klippene fra f.eks Youtube eller andre streamings tjenester, dog er der det forbehold, at du stadigvæk kan overtræde ophavsretsloven, når du gør dette, da du potentielt kan handle i ond tro, hvis det kan bevises, at du benytter kilder, som du burde vide overtrådte loven... 

Du må dog ikke lægge dem på din egen youtube, FB eller hjemmeside, med mindre du selv har optaget klippene, eller har fået lov af rettighedshaverne, som typisk er tvstationerne :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror de (online medier) tit gør det at de i princippet linker dig (brugeren) til en youtube video hvor ejeren af videoen får sin credit via youtube og online mediet får vist reklamen inden du ser videoen.

spg. 1) Nej men du må linke til videoklippet.

spg 2) Nej

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)