Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg virkelig nødt til at fyre min medarbejder? :(

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har en langtids sygmeldt medarbejder. Han har været ansat hos mig i 2 mdr. og før det havde han orlov i ½ år. 

Han er altså dagpengeberettiget, hvis jeg fyrer ham. Alligevel kan jeg ikke få refunderet hans løn under sygdom, da han ikke har haft job uafbrudt de seneste 6 mdr.

Kan det virkelig passe i forhold til § 32 stk. 2?

§ 32.
En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer, jf. stk. 2, inden for de seneste 6 afsluttede kalendermåneder forud for første fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder har været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,
2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller hvis personen på tidspunktet for sygefraværets start er berettiget til arbejdsløsheds dagpenge under de første 14 dages sygefravær, jf. § 62, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor retten til arbejdsløshedsdagpenge ophører, jf. § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., inden udløbet af de 14 dage,


Jeg vil jo gerne beholde min medarbejder, men har altså ikke råd til at betale løn under sygdom i en længere periode.
Skønne hilsner
Kaja
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge kommunen er det sådan, det er, men jeg vil gerne have forklaret reglerne og om, kommunen måske tager fejl.

De steder jeg har kontaktet, kan imidlertid ikke rådgive private virksomheder, så har du en ide til, hvor jeg kan henvende mig om spørgsmålet?

/Kaja

Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hav mig undskyldt men jeg kender ikke nogle syge mennesker.

Har du ikke råd til at have ham ansat må du vel fyre ham. Ellers ender i måske begge to på dagpenge.

Og kommunen er sikkert ikke interesseret i at betale regningen hvis de kan tørre den af på dig.

Mvh.

Tilmeldt 26. Dec 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal muligvis være opmærksom på at du først kan fyre, når han har været sygemeldt x antal dage ( mener det er 120 dage )

Sådan er der ihverfald i butiksbrancen.

http://posterstyle.dk

Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kender du typen..? Jeg mener og du betaler.

Mvh.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Har han/hun været beskæftiget i 8 uger og mindst 74 timer hos dig før sygefraværet.

I så fald tror jeg du sidder i fælden (§ 30)

Men jeg er ikke sikker - jeg følger spændt med i dette spørgsmål.

Jeg havde en kunde i sommers som måtte udbetale sygedagpenge til en ny medarbejder, hvor de ikke kunne få refusion - meget surt.

Det er jo i så fald incitament til IKKE at ansætte nogen der kommer fra ledighed. 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

THC-Data:
Hav mig undskyldt men jeg kender ikke nogle syge mennesker.
Der gælder samme regler for at skrive i et forum ..... som der gælder for at kører bil - så vent lidt med flere indlæg Big Smile

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen.

Ja, han har været ansat i 2 mdr. på fuld tid.

Som jeg læser det, kan jeg få refusion, da han er dagpengeberettiget. Jeg forstår bare ikke, at der ikke er noget sted (udover kommunen), hvor man kan stille den slags spørgsmål.

J0rgen:

Har han/hun været beskæftiget i 8 uger og mindst 74 timer hos dig før sygefraværet.

I så fald tror jeg du sidder i fælden (§ 30)

Men jeg er ikke sikker - jeg følger spændt med i dette spørgsmål.

Jeg havde en kunde i sommers som måtte udbetale sygedagpenge til en ny medarbejder, hvor de ikke kunne få refusion - meget surt.

Det er jo i så fald incitament til IKKE at ansætte nogen der kommer fra ledighed. 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kajojeba:
Ja, han har været ansat i 2 mdr. på fuld tid.
Kan det have en betydning hvis den pågældende er funktionæransat - og er inden for prøveperioden på de 3 mdr -

Tænker bare højt .... ved det ikke selv - men det kunne måske være en vej ud af det forhold -

PS Der må være lavet en ansættelseskontrakt - er der nogen prøveperiode i den?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe, scanboat.com:

Kajojeba:
Ja, han har været ansat i 2 mdr. på fuld tid.
Kan det have en betydning hvis den pågældende er funktionæransat - og er inden for prøveperioden på de 3 mdr -

Tænker bare højt .... ved det ikke selv - men det kunne måske være en vej ud af det forhold -

PS Der må være lavet en ansættelseskontrakt - er der nogen prøveperiode i den?

Det er ikke fordi, jeg ikke kan fyre ham. Det tror jeg godt, jeg kan i prøveperioden, uanset at han er syg.

Jeg vil bare gerne vide om kommunen fortolker den paragraf rigtigt. Det mener jeg har ret stor betydning for både mig og andre arbejdsgivere, der kan havne i en lignende situation.

Jeg finder det også besynderligt, at der ikke er noget sted, jeg som arbejdsgiver kan blive vejledt og få forklaret den slags ting.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)