Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionæransat eller ej? Forvirret...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu har jeg i timevis googlet og læst gamle tråde osv, og jeg synes stadig ikke jeg er blevet klogere, så jeg håber en af jer kan hjælpe.

Min mand har en enkeltmandsvirksomhed (butik), hvor jeg er ansat. Vi har bl.a. en fuldtidsansat der blev ansat slut marts 2016.Han er ansat på timeløn og jeg tilpasser hans arbejdstid så han har de 37 timer om ugen.

Han afholdte i alt 2 ugers ferie i sommer -plus et par fridage- hvor han havde nogle opsparede feriepenge fra sidste ferieår.

Nu skal jeg så til at lave ny vagtplan for foråret her, og han har jo umiddelbart 3 ugers ferie (Plus 5 feriefridag?) tilgode? Han er generelt rigtigt, rigtigt glad for at være hos os, og ønsker ikke at holde ferie (I sommer skulle jeg nærmest vride armen om på ham og "tvinge" ham på ferie, da jeg nok ved han er rigtigt glad for at være her, men at jeg ved også af personlig erfaring at det pludseligt kan vende, og det er vigtigt lige at kunne koble fra og lade op)

Jeg snakkede med ham i morges ang. hans ferieønsker, og han sagde at han ikke havde flere feriepenge tilgode. Umiddelbart mener jeg at han selv skal betale for sin ferie, da jeg ikke mener han er funktionær -men morgenens funktionær vs. ikke-funktionærlæsning har gjort mig forvirret...

Her i efteråret var han på udvidet barsel, hvor han IKKE fik løn i den måned han var væk. (Her rådførte jeg mig med en jeg kender lidt, der har siddet med ansatte i mange år, samt udbetaling Danmark m.fl. for ikke at gøre noget forkert)

Jeg mener selv at jeg før har været fuldtids-butiksansat både på timeløn, men også på fastløn. Da jeg var timelønnet fik jeg ikke ferie under løn, men skulle bruge mine feriepenge, og da jeg var fastlønnet fik jeg ´løn under ferie.

Så jeg er ret overbevist om at han ikke skal have løn under ferie, men skal/kan jeg "tvinge" ham på ferie alligevel? Jeg er af den overbevisning at det er vigtigt at kunne lade op og slappe af, i stedet for bare at arbejde ud i en køre i flere måneder i træk.

På forhånd tak og godt nytår.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Jan 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ville helt klar kontakte HK om dette og får det helt klar, så er der ingen gnidninger.

Men som selvstændig er jeg ret overbevist om du ikke kan tvinge ham til at holde hans ferie når han ikke har flere feriedage.

Men vil kontakte HK, og de hjælper gerne i henhold til ferie loven som den eneste lov er alle underlagt.

Jeppe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Tvinger er også så grimt et ord, vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde det. Er bare bange for at han pludseligt vil brænde ud, hvis ikke han  får slappet lidt af -det kender jeg fra mig selv. Og vil jo hellere have ham hos os i mange år, end i en kort, intens periode :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej trimo

Som det første, skal du have afklaret, om din medarbejder er funktionær eller ej. Herefter kan du løse resten af dine udfordringer.

Hvad laver medarbejderen? Hvis der er tale om traditionelt butiksarbejde, er vedkommende funktionær.

Hvis ikke - så beskriv arbejdet, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig på vej.

Venlig hilsen Gitte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gitte - ja der er tale om helt alm. butiksarbejde, som kundeekspedition, vareopfyldning osv :)

Da jeg før i tiden var ansat i tøjbutik, fik jeg at vide at jeg IKKE var ansat som funktionær -dog fulgte min arbejdsgiver funktionærloven?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Der er ingen tvivl om, at din medarbejder er funktionær. Lad mig citere fra "Funktionærret" - "Må arbejdet karakteriseres som kundebetjening i vid forstand, er der tale om funktionærarbejde, selv om en række enkeltfunktioner ligger uden for det traditionelle butiksarbejde".

Så - det hedder løn under sygdom, ferie med løn (når der er optjent ferie) og opsigelsesvarsler ifølge funktionærloven. Det vil sige, at jeres medarbejder nu har 3 måneders opsigelse.

At du har fået at vide, at du ikke var funktionær beror enten på uvidenhed eller på ønsket om ikke at blive bundet op af opsigelsesvarsler m.v.

vh Gitte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm godt så! Jeg optjente feriepenge jeg brugte til mine ferier.. Det var bla. som fuldtidsansat i Fakta...

Jeg har også været ansat med fastløn, hvor jeg så fik fuld løn under ferier.

Han får allerede løn på helligdage og vil også få det hvis han bliver syg, det har dog ikke været aktuelt endnu.

Men tak for svar :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Funktionærer opfylder altid de 4 betingelser, der er for at have ret til fuld løn under ferie:

1. skal have ret til løn under sygdom.

2. skal have ret til fuld løn på søgnehelligdage.

3. skal være antaget månedsvis eller for længere tid.

4. ansættelsesforholdet er ubrudt fra optjeningsåret frem til ferietidspunktet.

Og det er uden betydning, om lønnen udbetales som time-, uge-, 14-dages eller månedsløn.

vh Gitte

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror ikke helt på det i skriver om funktionærer.

Der er tre måder at være ansat. Timeløn, Funktionærlignende vilkår, og funktionær.

1. Timeløn hvor man selv betaler (kommunen betaler) hvis der opstår længevarende sygdom. Jeg har selv prøvet det i en cykelbutik hvor jeg var ansat til forefaldende arbejde. Desværre skulle jeg opereres og var derfor væk næsten 3 måneder. Så vidt jeg husker fik jeg kun fuld løn 2 uger, og røg derefter på syge-dagpenge. Firmaet skulle altså ikke betale. 

Ferie optjenes ved at arbejde og kan udbetales som løn (man får overskud udbetalt med maj lønnen). eller man får feriepengene fra FerieGiro. Her skriver man under på at man holder ferie i den opgivne periode. Man kan til nød overføre ferie til året efter eller få udbetalt vej f.eks. jobskifte.

Arbejdsgiver kan som udgangspunkt lægge ferien 3 af ugerne. De 2 sidste lægges i samarbejde med arbejdsgiver.

De 2 sidste måder at være ansat på, er typisk en del af en overenskomst, hvor der er aftalt ekstra regler om ferie (længden) m.m. Her skal medarbejderen have løn under sygdom i en meget længere periode. Dog kan arbejdsgiveren få tilskud efter en periode. Medarbejderen har også andre opsigelsesregler.

Men hvordan du er ansat: timeløn vs funktionær, det er jo en del af ansættelsen. Man bliver ikke automatisk funktionær af at have specielle arbejdsopgaver.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)