Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til plakater

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey der ude 

Nu hvor jeg går med tanken om at lave en virksomhed som sælger plakater, så ville jeg gerne vide hvordan det var med rettigheder osv.

Må man bare bruge fx. billeder fra google eller skal man have en grafiker på så det kun er en selv der har motivet/billedet?

Tak på forhånd 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som tommelfingerregel er det ret simpelt:

- Hvis det ikke er noget du selv har lavet, eller har fået lov til / købt lov til (licens), så må du ikke bruge det.
Så hvad du end finder via Google, kan du som udgangspunkt godt regne med at du ikke må bruge.
Men der er jo steder på nettet - f.eks. store billedbaser - hvor man kan betale for en licens til at måtte bruge et givent billede. Og så ellers bruge det til f.eks. at lave plakater. Prøv at Google "Royalty free images" og lignende.

- Og lad for himlens skyld være med bare at snuppe nogle billeder du finder via Google m.m. i troen om at der ikke er nogen som opdager det.
Det kan blive rigtig dyre lærepenge. Jeg har selv lige haft en sag med en af vores konkurrenter, som har været lidt for glade for nogle billeder af tryksager fra vores hjemmeside, og bare har kopieret billederne og brugt dem hos dem selv. Det blev dyrt for dem i den sidste ende.

/Jesper

Tilmeldt 26. Dec 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som udgangspunkt må du ikke hugge fra Google. hvis du f.eks hugger fra min side ( http://posterstyle.dk ) vil der helt sikker komme en regning 😁 Det Kan sammenlignes med at lave kopier af musik og sælge det vider, det har de fleste hørt om hvad det kommer til at koste. Det er den kunster/grafiker/musiker/fotografer osv. der har opretsretten til det de har produceret.

Så ja, du skal lave dine egne design. Kan du ikke lave dem selv, og skal have grafiker til det, skal du regne med meget høje opstartes udgifter, da en plakat ikke bliver laver på 5
min.

Godt nytår

Har du yderlige spørsmål er du velkommen til at smide en mail på info@posterstyle.dk

http://posterstyle.dk

Tilmeldt 29. Dec 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med sådan noget som by billeder hvor mange af billederne er identiske og ligner hinanden på en prik? 

Hvordan handler man med det?

Tilmeldt 26. Dec 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker du på fotografier ? Så er det det samme som beskrevet tidligere. Om man så kan se forskel på hvem der har taget dem, det er noget helt andet. Hvis fotografen kan bevise du har hugget hans/hendes billede, kan det igen koste en bondegård.

Det er ikke så nemt som det lyder 😀

http://posterstyle.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Regel nummer 1: Kopier ALDRIG tekster, fotos, billeder, grafik, videoer eller andet fra Google, Youtube, Instagram eller andre medier.

Du bør kun kopiere værker, såfremt du kender reglerne 100%, samt kender konsekvensen af at lave en fejl. Det kan blive rigtig, rigtig, rigtig dyrt!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 21. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Fra  MsM Art Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som illustrator og tegner , tegner jeg rigtig meget , og indimellem tegner man et billed som bare sælger rigtig godt , derfor vil de fleste blive virkelig sure hvis de ser sig selv kopieret.

Husk verden er lille og dem jeg har set som kopiere andres ting kommer ikke særlig langt .

Selv om google er fyldt med billeder er det også fyldt med mennesker som har brugt tid på at tegne eller taget et fantastisk foto .

Mit råd er enten selv at designe eller fotografere eller få et samarbejde med en der kan , en som måske er dygtig kreativt men ikke fatter alt det andet :)

Fortsat god dag :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er sagt nok om at alle rettigheder tilhører ophavsmanden, altså fotografen eller tegneren.

Det var måske en ide, hvis du finder et motiv som er rigtig godt til plakater, at du prøver at indlede et samarbejde med ophavsmanden om at du bruger et bestemt motiv på plakater og honorerer med enten et eengangsbeløb, eller med et beløb for hver plakat du sælger, eller noget lignende.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 22. Jun 17
Indlæg ialt: 1
Fra  Posure Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at være nogle dage siden, men tænker andre måske har samme spørgsmål.

Jeg bruger selv billeder i mange af mine plakater og ofte fra sider som f.eks www.unsplash.com - det er et site, hvor dygtige fotografer ligger deres billeder op uden nogen form for rettigheder, det eneste krav er blot at billedet skal ændres, det kan blot være at tilføje en tekst eller et logo på.

Hvis du vælger at benytte dig af billeder fra f. eks. Shutterstock el. så er reglerne efter min mening meget forvirrende, umildbart efter kontakt med netop Shutterstock, har jeg fået svaret "Hvis du kan fjerne billedet fra din plakat, og det stadig kan sælge, så er det nok med en standard licens." Men det er jo selvfølgelig alt svært at vurdere. Hvis ikke skal du have et udvidet licens, og det koster omkring 4.000,- for 5 billeder.

Mvh Steffan Lund - Posure

www.posure.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)