Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af enkeltmandsfirma, hvordan gør man praktisk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 60
Fra  Studenter-kompagniet.dk Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige haft startet en lille blomsterforretning op, enkeltmandsfirma, hvor kæresten har stået for den daglige drift i en lille måned, men nu har vi fundet ud af at det er nemmere hvis firmaet bliver hendes enkeltmandsfirma. 

Hvorledes overdrager man bedst et enkeltmandsfirma (altså indholdet) til en anden person som skal overtage forretningen ?

Cvr-nummeret er jo mit og det skal efterfølgende lukkes ned.

Personen som skal overtage firmaet skal oprette et cvr-nummer, så langt så godt, men hvad så ?

firmaet er jo nystartet og der har været nogen etableringsomkostninger som jeg får fradrag for, men der er ikke nået at blive solgt så meget i firmaet, så der kommer formentlig kun negativ moms inden det skal lukkes igen. Hvad siger skat til dette ?

Hvad skal man ellers være opmærksom på ?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det 'bare' skal overtages, som om det hele tiden var hendes, kan I momsregistrere hende, og lade hende købe alle tingene til din indkøbspris med moms.  Så er det hende, som får fradragene. Hvis det er store beløb, skal der fratrækkes lidt pga slidtage, hvis man er meget pernittengryn. Hvis du vil give hende det, hun har tjent ind, kan hun så skrive en faktura med moms til dig eller du kan give hende honorar. Vupti, så skulle det hele gå op! Hvis plus og minus går lige op for dig, skal du blot angive begge beløb i din momsindberetning og efterfølgende meddele Skat, at du har lukket. Hun skal bogføre det i sidste momsperiode, 2016, for at få momset korrekt. Skynd jer at registrér hende og helst med en dato sidste år. Send evt. en mail, så kan jeg guide jer igennem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville anbefale at få en bare lidt økonomi kyndig bogholder type til at gøre det

Uanset der kæreste eller ikke - så ja

Du skal sælge aktiver og aktivitet - der opstår næppe goodwill og skat ved salget så kort tid efter - Hun skal have sig et CVR først

Sælger du aktiver og kundemasse osv - så sælger du det til hende uden moms - og ja så har du købsmoms som skat kan spørge til og du jo forklare skat hvis de spørger. Det bør ikke være et problem når det var en butik som helt normalt drevet - bare i kort periode under dig som jeg ser det - vent og se om andre har anden mening. 

Salget bogføres som indtægt der jo i en vis grad kan modsvare udgifter men det afhænger jo af hvad de består af - i alle fald er det som et almindeligt salg bare når det er aktiver og aktivitet samlet - uden moms.

Din kæreste har så ikke købs moms for aktiverne men har jo så eller ikke betalt moms ved købet

Du kommer ikke uden om moms pligten for 2016 med indberetning og det momsfradrag og indberetning igen her i 2017 - måske bare 0 indberetning - Jeg tror ikke du kan overdrage det med tilbagevirkende kraft som det ligger - men andre kan vide bedre. (det gør vel ikke stor forskel, enten har DU indberetning for 2016 og lidt 2017 og kæresten kun for 2017 - eller du har kun for 2016 og kæresten så for både lidt 2016 og hele 2017)

Det betyder også du skal huske at du skal have tast kode selv til skat for du mister din nemID til indberetning for første kvartal 2017 når du lukker (check også digital post og alt) uanset det jo kun er få dage i 2017 - og du skal have det med i udvidet selvangivelse for 2016 og igen for 2017 hvor du klikker i LUKKET virksomhed under året og her skal du bruge tallene for salget som skal opgøres korrekt

I skal huske at alle aftaler - bank osv skal laves om til nye ejer.

Rådet om en økonomiperson mest fordi det er dobbelt ærgerligt mellem kærester at se noget gå galt skatte og pengemæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Hvis det 'bare' skal overtages, som om det hele tiden var hendes, kan I momsregistrere hende, og lade hende købe alle tingene til din indkøbspris med moms. 

Det mener jeg er farligt hvis det ER hele aktiviteten og alle aktiverne - og sådan er det jo beskrevet her - for så skal det sælges uden moms - for, at sælger ikke skal få en salgsmoms ind som skat skal slås med at få - og køber så ikke har momsfradrag der altid huskes :) 

Jeg MENER bestemt at hvis der bliver kontrol på det så kan sælger skulle af med momsen mens køber mister fradraget for momsen - netop fordi reglen er klar - Skats sanktionsmuligheder er godt beskrevet her http://www.ey.dk/dk/da/services/tax/vat--gst-and-other-sales-taxes/ey-artikel-hvordan-er-det-nu-med-momsfri-virksomhedsoverdragelse-200815 af ErnstYoung

Det afgørende er, om der er tale om en helt samlet overtagelse af aktiviteten og aktiverne - og så salg uden moms https://tax.dk/jv/da/D_A_4_5_3.htm beretter om det også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)