Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At indskyde 50.000 i ApS for så at trække dem ud igen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg står over for at skulle stifte et ApS, som en investor efterfølgende skyder penge i. Jeg skal selv indskyde de 50.000, som er kapitalkravet, men har fået at vide, at jeg kan trække dem ud igen, umiddelbart efter at investorpengene er skudt ind. Mit spørgsmål går på, præcis hvordan dette skal lade sig gøre. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som har nogle aktiver, der skal overgå / sælges til det nye ApS, og meningen er, at disse aktiver så skal prissættes til de 50.000 (selvom værdien faktisk er højere - dvs. hvis jeg skulle sælge aktiverne til en fremmed snarere end til mit eget nye ApS, ville jeg kræve en højere pris for dem). Mine spørgsmål er nu:

(1) Fra hvilken konto overfører jeg de 50.000 fra til stiftelsen af ApS - min privatkonto eller enkeltmandsvirksomhedens konto?

(2) Til hvilken konto tilbagefører jeg de 50.000, efter at investorpengene er gået ind?

(3) Er der nogen skattespørgsmål, jeg skal være opmærksom på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan trække dem ud som du beskriver ved at du laver en faktura på de aktiver, og de skal så, som du også beskriver IKKE være sat til højere pris end virksomheden ellers kunne købe aktiverne for. Kapitalen i det ApS skal blot være de 50.000 kr og falder den til under halv så skal der afholdes generalforsamling og tages stilling til situationen. Kapitalen er ikke hvad der står i banken - men den frie egenkapital for at forklare det forsimplet

1 - fra din private - en enkeltmands kan ikke stifte ApS

2 - til din private når du har lavet faktura på aktiverne og de så ejes af firmaet - også selv om de afskrives, skal du have liste over aktiverne så de kan trækkes ud igen ved en evt lukning mm hvis det er fra dig privat du sælger aktiverne. Hvis du sælger fra din enkeltmands, så til din enkeltmands som så får beløbet som indtægt og her er det vigtigt med den dokumenterbare virkelige værdi, her kan du ikke sælge til andet - ikke over og ikke under - da du ellers kan flytte ting skattefordelagtigt fra personlig virksomhed til selskab. Hvis det aktiver der ejes af din personlige virksomhed (købt via dens regnskab), vil jeg råde til at du får set på det med neutrale øjne så du ikke får bøvl - helt specielt hvis du indstiller din personlige virksomhed, hvor goodwill og skat også udløses.

3 - ikke noget skattemæssigt hvis du er sikker på, at aktiverne absolut har den værdi de har og det er dig der ejer dem- Er det enkeltmandsvirksomheden der sælger aktiverne - udløser salget formentlig skat i det - og det er her prisen skal være godt dokumenteret så du ikke kan siges, at have taget en for lav indtægt i din personlige virksomhed og dermed givet selskabet en fordel. Det er der rådet om neutrale (vidende øjne kraftigt tilrådes)


Det at du kan sælge aktiverne ind i selskaber har ikke som sådan noget at gøre med, at der er investorer der skyder noget ind - men det er klart, at det er en fordel der så stadigt er kontanter at arbejde med. 

Afhængigt af hvordan investorerne skyder pengene ind - som kapital og får anparter - eller som lån til selskabet eller hvad der tænkt, så er der naturligvis regnskabmæssigt ting at bogføre i selskabet og det kan have skattebetydning men da du jo ikke er rutineret i at drive selskab og regnskab i et sådan, så ville jeg altid, helt specielt med eksterne investorer, bruge en kyndig til at sætte den slags på plads

For at du lige husker alle pligter ved et selskab i forhold til din nuværende enkeltmands - så læs dette og check de 12 punkter af med flueben når de er på plads hver i sær http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html og overvej min bog om netop ApS som link

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de brugbare og oplysende svar, John! Det er virkelig rart at kunne få svar fra dig herinde. :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)