Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til køb af CNC-maskine

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg er på jagt efter en maskine til at lave indgraveringer, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor jeg skal kigge.

Det drejer sig om indgraveringer i aluminium (eloxeret aluminium) i emner der ca. er på kreditkort-størrelse.

Jeg har læst mig frem til, at jeg skal have en CNC-laserskærer-graveringsmaskine af en slags, men jeg kan se, at der er hundredevis af modeller i vidt forskellige prislejer, og det er virkelig en jungle for mig.

Hvis der er nogen der kan hjælpe med at pege mig i den rigtige retning ville jeg virkelig være taknemmelig!

Vh
Rasmus

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at se på denne side:

http://www.cnc-step.dk/#!/page_cnc-maskiner

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stod lidt i samme dilemma for et års tid siden, da jeg skulle anskaffe en laserskærer, til større emner. 

I den forbindelse meldte jeg mig ind i diverse grupper, for at søge viden. Samtidig fik jeg tilsendt data på en masse forskellige maskiner, for at sammenligne.

Der hvor der er stor forskel på de billige "Ebay-modeller", og de mere vel velrenommerede, er især i hastigheden og i præcisionen. 

Hvis du skal lave meget detaljerede indgraveringer, er det vigtigt at maskinen har en høj præcision, hvorimod skæring af støre tekst/motiver, er mindre krævende. 

Samtidig skal du også gøre det klart, om det udelukkende er til små "ensartede" graveringer, eller om du også vil kunne skære igennem at givent materiale. 
Jeg valgte et 150W laserrør til min egen, da jeg ville kunne skære i emner på op til 40mm i tykkelsen, hvilket derfor kræver en del effekt. Men eks vil jeg have meget svært, ved at lave helt små fine indgraveringer i tynd plade, da rører dermed skal arbejde ved absolut laveste effekt, og dette er svært at stille helt korrekt.
Jeg ved at mange der eks både laver store MDF emner, og samtidig har behov for at kunne lave nogle små detaljerede visitkort, ganske enkelt har en maskine til begge formål!

Så du kan sagtens vælge en lille 30W-model, hvis det udelukkende er for at gravere overfladen på diverse små emner!

Jeg vil personligt anbefale dig at undgå de helt billige kina-modeller, hvis du vil bruge det seriøst!

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen. Det lyder som om jeg primært ville skulle have fat på en lille 30W maskine så, da jeg kun forventer at lave små men ret præcise graveringer i en 1,5 mm plade. Hvilken 150W model endte du med at vælge?

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg at du vil blive glad for. Det vil ihvertfald gøre det meget lettere for dig, at komme igang.

Tror også at de fleste starter i det små, og så når behovet er til det, opgraderer til det større.

Jeg købte en maskine fra et et firma der hedder Bodor. Det er Schweizisk, men med produktion i Kina. 
Super kvalitet, og rigtig god service. 

På billedet er den netop ankommet, og pakket ud. Laserrøret er det lange, på pappet:

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I øvrigt havde jeg selv kig på deres mindre model, til små emner:

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er super! Det vil jeg prøve at checke ud - så har jeg da en fornemmelse for et sted at starte. Mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekomme og god fornøjelse.

Du må lige skrive herinde, hvad du ender med at købe, for det er meget interessant for andre også...

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du tro. Lige en enkelt ting: Købte du din maskine direkte igennem Bodor eller fandt du en forhandler herhjemme? Når jeg kigger ser det ud til at deres maskiner primært bliver solgt gennem Alibaba

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Super

Jeg købte den direkte hos Bodor.
De har ikke fysisk distribution i Europa endnu, men det gør også at man kun betaler "wholesale price", så det gør det væsentligt billigere.
Man skal så selv stå for transport, hvilket jeg fik et dansk logistikfirma til, som jeg ofte benytter til import fra Asien...


Langt de fleste firmaer med produktion i Kina, bruger Alibaba som udstillingsvindue, men der er kæmpe forskel på kvaliteten af de forskellige

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)