Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR nummer - faktura betaling?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg snakkede lige med en kollega og vi blev i tvivl om noget, jeg håber i kan hjælpe.

Hvis firma A, sender en faktura til firma B. Så fremgår der CVR nummer, kontoplysninger osv. på fakturaen.

Hvad bruger firma B oplysningerne til? Konto oplysninger er selvfølgelig ret indlysende. Men jeg tænker mere CVR nummeret?

Skal firma B taste CVR nummeret ind nogle steder? Og hvad/hvem registrerer egentlig betalingen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nej CVR skal ikke indtastes (med mindre vi taler håndværkerfradrag) Fakturaen registreres i regnskabet hos sælger og hos køber, som jo bruger den som udgift og gemmes i 5 år og skat kan så se den ved en evt kontrol og bruge numre osv. til at kontrollere, om den der udstedte nu også har husket at bogføre fakturaen

Betaling sker idag oftest over netbank (alt over 10.000 kr skal) og der er jo så også en registrering og konto at kunne følge

Leverandører i EU bruger cvr nr (som momsnr med dk foran) til kontrol af momspligt og dermed kan de fakturere uden moms (reverse charge)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk et lovkrav at CVR nr. fremgår af fakturaen.   I øvrigt viser det jo også entydigt hvem man har handlet med.

Tilmeldt 15. Sep 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret!

Spørgsmålet udspringer sig egentlig fra en tredje kollega som er ansat i det offentlige. Hun siger at de betaler kun faktura med enten CVR eller CPR nummer. (Jeg ved dog ikke helt hvordan det skal forståes). Det kunne tyde på at det var indført så der ikke kommer svindel med offentlige midler. Men når det så er sagt, så aner jeg ikke hvordan man kan betle en faktura vha. CVR kun?

Tilmeldt 15. Sep 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Det er faktisk et lovkrav at CVR nr. fremgår af fakturaen.   I øvrigt viser det jo også entydigt hvem man har handlet med.

Ja selvfølgelig, altid CVR nummer. Jeg skrev det måske ikke tydeligt nok i beskeden, men tænkte at det var indforstået og spørgsmålet drejer sig om noget andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

-S-:
Spørgsmålet udspringer sig egentlig fra en tredje kollega som er ansat i det offentlige. Hun siger at de betaler kun faktura med enten CVR eller CPR nummer. (
de betaler ikke nogen uden at kunne vide, om det er et registreret firma CVR eller en person CPR. Er den en person, skal de opgive det som honorar til skat - så ja, firmaers CVR skal altid fremgå, og tilsvarende kan ingen betale uden - hvis det IKKE er momsregistreret firma, betale en faktura fra en person CPR, uden at indberette som løn eller honorar ( og samme gælder for et PMV CVR nummer da PMV jo er uden moms, og det er momsen som afgør indberetningspligten - så det må du så kontrollere)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)