Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af Varedeklaration?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Må man forsimple en varedeklaration når man oversætter den til dansk? Altså hvis der i den engelske deklaration står en masse videnskabelige navne og tilsætningsstoffer, må man så forsimple i den danske oversættelse og f.eks skrive "tilsætningsstoffer: farvestoffer, konserveringsmidler" og undlade de videnskabelige navne og E-numre?

Det drejer sig ikke om fødevarer til mennesker, men til dyr. Og det er en dansk oversættelse der skal klistres ovenpå den originale der er på posen.

Jeg kender ikke reglerne og er derfor nødt til at spørge herinde. Håber der sidder nogen der ved mere om det og kan hjælpe.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, Fru Hartmann.

Jeg har kigget dit link godt igennem men kan simpelthen ikke finde noget om decideret farvestoffer og om de SKAL stå med E-numre og enkeltvis eller om de kan stå samlet under betegnelsen "farvestoffer".

Jeg er klar over at det virker underligt at korte indholdsfortegnelsen ned, den bliver bare meget mere overskuelig uden alle de der forvirrende navne.

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 02:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det ikke en bageopskrift men en varedeklaration til dyrefoder, så om det ser overskueligt ud eller ej, så er det vigtigste vel at den er 100% fyldestgørende i detaljer. Det er bare min tanke.

Du kunne måske sende et billede i tråden af hvor slemt uoverskueligt varedeklarationen er skrevet, så er det måske nemmere at svare på om det kan forsimples?

God aften,

-Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, jeg ville egentligt bare høre om det er lovligt at gøre eller ej :) Kunne være der var nogen herinde der vidste det.

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er kun lykkedes mig at finde dette:

"På enhver madvaredeklaration skal der bl.a. stå, hvilke tilsætningsstoffer, der er brugt. Tilsætningsstoffer skal altid deklareres med et funktionsnavn efterfulgt af enten stoffets E-nummer eller stoffets kemiske navn. Funktionsnavnet , f.eks. farvestoffer, forklarer, hvorfor tilsætningsstoffet er brugt i fødevaren. En række tilsætningsstoffer kan dog have flere funktioner i fødevaren. E 170 har f.eks. både en funktion som farve og som surhedsregulerende middel. I økologiske fødevarer må E 170 f.eks. kun bruges som surhedsregulerende middel, da farvestoffer er forbudt i økologiske fødevarer."

Men det gælder fødevarer til mennesker. Jeg vil gerne vide om det også gælder til kæledyrsfoder.

Fra 2150 Nordhavn (Kbh. NØ)
Tilmeldt 15. Oct 16
Indlæg ialt: 34
Fra  Sienna Firm Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke se nogen grund til at fødevarelovgivningen skulle være mindre stram mod dyr, end mod mennesker i dette tilfælde, så der gælder højest sandsynligt de samme regler for dyrefoder udfra den tekst du lige har citeret. 

-Hilsen Sami

Sienna Firm. Besøg hjemmeside på SiennaFirm.net

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 44
Fra  ScandiOne Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Stars:
E 170 har f.eks. både en funktion som farve og som surhedsregulerende middel. I økologiske fødevarer må E 170 f.eks. kun bruges som surhedsregulerende middel, da farvestoffer er forbudt i økologiske fødevarer.

Ikke at det kommer debatten ved som sådan, men hvis E 170 både er et 'farvestof' og et 'surhedsregulerende middel', hvordan kan man så nøjes med at bruge det som surhedsregulerende middel når fødevarerne er økologiske? Farve gør det vel under alle omstændigheder(?)

Hvis farvestoffer er forbudt i økologiske fødevarer, burde E 170 være forbudt i henhold til at det også er et farvestof.

Hvis jeg brugte en håndgranat som brevpresser, hvad den sikkert egner sig fint til, så tror jeg ikke jeg kunne få lov til at tage den med ombord på et fly, fordi jeg kun har den med i sin egenskab af brevpresser...!

Jeg er i forvejen ikke særlig imponeret over denne hypede økologiske revolution, og sådan noget som det her hjælper ikke synderligt. Det virker som om producenter af økologiske fødevarer kan omgå loven og farve løs med E 170, under påskud af af de skal 'surhedsregulere'.

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er egentligt en ret interessant debat Mads :) Det giver ikke megen mening hvorfor netop et farvestof skulle være lovligt i økovarer, blot fordi det har en sekundær funktion. Så kunne man forbyde det til økovarer og bruge et andet surhedsregulerende middel i netop økologien.

Nå men jeg har haft kontakt til fødevarestyrelsen angående det oprindelige emne, og har her fået svaret der kan læses nedenfor. I bund og grund er beskeden at ja man må gerne forenkle en varedeklaration - der er dog visse dele der SKAL stå der. Men farvestoffer må f.eks godt kun stå nævnt som "farvestoffer" uden yderligere betegnelse.

Det skal så også siges at jeg bestemt aldrig kunne drømme om at udelade eller lave om på en varedeklaration på en vare. Hele pointen med denne tråd er at jeg har opdaget at en DK distributør af et produkt jeg bruger til mine kæledyr har valgt at gøre det. Og det kan jeg ærligt talt ikke forstå at man må - synes det er at bedrage forbrugeren. Men det må de åbenbart, dog har de også udeladt ingredienser, som f.eks salt og det må man bestemt ikke. Så helt rene i kanten er de ikke..

"Tak for din henvendelse den 17. december 2016 vedr. deklarationer på kæledyrsfoder. Jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål. Jeg har sat mine svar ind i din henvendelse nedenfor:

Jeg vil gerne vide lidt omkring varedeklarationer på kæledyrsfoder. Hvis man importerer et foder fra udlandet og skal distribuere eller sælge det her i Danmark og i den forbindelse laver en oversættelse af varedeklarationen fra engelsk til dansk, som skal påklistres produktet - må man så ændre eller udelade dele af indholdsfortegnelsen i oversættelsen?

Helt generelt må man gerne ændre eller undlade dele af mærkningssedlen i oversættelsen. Men du skal sikre dig, at mærkningssedlen indeholder de mærkningskrav der er angivet i markedsføringsforordningen, så derfor vil det være en god idé at tjekke op på disse inden du sletter noget fra den oprindelige label. Du finder markedsføringsforordningen her: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009R0767:20100901:DA:PDF.

Eksempel: På den originale indholdsfortegnelse står der flere forskellige farvestoffer, f.eks. Blue 1 (E133), Red 3 (E124), Yellow 6 (E110). Må man så i den danske oversættelse skrive: "Tilsætningsstoffer: Farvestoffer."

Tilsætningsstofferne skal angives i henhold til reglerne i markedsføringsforordningen. Mærkning af tilsætningsstoffer er beskrevet i bilag VII, kapitel I (bilaget omhandler kun fodermidler og foderblandinger til dyr, der ikke anvendes i fødevareproduktionen) i markedsføringsforordningen. Her kan du se hvilke tilsætningsstoffer der skal angives på mærkningen.

Må man forsimple indholdsfortegnelsen på denne måde? Og må man udelade bestemte ingredienser helt? F.eks Salt, selvom den står på den originale engelske indholdsfortegnelse.                                         

Et af mærkningskravene i markedsføringsforordningen er at mærkningen skal indeholde en liste over de fodermidler, som foderet er sammensat af. Denne liste skal angives under overskriften ”Sammensætning”. Du kan ikke undlade at angive et fodermiddel."

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)