Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af ApS med skattemæssigt underskud

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS med et større skattemæssigt tilgodehavende, anpartskapital er intakt. Dvs. de næste mange kroner jeg tjener i firmaet, bliver jeg (mit ApS) ikke beskattet af.

Kan jeg sælge mit ApS inkl. det skattemæssige tilgodehavende, en handel hvor både køber og jeg bliver tilgodeset? Jeg har i dag kun en lille indtægt i mit ApS, da min primære indkomst kommer fra lønindtægt. Overvejede at sætte det til salg på virksomhedsbørs, hvor interesserede kunne købe ApS'et til en fordelagtig pris set i forhold til det skattemæssige tilgodehavende.

Blot en tanke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan du - det forudsætter blot, at køber forsætter i helt samme drift - samme kunder - overtager alt - alle aftaler kører videre, kreditorer - debitorer - samme varetype/ydelse osv og kører uændret videre i udgangspunkt - ellers kan man tabe ret til at fremskrive underskuddet når der sker ejerskifte med mere end 50% af anparterne - jeg ville tage en revisor ind hvis jeg var køber der idag købte efter underskud 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Så du har lige opfundet en ny sambeskatningsbestemmelse eller hvad?

Hvis et selskab har fremførte underskud, der er opstået før sambeskatning, kan selskabets fremførte underskud ikke anvendes i en efterfølgende komcernetablering, da underskuddet er et særunderskud.

Men hvis man vil sælge virksomheden er det noget andet.. så skal det være fordi der skulle være en, der havde noget at bruge et selskab og underskuddet til...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mrjjensen, sambeskatning? Hvor er det nævnt i tråden?

Tilmeldt 12. Dec 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

It's a jungle :) Det skattemæssige tilgodehavende er opstået fordi salgsværdien af goodwill'en blev hængt op på de kunder / den omsætning som fulgte med i løbet af en 5-årig periode. Fair betingelser. Det var selvfølgelig ikke alle kunder som fulgte med – og derfor endte jeg med at betale en stor skatteregning for en indtægt jeg ikke opnåede. Og dermed et skattemæssigt tilgodehavende. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

mrjjensen:
Så du har lige opfundet en ny sambeskatningsbestemmelse eller hvad?
Jeg udelukker ikke underskuddet KAN bruges- men det KAN tabes - hvis ex man ikke er i drift og den videreføres - 

Jeg skrev netop kan man tabe ret til at fremskrive underskuddet når der sker ejerskifte med mere end 50% af anparterne - jeg ville tage en revisor ind hvis jeg var køber der idag købte efter underskud    og det synes jeg kan være ret afgørende i en evt handel hvor skatteunderskud måske kunne være hoved incitamentet

Som BDO skriver http://www.bdo.dk/faglig-info/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/selskaber-med-gamle-aktietab-kan-handles/ 

For snart mange år siden blev der indført regler, der skulle begrænse handlen med underskudsselskaber. Det vil normalt sige solvente selskaber med uudnyttede skattemæssige underskud.

Reglerne betyder, at et selskab fortaber sin ret til at udnytte gamle skattemæssige underskud, hvis mere end halvdelen af aktierne eller stemmerne skifter ejer. Hvis selskabet på overdragelsestidspunktet rummer en erhvervsmæssig aktivitet, gælder begrænsningen dog kun i forhold til modregning i finansielle indtægter samt indtægter ved udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler eller skibe. Er selskabet tomt, fortabes underskuddene derimod fuldstændigt.

Da vi ikke ved hvad der er af drift - eller om der overhovedet er det idag (trådstarter skriver meget lille indtægt da denne har indkomsten fra fast arbejde) så kunne lille indtægt være noget rente osv)- og et skattemæssigt underskud som kommer fra noget aktiveret goodwill som bortfaldt(ikke helt forstået) - så vil jeg fastholde, at man skal have fat i en revisor og sikre sig, at man her rent faktisk kan overdrage det underskud så det fuldt ud kan udnyttes af køber

Vi er vel enige om, at der idag i sådan en overdragelse er en klar risiko for at det gamle skatteunderskud ikke kan udnyttes - eller det mener du alt det kan som udgangspunkt?


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, firmaets indtægt stammer fra salg af software primært til Europa og USA, men indtægten er langt fra høj nok til at udnytte det skattemæssige tilgodehavende de næste mange år.

Jeg faldt også over denne formulering på nettet – sammendrag: 

'Fra politisk side har man søgt at begrænse muligheden for at sælge selskaber med skattemæssige underskud. Ved salg af tomme selskaber - dvs. selskaber, som i det væsentlige er uden økonomisk risiko ved erhvervsmæssige aktiviteter - bortfalder de skattemæssige underskud som udgangspunkt. 

Derimod opretholder selskaber med erhvervsmæssige aktiviteter retten til at fremføre underskud ved et salg... I praksis kan skattemæssige underskud have en værdi, især hvor køber i forvejen har en interesse i at overtage det pågældende selskab.'

Tak for det fine uddybende svar, der som jeg læser det – for at en køber kan drage fordel af det skattemæssige tilgodehavende – skal arbejde med salg af enten software eller et beslægtet område, fx. salg af online-ydelser. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

FilGra - man kan jo også sige- at det i høj grad er køber der lige bør undersøge det inden køb, hvis hovedformål og pris baserer sig på at kunne udnytte underskud i anden eksisterende virksomheds overskud (og sikkert finde det svært)
For dig er det jo mere afgørende hvad du får i pris - selv om det jo er godt måske at være med på, at underskud ikke sådan idag bare lige kan udnyttes ved ny ejer

Hvis du har større anpartskapital tilbage (lidt ældre selskab måske 125.000 kr) og du vil have dem ud, så kan du jo lukke ved erklæring og de penge uden skat - som alternativ til salg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)