Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning og fradrag fra honorar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er relativt nyuddannet arkitekt og er blevet bedt om at udføre en opgave for et honorar.

Beløbet falder under de 50.000 så jeg påtænker ikke at oprette cvr, medmindre, der er en anden god grund til det.

Jeg er også nødt til at købe en ny computer til formålet, jeg beholder min gamle studiecomputer til privat brug i håb om at det giver mening ift. erhvervs-/privat brug.

Da jeg så ringede til skat for at høre hvordan disse ting skal indberettes blev jeg grundigt forvirret. De slyngede om sig med ord som afskrivning og hvad ved jeg.

Findes der en præcis guide for dummies hvor jeg kan få at vide hvad jeg skal taste ind hvor på forskudsopgørelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Indtægten skal den momsregistrerede (som jeg går ud fra det er) indberette på dit CVR som bidragspligtig b indkomst Honorar. Det må de ikke undlade

Udgtiften - ja her skal du så kunne sandsynliggøre for skat at den er skaffet alene for virksomheden - ofte ville man nu nok kun tage halvdelen som virksomhed og halvdelen privat - og så skriver man den af 

Lad os sige den koster 10.000 og du bruger den 50/50 privat/virksomhed (som skat let vil formode) så har du 5.000 kr du f-eks. nok kan slippe af med at tage som en udgift over 3 år eller 5 år  som fradrag 1.666 eller 600 kr hvis 5 år  kr som du trækker fra i - som jeg husker det rubrik 29. Det handler om at fordele udgiften over maskinens levetid og om at skat ofte vil mene du bruger den privat med mindre den anden du har er mindst lige så god - men alt du kan sandsynliggøre som korrekt kan du jo "kæmpe" for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER