Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning og fradrag fra honorar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er relativt nyuddannet arkitekt og er blevet bedt om at udføre en opgave for et honorar.

Beløbet falder under de 50.000 så jeg påtænker ikke at oprette cvr, medmindre, der er en anden god grund til det.

Jeg er også nødt til at købe en ny computer til formålet, jeg beholder min gamle studiecomputer til privat brug i håb om at det giver mening ift. erhvervs-/privat brug.

Da jeg så ringede til skat for at høre hvordan disse ting skal indberettes blev jeg grundigt forvirret. De slyngede om sig med ord som afskrivning og hvad ved jeg.

Findes der en præcis guide for dummies hvor jeg kan få at vide hvad jeg skal taste ind hvor på forskudsopgørelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Indtægten skal den momsregistrerede (som jeg går ud fra det er) indberette på dit CVR som bidragspligtig b indkomst Honorar. Det må de ikke undlade

Udgtiften - ja her skal du så kunne sandsynliggøre for skat at den er skaffet alene for virksomheden - ofte ville man nu nok kun tage halvdelen som virksomhed og halvdelen privat - og så skriver man den af 

Lad os sige den koster 10.000 og du bruger den 50/50 privat/virksomhed (som skat let vil formode) så har du 5.000 kr du f-eks. nok kan slippe af med at tage som en udgift over 3 år eller 5 år  som fradrag 1.666 eller 600 kr hvis 5 år  kr som du trækker fra i - som jeg husker det rubrik 29. Det handler om at fordele udgiften over maskinens levetid og om at skat ofte vil mene du bruger den privat med mindre den anden du har er mindst lige så god - men alt du kan sandsynliggøre som korrekt kan du jo "kæmpe" for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

I mit tilfælde koster den 21.099,- inklusive moms

Så jeg skal afskrive 10.549,50 over 3 år eller 25% pr. år?

Eller kan jeg bare straksafskrive ved at skrive de 10549,50 i rubrik 29

Der var en grund til at den momsregistrerede ikke indberetter honoraret og at jeg selv skal gøre det, men jeg kan ikke huske den...

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Med de beløb du angiver kan der vel straksafskrives mener jeg

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

straksafskrivning er for virksomheder - Du kan som privat honorarmodtager som nævnt dele værdien - hvis du kan sandsynliggøre den er købt fordi den er nødvendig for dit arbejde - og med den pris (som jo er halvdelen af hele den indtægt du køber den til rent praktisk)  - så tror jeg skat ville se på 5 år som naturligt - delt i 2 for at få en firmadel 50/50 som typisk - og afskriver du 1/5 per år som modpost til din indtægt. 

Jeg spurgte skriftligt skat om en computer til at skrive bøger på - og de sagde, at med mindre jeg kunne sandsynligøre andet - så ville de foreslå 50/50 og over de 5 år så f.eks 20.000 kr bliver 10.000 over 5 år = 2000 per år i modregning af honorar indtægt bøger

Det ville være mit valg.

Vær opmærksom på, at dit honorar arbejde også skal være ægte honorar og ikke bare lønmodtager arbejde du fakturerer

Straksafsk er som nævnt for virksomhed og så skal samlet mål jo være overskud + maskinen kan så ikke bare tages ud igen af dig selv (som du jo har den som honorarmodtager) uden du køber den ud igen (med moms)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Storartet. Tak!
Hvad så når jeg ikke har honorarindtægt i de efterfølgende år? Kan jeg stadig afskrive?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

jkbrandt:

Storartet. Tak!
Hvad så når jeg ikke har honorarindtægt i de efterfølgende år? Kan jeg stadig afskrive?

nej det kan du ikke efter min mening - det er en bagdel ved honorar frem for at drive virksomhed men jeg synes du skal få et helt konkret råd af en revisor

Det du kan afskrive det er den værdiforringelse maskinen får under den tid du har indtægten - Du kan jo se lidt på egne tal - du vil have ca 40.000 ind og så ville du helst trække en hel computer til ca 25.000 fra og så have 15.000 til skat (du har sikkert planlagt andre udgifter - transport osv)

Det giver jo ikke mening at tage et job til 40.000 som har udgifter til måske 35.000 (mod så at eje en dyr computer bagefter i stedet)

Maskinen forringes måske med ½ værdi (det som skat ville godkende hos mig) som privat ejet og over 5 år (samme jeg fik skriftligt godkendt) og så er det ca 12.000 ialt eller 2.400 per år den forringes i forhold til den tid du arbejder som honorar for at få de ca 40.000 kr

Du kan sagtens prøve at få skriftlig godkendelse fra skat til mere - men jeg tror det ikke - alternativt hår en revisor - og igen - pas på det er egentlig selvstændigt arbejde og ikke lønmodtager job du bare fakturerer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)