Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordning - anvendelse af overskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, jeg håber der sidder nogle kloge hoveder herinde, som kan hjælpe mig med en grå-zone ( i min optik ) i forhold til virksomhedsordningen

Først skal i selvfølgelig have baggrunden for anvendelse af VSO.

Jeg er studerende og tjener det beløb (150.000pa) jeg må ved siden af min SU(70.000pa).

Jeg har 2 ejendomme som anvendes til erhvervsmæssig udlejning, hvor det er budgetteret 9k opsparet overskud/2015, 40k/16 og 65k/17. Dvs. der bør indestå ca. 115k efter 2017. Disse indestår i VSO om opsparet og endnu ikke hævet da det vil påvirke min SU. Spørgsmålet er indledningsvist hvordan/eller om disse midler kan forvaltes eller de skal hæves før det er muligt. Jeg ønsker at forvalte dem nu, da jeg først kan hæve dem om 2,5 år. 

Kan disse midler på nogen måde anvendes til at investere i en ny ejendom som skal anvendes i VSO til udlejning? Hvis ja, hvilke dele af ejendomshandlen må de dække? Udbetaling, gældsovertagelse, advokatsalær til ejendomsberigtigelse, størstebeløb i forbindelse med tvangsauktion?

Kan de anvendes til energiFORBEDRINGER, fx stoker på pillefyr, udskiftning af fyr, efterisolering/varmvæg? De kan selvfølgelig anvendes til løbende vedligeholdelse af ejendomme i som anvendes i VSO

Kan de anvendes til fx montering af HFI-relæ/nyt el-panel eller udbedring af bemærkninger/K3'er i tilstandsrapport? 

Og en til de kreative bogførerer - den bedste metode at hive kapital ud af VSO til privaten? ;-) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelup:

Jeg har 2 ejendomme som anvendes til erhvervsmæssig udlejning, hvor det er budgetteret 9k opsparet overskud/2015, 40k/16 og 65k/17. Dvs. der bør indestå ca. 115k efter 2017. Disse indestår i VSO om opsparet og endnu ikke hævet da det vil påvirke min SU. Spørgsmålet er indledningsvist hvordan/eller om disse midler kan forvaltes eller de skal hæves før det er muligt. Jeg ønsker at forvalte dem nu, da jeg først kan hæve dem om 2,5 år. 

Kan disse midler på nogen måde anvendes til at investere i en ny ejendom som skal anvendes i VSO til udlejning? Hvis ja, hvilke dele af ejendomshandlen må de dække? Udbetaling, gældsovertagelse, advokatsalær til ejendomsberigtigelse, størstebeløb i forbindelse med tvangsauktion?

Kan de anvendes til energiFORBEDRINGER, fx stoker på pillefyr, udskiftning af fyr, efterisolering/varmvæg? De kan selvfølgelig anvendes til løbende vedligeholdelse af ejendomme i som anvendes i VSO

Kan de anvendes til fx montering af HFI-relæ/nyt el-panel eller udbedring af bemærkninger/K3'er i tilstandsrapport? 

Først og fremmest, du kan "forvalte" alle de midler/aktiver som er indenfor VSO'en som du ønsker, du skal bare overholde virksomhedsskatteloven. Dvs. du kan eksempelvis ikke købe aktier og anparter (meget få undtagelser) for likviderne. 

 

Du må gerne købe nye ejendomme og du må gerne renovere og forbedre eksisterende ejendomme. Jeg kan ikke se at de ting du nævner ovenfor ikke skulle kunne indgå i din eksisterende VSO. Det du skal huske, er at de almindelige regler for regnskabsførelse og skatteregnskab skal følges (som du allerede gør i forvejen ;) ); eks. vedligehold i resultatet og forbedringer i balancen osv.

mikkelup:

Og en til de kreative bogførerer - den bedste metode at hive kapital ud af VSO til privaten? ;-) 

Der er begrænset, hvad der er af metoder udover hæverækkefølgen. For helt grundlæggende, hiver du penge ud af VSO'en og bruger på privatforbrug så bliver det til skattepligtig indkomst (og indkomst i forhold til din SU)

 

Der findes nogle småting, som eksempelvis; fri telefon, fri bil! men ikke det store med kontanter. 

Tilmeldt 24. Oct 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg er stadig i tvivl om hvilke poster som skal fradrages ved køb af en ny fast ejendom.

Virksomhedsskatteloven overholdes selvfølgelig, og jeg har med rette ikke fundet svaret på noget i den.

Afdraglån i fast ejendom som anvendes til erhvervsmæssig udlejning kan ikke betales i VSO, men skal betales af beskattede penge fra privaten. Dette må ligeledes gøre sig gældende når der erhverves fast ejendom med en tilhørende udbetaling(afdrag) på lån. Denne udbetaling må skulle betales af private midler. 

Her er jeg i tvivl om dette ligeledes gør sig gældende i forhold til andre poster, fx. gældsovertagelse, som typisk koster 2.000 kr. Kan denne post afholdes i VSO, når man betaler for at man som privat person overtagelse en gældsforpligtelse? Ligeledes gør sig gældende med ejendomshandlens berigtigelse eller størstebeløb på en tvangsauktion, betaling af tinglysningsafgiften eller at få lavet skøde..

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelup:

Virksomhedsskatteloven overholdes selvfølgelig, og jeg har med rette ikke fundet svaret på noget i den.

Nej, svarene på dine spørgsmål er som sådan ikke relateret til VSO, men nærmere til regnskabsføring/skatteregnskaber generelt.

mikkelup:

Afdrag på lån i fast ejendom som anvendes til erhvervsmæssig udlejning kan ikke betales i VSO, men skal betales af beskattede penge fra privaten. Dette må ligeledes gøre sig gældende når der erhverves fast ejendom med en tilhørende udbetaling(afdrag) på lån. Denne udbetaling må skulle betales af private midler. 

Afdrag på lån kan sagtens betales af likvider indenfor VSO'en (hvis der er nogen vel at mærke).

Hvis det er ment som en konstatering, at der ikke er likviditetsoverskud i virksomheden og du er nød til at overføre likvider til virksomheden. Så brug som udgangspunkt en mellemregningkonto at bogføre på, dermed kan likviderne trækkes ud skattefrit fra virk til privat på et senere tidspunkt.

mikkelup:

Her er jeg i tvivl om dette ligeledes gør sig gældende i forhold til andre poster, fx. gældsovertagelse, som typisk koster 2.000 kr. Kan denne post afholdes i VSO, når man betaler for at man som privat person overtagelse en gældsforpligtelse? Ligeledes gør sig gældende med ejendomshandlens berigtigelse eller størstebeløb på en tvangsauktion, betaling af tinglysningsafgiften eller at få lavet skøde..

Har intet med VSO at gøre! Du skal kigge i almindelige skattemæssige fradragsregler, brug evt. juridisk vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048524&chk=212649 til at finde de enkelte omkostningsgrupper og reglerne herfor
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)