Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal være far! Lejlighedsgave fra mit eget firma?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Til februar skal jeg for første gang være far! Vi glæder os selvfølgelig, og vi er i gang med at købe en masse baby-relaterede ting. I den forbindelse melder der sig et spørgsmål.

Må jeg købe en lejlighedsgave til mig selv? Jeg ejer et Holdingselskab, og det er gennem datterselskabet, jeg vil købe gaven. Datterselskabet er et ApS, hvor jeg er eneste ansatte. Gaven ville være en barnevogn til ~9000 kr.

Jævnfør dette link:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788630

Står der under "Lejlighedsgaver af sædvanligt omfang er skattefrie":
"Der er ingen faste grænser for værdien af lejlighedsgaver. Lejlighedsgaver større end, hvad der almindeligvis anses for passende, er dog fuldt skattepligtige. Er en lejlighedsgave af usædvanlig størrelse, skal medarbejderen betale skat.

Arbejdsgiveren kan trække gaver fra som en driftsomkostning.
Lejlighedsgaver er almindelige gaver, der markerer en privat mærkedag eksempelvis i forbindelse med fødselsdag, barnedåb, konfirmation, bryllup og lignende."

Hvad er jeres erfaring?

Med venlig hilsen
Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej du kan ikke som ejer give dig selv lejlighedsgaver eller tilsvarende personalegoder. Det kan du kun hvis du har en masse ansatte som følger helt samme regel, og har gjort det

Som ejer kan du ikke give dig selv lejlighedsgaver, julegaver, julefrokost osv. Det er personaleomkostninger og du kan kun være med, hvis du som ejer bruger samme princip og kan vise du har brugt det overfor alle ansatte. Personale pleje er til for at fastholde og tiltrække personale, og må ikke bruges af en ejerleder

En gave til sig selv anses ikke som nødvendig/et led i at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i ens firma. 

Venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for dit hurtige svar!

Nu er jeg ikke direkte virksomhedsejer, men ejer virksomheden gennem et Holdingselskab. Hvis man kigger sort/hvidt på det, så ejer jeg derfor ikke datterselskabet direkte. Jeg er også ansat som direktør i virksomheden.

Men det ændrer måske ikke på noget?

Mvh
Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Hej John,

Mange tak for dit hurtige svar!

Nu er jeg ikke direkte virksomhedsejer, men ejer virksomheden gennem et Holdingselskab. Hvis man kigger sort/hvidt på det, så ejer jeg derfor ikke datterselskabet direkte. Jeg er også ansat som direktør i virksomheden.

Men det ændrer måske ikke på noget?

Mvh
Mikkel

nej intet som helst - du er ejer - uanset holding eller andet - når du er direktør i selskab du ejer direkte eller alene gennem holding - det er du også i dagpenge og andre sammenhæng 

Eneste sure punkt du er ansat på er lovpligtig arbejdsskadeforsikring som du skal have i både holding og drift - begge CVR skal med på police med bod 5.000 + det sparede beløb i hvert selskab - så lige der er du ansat 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. Så er der jo ikke noget at gøre.

Til orientering har jeg tegnet en arbejdsskadeforsikring gennem datterselskabet. Heri har jeg fået indskrevet, at det også dækker mig gennem mit holdingselskab uden merudgift.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:


Til orientering har jeg tegnet en arbejdsskadeforsikring gennem datterselskabet. Heri har jeg fået indskrevet, at det også dækker mig gennem mit holdingselskab uden merudgift.

super - samme her - og fint de slet ikke tager ekstra. Det er jo heller ikke let at være fuldtids begge steder

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)