Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning til fast pris

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg udfører en række rådgivningsopgaver kombineret med en række ekspeditioner. Jeg har aftalt med en dygtig dame, at hun til en fat pris pr. ekspedition vil udføre disse. Hun udfører dem normalt uden min instruktion, men i enkelt tilfælde kan der være tale om en kort dialog om den bedste løsning.

Hun vil helst være A-skatteyder, men jeg vil ikke ansætte hende som funktionær, da jeg ikke kender omfanget endnu.

Hun er samtidig folkepensionist, så der er ikke nogen konflikt til A-kasse, efterløn eller lignende.

Er det nødvendigt at hun bliver selvstændig og enten får honorar eller bliver momsregistreret eller kan jeg uden at komme i konflikt med funktionærloven aftale en afløning med en fast pris pr. ekspedition.

Jeg forventer at der bliver tale om arbejde for 10-20.000 om måneden.

Kan nogen hjælpe. På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

HVIS det er egentlig selvstændigt arbejde så kan hun få CVR og momsregistrering og fakturere dig - ellers vil det være omgåelse af kildeskattelov - Uanset honorar eller a-skat skal det indberettes hvis hun ikke har CVR med moms

Betaler hun så ikke sin skat, så kan du hænge på den, HVIS skal man sige det var lønmodtager arbejde og du bare ikke ville indberette og tilbageholde skat

Du kan jo i funktionæransættelse bruge 3 mdrs prøvetid - Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. jeg er naturligvis klar over at hun kan lade sig momsregistrere, men hun foretrækker at være a- eller b-skatteyder.

jeg er ikke interesseret i et ansættelsesforhold med eller uden prøvetid, da der vil være ret store udsving i omfanget af opgaven fra måned til måned.

Hvis jeg ikke lovligt kan lave en aftale, hvor der honoreres med et fast beløb pr. ekspedition, må hun nødvendigvis lade sig momsregistrere. jeg vil blot gerne imødekomme hendes ønske om ikke at være nødt til at skulle momsregistreres, hvis det ikke er nødvendigt. Men jeg vil ikke risikere at skulle betale løn ved sygdom, ferie osv., da vores aftale er baseret på en fastprisaftale, som er baseret på en ca.-timeløn på 250 kr., så der er ikke tale om på nogen møde at underbetale nogev

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bente_N:

Tak for dit svar. jeg er naturligvis klar over at hun kan lade sig momsregistrere, men hun foretrækker at være a- eller b-skatteyder.

jeg er ikke interesseret i et ansættelsesforhold med eller uden prøvetid, da der vil være ret store udsving i omfanget af opgaven fra måned til måned.

Hvis jeg ikke lovligt kan lave en aftale, hvor der honoreres med et fast beløb pr. ekspedition, må hun nødvendigvis lade sig momsregistrere. jeg vil blot gerne imødekomme hendes ønske om ikke at være nødt til at skulle momsregistreres, hvis det ikke er nødvendigt. Men jeg vil ikke risikere at skulle betale løn ved sygdom, ferie osv., da vores aftale er baseret på en fastprisaftale, som er baseret på en ca.-timeløn på 250 kr., så der er ikke tale om på nogen møde at underbetale nogev

du kan sagtens ansætte uden det er fast tid af nogen art. Man skriver bare arbejdstiden vil svinge, og kan være fra 0 timer per måned op til xx timer per måned og at du betaler timeløn kr xx per time. Det vil som udgangspunkt - med mindre du kan argumentere for det er honorar (og da det er ofte gentaget kan det være svært) - skulle lægge feriepenge oveni (klarer danløn og letløn osv let for dig - og du kan bare reducere din timepris med 12-14% så er feriepenge dækket)

Du vil kunne gøre det som udgangspunkt uden funktionær som jeg hører din beskrivelse og uden opsigelse - med time løn og rent svingende arbejdstid

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om, at det faktisk er almindeligt lønnet arbejde, især hvis hun ikke har andre arbejdsgivere. Det nemmeste for jer samlet set vil efter min mening være at du ansætter hende og så skal du huske, som John siger, at trække 12-14% fra, for feriepengene skal regnes som værende oveni hendes løn. Måske skal du også trække lidt fra til forsikring - det ved John mere om end mig. Hvis det er så simpelt, som du siger, kan I bare bruge Skats Letløn eller eIndkomst, så bliver det hele trukket automatisk og det er nemt at bogføre i de fleste regnskabsprogrammer. Det betyder også, at din medarbejder slipper for at skulle administrere noget-som-helst. Samtidig kommer I ikke i klammeri med Skat vedrørende løn/honorar/selvstændig osv...

Tilmeldt 29. Nov 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

tak til jer begge.

Jeg vil netop ikke funktionæransætte hende, da jeg jo så også skal betale løn under sygdom og er bundet af en opsigelsesfrist på 3 måneder, når en prøvetid er overstået.

Danløn og beregning af feriepenge er ikke noget problem. Min bekymring er netop at jeg ikke vil være bundet af opsigelsesfrister, svingende aflønning og betaling af løn under sygdom. Der kan også blive tale om perioder, hvor der kun er meget lidt at lave og jeg vil ikke være pligtig at betale honorar i disse perioder. Det er hun også fuldt ud indforstået med.

Men jeg tror jeg er blevet bekræftet i at det bliver nødvendigt at hun bliver momsregistreret og laver faktura til mig i stedet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)