Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsregistreret CVR med SE-nummer som ikke moms-registreres? Eller hobbyvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en moms-registreret enkeltmandsvirksomhed, hvor den største del af omsætningen pt. er konsulentydelser for andre virksomheder. Primære opgaver er hjælp til afvikling af motionsevents. 

En mindre del af omsætningen i min virksomhed kommer fra løbeundervisning af private. Omsætningen i denne del ligger under 50.000 om året

Som jeg lige kan regne det ud, så vinder mine private kunder ingenting på, at der skal skrives momsfakturaen. Nærmere tværtimod.
Personligt kan jeg heller ikke se at jeg har nogen fordele af det, da der ikke er nogle væsentlige indkøb, som har med den del af min forretning at gøre.

Så spørgsmålet er:
Kan jeg oprette en separat enhed, dvs. SE-nummer, som ikke er momsregistreret? Eller følger den hovedvirksomheden?
Alternativ 1: kan jeg kalde den private undervisning for hobbyvirksomhed? Jeg har flere udgifter (transport, startgebyrer, m.m.) forbundet med deltagelse i løbeaktiviteter end jeg vil få ind på undervisning i løb. 
Alternativ 2: kan jeg oprette et I/S, sammen med en kammerat (eller min kone), hvor vi så begge lægger vores undervisning af private ind under. Omsætningen vil fortsat være under 50.000 om året.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt oprette et I/S og holde omsætningen under 50.000.

Det er i hvert fald den løsning som vil være nemmest for dig. Du skal naturligvis bare være opmærksom på, at hvis omsætningen overstiger 50.000 og du med rimelighed kunne have forudset det, så klapper fælden.

Men i øvrigt kan løbeundervisning være momsfritaget isoleret set. Hæng mig ikke op på det.

Fra SKAT:

"Faglig uddannelse

Faglig uddannelse, herunder omskoling og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, er som udgangspunkt også fritaget for moms. Det er et krav, at undervisningen har til hensigt at give eller vedligeholde færdigheder alene med erhvervsmæssigt sigte.

Undervisning i legemsøvelser, fx gymnastik eller yoga, betragtes også som faglig uddannelse."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Leth Jørgensen:
Kan jeg oprette en separat enhed, dvs. SE-nummer, som ikke er momsregistreret? Eller følger den hovedvirksomheden?
Alternativ 1: kan jeg kalde den private undervisning for hobbyvirksomhed? Jeg har flere udgifter (transport, startgebyrer, m.m.) forbundet med deltagelse i løbeaktiviteter end jeg vil få ind på undervisning i løb. 
Alternativ 2: kan jeg oprette et I/S, sammen med en kammerat (eller min kone), hvor vi så begge lægger vores undervisning af private ind under. Omsætningen vil fortsat være under 50.000 om året.

Du kan godt i en og samme virksomhed have både momspligt omsætning og ikke momspligtig virksomhed MEN du skal kunne holde dem regnskabsmæssigt helt fra hinanden som du beskriver det

1 Hvis du driver noget der ikke drives med overskud for øje, så er det skattemæssigt hobby og så er der ikke fradrag for evt underskud

2 ja det kan du godt - men samme regel som i 1. Du kan ikke have fradrag for underskud hvis du driver noget hvor du ved dine udgifter vil overstige dine indtægter

Hvis omsætningen holder sig under 50 t på enhver 12 mdr periode kan momsregistrering undlades

Af hensyn til det med 

Henrik Leth Jørgensen:

Jeg har flere udgifter (transport, startgebyrer, m.m.) forbundet med deltagelse i løbeaktiviteter end jeg vil få ind på undervisning i løb. 
så bør du måske få en revisor til at se på det helt samlede billede - men i det omfang du har udgifter som tages alene fordi de er nødvendige for at få indtægterne - og de ikke bare er en del af din personlige hobby, så kan selve udgiften trækkes fra indtægten - ned til rundt 0

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian C.:

Du kan godt oprette et I/S og holde omsætningen under 50.000.

Det er i hvert fald den løsning som vil være nemmest for dig. Du skal naturligvis bare være opmærksom på, at hvis omsætningen overstiger 50.000 og du med rimelighed kunne have forudset det, så klapper fælden.

Tak for svaret. Er der grænser for hvor mange I/S'er man må være involveret i? Ikke at jeg tænker det som en løsning at oprette en stor stak. Men mine aktiviteter i firmaet kan måske hensigtsmæssigt struktureres lidt anderledes end i dag.

Christian C.:

Men i øvrigt kan løbeundervisning være momsfritaget isoleret set. Hæng mig ikke op på det.

Fra SKAT:

"Faglig uddannelse

Faglig uddannelse, herunder omskoling og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, er som udgangspunkt også fritaget for moms. Det er et krav, at undervisningen har til hensigt at give eller vedligeholde færdigheder alene med erhvervsmæssigt sigte.

Undervisning i legemsøvelser, fx gymnastik eller yoga, betragtes også som faglig uddannelse."

Så vidt jeg har fundet frem til så gælder momsfritagelsen kun hvis legemsøvelserne involverer hele kroppen. 

Fra Glarbo, Ry
Tilmeldt 13. Oct 15
Indlæg ialt: 12
Fra  Ud af komfortzonen Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene John. Mine aktiviteter er så vidt jeg kan finde frem til ikke momsfritaget, så hvis alt ligger i samme virksomhed skal der moms på uanset. 

Men jeg kan oplagt kategorisere min aktiviteter så en del kan lægges i et I/S, og omfanget vil så være så omsætningen er under 50t pr 12 mnd.

Cookie - John Hannover:

så bør du måske få en revisor til at se på det helt samlede billede - men i det omfang du har udgifter som tages alene fordi de er nødvendige for at få indtægterne - og de ikke bare er en del af din personlige hobby, så kan selve udgiften trækkes fra indtægten - ned til rundt 0

vh John Hannover

 
Jeg vil rådføre mig med en revisor her. Hvor vidt indtægterne er nødvendige er vist et definitionsspørgsmål. Fordi jeg har dyrket løb, og fortsat gør, på det niveau jeg gør, er jeg i stand til også at udøve undervisning som giver en indtægt. 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Leth Jørgensen:
jeg kan oplagt kategorisere min aktiviteter så en del kan lægges i et I/S, og omfanget vil så være så omsætningen er under 50t pr 12 mnd.
Du skal jo være to ejere til I/S - og det er vel ikke værd bare for at drive noget med omsætning under 50.000 kr - solidarisk hæftelse osv

Jeg tror ikke, at det at du har dyrket løb og forsat gør det for at du skal være istand til at udøve undervisning i sig selv rækker til fradrag for den del. Så var der mange job typer der fik fradrag for fittness osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)