Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde betalte til private konto

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 29
Fra  Meier Solutions IvS Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har sendt en faktura til en kunde inden jeg havde oprettet et separat bankkonto for min virksomhed. På denne faktura havde jeg skrevet min privat konto.

Hvordan skal jeg bogføre det? Og kan jeg bare overføre beløpet til min firma konto nu?

På forhånd tak !

System og Appudvikling i Holstebro - Meier Solutions

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du godt.

Bogfør med henvisning til fakturanummer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

slmsolutions:

Hej

Jeg har sendt en faktura til en kunde inden jeg havde oprettet et separat bankkonto for min virksomhed. På denne faktura havde jeg skrevet min privat konto.

Hvordan skal jeg bogføre det? Og kan jeg bare overføre beløpet til min firma konto nu?

På forhånd tak !

ja - men det er en meget uklog fremgangsmåde hvis du er et selskab (IVS eller ApS) men ret ligegyldigt i alm personlig virksomhed - bare som princip da det jo ellers er en privat hævning i selskab = aktionærlån i princippet og det er ulovligt, så de som har selskaber skal vente med at fakturere og skrive konto nummer til de har en firmakonto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal bogføre det som:

- hvis selskab, som John også beskriver.

Kredit: Indtægt

Debet: mellemregning anparthaver/ejer

- hvis enkeltmandsvirksomhed.

Kredit: indtægt

Debet: Privat hævet el. mellemregning privat indskud.

Som privat vil du bare have hævet det mindre, og du behøves ikke overføre, det er dobbeltarbejde. Så skal du også føre denne post, i dit bogholderi.

Som selskab, er der ingen fare som sådan når det er en indtægt. Det var meget værre hvis det er en udgift. Hæver man en udgift som ejer af selskab er der noget med dobbeltbeskatning og en masse andet bøvl. 

Venligst Ulla. :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulla Svaneklink Brandt:
Som selskab, er der ingen fare som sådan når det er en indtægt. Det var meget værre hvis det er en udgift. Hæver man en udgift som ejer af selskab er der noget med dobbeltbeskatning og en masse andet bøvl. 
ikke enig Ulla. Netop ved at man beder kunderne betale til ens private personlig konto i et selskab - hæver man jo privat penge i selskabet.

Det er jo IKKE en indtægt man giver selskabet som man selv skulle have haft (ufarligt) men derimod penge som selskabet skulle have, og som man hæver selv - uden det er løb eller udbytte.

Der sker ikke noget ved denne lille sag tror jeg bestemt men som princip - det farlige er netop i et selskab, at lade kunderne betale til ens private konto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hold nu op John - det var overførsel fra privat til firma. Du har det med - med mellemrum at ligne/lyde en af de 2 gamle der sidder på balkonnen i Muppet Show - Big Smile

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 23. Nov 16
Indlæg ialt: 29
Fra  Meier Solutions IvS Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

OK sorry - midt spørgmål var nok lidt upræcis.
Det er min kone som har en personlig ejet virksomhed. Jeg laver regnskabet og derfor har kunden overført til midt private konto.
Jeg har nu overført pengene fra min privat konto til min kones firmakonto.

Kan jeg bare bogføre min overførsel som om det er betalingen fra kunden?

Tak for alle svar indtil nu.

System og Appudvikling i Holstebro - Meier Solutions

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
ja - marker indbetalingen - som tidligere skrevet af en anden - med det fakturanummer indbetalingen vedrører -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe, scanboat.com:
ligne/lyde [som] en af de 2 gamle
- ikke pænt, men jeg ved, hvad du mener. John fortæller, hvad der er korrekt, hvis du skal følge loven strengt. Havde dette være en overførsel på 1 mio. kr., som lå på en privat konto i et halvt år, ville jeg have fulgt Johns anvisninger. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Per Krabbe, scanboat.com:

Hold nu op John - det var overførsel fra privat til firma. Du har det med - med mellemrum at ligne/lyde en af de 2 gamle der sidder på balkonnen i Muppet Show - Big Smile

Ikke pænt sagt men det er dig der ikke forstår et fut

Det er en kunde til et selskab - som istedet for at betale selskabet - betaler selskabets ejer privat. Hvis et selskab får kunderne til at betale selskabets ejer privat (på hans private konto) så ER det at han hæver selskabets penge privat = ulovligt aktionærlån

Der er ikke problem i siden at sætte pengene tilbage fra privat til selskab - men selve det at selskabets penge INDEN uretmæssigt er gået ind på ejerens private konto ER og bliver ulovligt

Det er jo præcis derfor man aldrig må bruge en privat konto til kunders betaling i et selskab

Fat lige problemet inden du går dig lystig du 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)