Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på løsning der minder om Fiverr?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder på en dansk side, der minder lidt om Fiverr. Dvs. et koncept hvor brugere kan oprette en konsulentydelse, og andre brugere så kan købe denne ydelse.

Betalingen kommer til at gå via sitet (der er ejet af en dansk virksomhed).

Jeg er nu i tvivl om jeg er tvunget til at opkræve moms på ydelserne, som jeg jo ville være hvis det var min virksomhed der solgte konsulentydelserne direkte. Eller om man kan se det som privat personer der tilbyder en ydelse og at hjemmesiden udelukkende formidler kontakten og hjælper med afregningen mod et gebyr (i form af at vi tilbageholder en del af det indbetalte beløb, før resten udbetales til konsulenten).

Hvis det sidste er tilfældet, skal systemet naturligvis sættes op til at lave fakturaer med udbyderen af ydelsen som afsender, i stedet for min virksomhed. Jeg er dog i tvivl om dette vil blive accepteret rent teknisk, når betalingen går via mig.

Hvis en privat person hjælper en virksomhed, kan de jo godt lave en faktura uden moms, så længe de omsæætter under 50.000 kr. om året.

Jeg håber at nogle af jer derude kan hjælpe mig hermed.

Med venlig hilsen

Michael

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelBoe:

Jeg arbejder på en dansk side, der minder lidt om Fiverr. Dvs. et koncept hvor brugere kan oprette en konsulentydelse, og andre brugere så kan købe denne ydelse.

Betalingen kommer til at gå via sitet (der er ejet af en dansk virksomhed).

Jeg er nu i tvivl om jeg er tvunget til at opkræve moms på ydelserne, som jeg jo ville være hvis det var min virksomhed der solgte konsulentydelserne direkte. Eller om man kan se det som privat personer der tilbyder en ydelse og at hjemmesiden udelukkende formidler kontakten og hjælper med afregningen mod et gebyr (i form af at vi tilbageholder en del af det indbetalte beløb, før resten udbetales til konsulenten).

Hvis det sidste er tilfældet, skal systemet naturligvis sættes op til at lave fakturaer med udbyderen af ydelsen som afsender, i stedet for min virksomhed. Jeg er dog i tvivl om dette vil blive accepteret rent teknisk, når betalingen går via mig.

Hvis en privat person hjælper en virksomhed, kan de jo godt lave en faktura uden moms, så længe de omsæætter under 50.000 kr. om året.

Jeg håber at nogle af jer derude kan hjælpe mig hermed.

Med venlig hilsen

Michael

Hej Michael,

lige et opklarende spørgsmål, så du kan få et korrekt svar på din problemstilling.

Hvad er din rolle i forhold til selve den levering af ydelsen som sker, har du kun en rolle som formidler? Eller tager du også del i leveringen af selve ydelsen?

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke sev noget at gøre med leverancen af ydelsen, men konsulenten og kunden bruger min hjemmeside til at formidle ydelsen på.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelBoe:

Jeg har ikke sev noget at gøre med leverancen af ydelsen, men konsulenten og kunden bruger min hjemmeside til at formidle ydelsen på.

Så er jeg ikke i tvivl om hvordan jeg ser det. I forhold til moms er begrebet "levering mod vederlag" helt essentielt.

Som du beskriver jeres idé/koncept sker der ikke levering mod vederlag når selve ydelsen bestilles via hjemmesiden, at i modtager betaling via hjemmesiden er irrelevant i forhold til momsspørgsmålet. 

Du skal ikke opkræve moms af ydelsen, endvidere har du heller ikke pligt til at sørge for at udarbejde faktura. Begge de pligter ligger hos den som skal levere/udføre ydelsen hos bestilleren.

 

Du skal dog fakturere og afregne moms af den provision/formidlingsgebyr du opkræver hos personen eller virksomheden der leverer/udfører ydelsen.

Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Mange tak for din hjælp. Det giver god mening. 

Med venlig hilsen

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Du skal ikke opkræve moms af ydelsen, endvidere har du heller ikke pligt til at sørge for at udarbejde faktura. Begge de pligter ligger hos den som skal levere/udføre ydelsen hos bestilleren.

Jeg er så ikke enig i din konklusion. Hvis udgangspunktet er en side  a la Fiverr, så gælder efter min opfattelse momslovens § 4 stk. 4.

"Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren selv for at have modtaget og leveret den pågældende ydelse."

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Du skal ikke opkræve moms af ydelsen, endvidere har du heller ikke pligt til at sørge for at udarbejde faktura. Begge de pligter ligger hos den som skal levere/udføre ydelsen hos bestilleren.

Jeg er så ikke enig i din konklusion. Hvis udgangspunktet er en side  a la Fiverr, så gælder efter min opfattelse momslovens § 4 stk. 4.

"Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren selv for at have modtaget og leveret den pågældende ydelse."

 

Idéen med konceptet er jo netop at man ikke "handler i eget navn" (Dvs. §4, stk. 4 ikke gælder)

 

Trådstarter (og andre lignende tjenester) ligger ikke navn til ydelserne. Er ganske overbevist om, at hvis man spurgte den gennemsnitlige bruger på eksempelvis fiverr, så køber de en ydelse af en specifik sælger som tilbyder noget unikt, fiverr er blot markedspladsen.

 

Jeg vil endvidere mene at hvis du har ret i din påstand, vil rigtig mange internetportaler behandle momsen forkert. Hvad med en tjeneste som agera.dk, handler de i eget navn? Skal agera sørge for fakturering og opkrævning af moms for de ydelser som faciliteres gennem deres platform?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig Jesper. Hvis konceptet er som Fiverr så holder din argumentation ikke. Hos Fiverr betaler du for ydelsen til Fiverr - får faktura fra dem og som kunde kender du reelt ikke den bagved liggende aftale mellem Fiverr og leverandør.

Aner ikke hvad Agera og andre gør. Jeg har kun tager udgangspunkt i trådstarters udgangspunkt om et projekt a la Fiverr.

EDIT: Har lige set på Ageras koncept. Det kan jo slet ikke på nogen måder sammenlignes med Fiverr. Betalingen sker direkte mellem kunde og leverandør. Leverandør betaler Agera for henvisninger efter et klippekortsystem. Det gør din sammenligning irrelevant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg vil endvidere mene at hvis du har ret i din påstand, vil rigtig mange internetportaler behandle momsen forkert. Hvad med en tjeneste som agera.dk, handler de i eget navn? Skal agera sørge for fakturering og opkrævning af moms for de ydelser som faciliteres gennem deres platform?
Jeg kan ikke helt se sammenligningen. Agera er jo netop ren formidler - og fakturerer jo ikke den der anvender dem til at finde f.eks. revisor noget. 
De formidler - og revisor fakturerer så den kunde der måtte vælge den revisor. Agera får en betaling fra revisoren - en TROR jeg fast betaling per år - som naturligvis er momspligtig og abonnement basseret. 

Der er vel forskel på en ren formidler - Agera - og fiver platform typen hvor fiver fakturerer kunden og betaler freelanceren/den ansatte

Jeg kan ikke se en mulighed for, at en dansk fiver kan stå for annoncering og salg - og fakturere en slutkunde og så betale sin freelancer CPR uden skatteangivelse osv

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rødovre
Tilmeldt 3. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)