Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab, kvittering osv.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen :)

Jeg kunne godt tænke mig at sælge brugte danske og engelsk bøger på nettet, som en webshop også måske på et tidspunkt også sælge brugte film og spil. Men skal man ikke have kvittering af de bøger man har købt til at sælge? jeg tænker på regnskab osv.

Det er jo lidt svært at få kvittering når jeg køber bøgerne brugt.

Jeg ved ikke meget om at starte en webshop, så undskyld hvis spørgsmålet er dumt :)

Tak på forhånd!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina. Det lyder som en god idé. Ja, du skal have dokumentation for dit køb. Det kan godt være en lille "dags dato", altså en kvittering fra sælger. Det nemmeste er nok, at du selv laver den, og hun/han underskriver. Husk, at hvis du bliver momsregistreret, kan du nøjes med at indkræve moms af fortjenesten - også kaldet brugtmoms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo du skal jo bruge en kvittering og det er som ikke så svært at få - du kan jo selv lave den, men du bør få sælger navn/adresse og så en pris på og dato på den - men du må godt selv skrive tingene - bare du har korrekt oplysninger
Du kan så også bruge brugtmoms ordningen - men du skal være roligt på hånden så du bruger den helt korrekt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret! Hvad med bøger jeg har købt for langtid siden, som jeg kunne tænke mig at sælge, for at bare at komme igang? Jeg har jo ingen kvittering på dem...
Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket, jeg vil læse det igennem :)

Så hvis jeg bare har adresse og navn på de personer jeg køber bøgerne fra og dato og pris, så kan jeg selv lave en kvittering? Det lyder jo ret nemt.

Hvad med underskrift fra sælger? skal det på, eller er navnet på sælger nok?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristina:
Hvad med underskrift fra sælger? skal det på, eller er navnet på sælger nok?
Det skal med. Husk, at du skal momsregistreres, hvis det viser sig, at du på en 12-månedersperiode omsætter for over 50.000 kr. Du kan altid vælge, at gøre det frivilligt. Brugtmoms bruges for at undgå, at køber betaler moms af varer, som allerede er momset. 

Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Så for at være helt med, jeg kan ikke sælge bøger jeg har ejet i nogle år for at starte op? Jeg har jo ikke kvittering på dem, da jeg købte dem brugt. Jeg har så mange bøger og det ville være trist at jeg ikke kan bruge dem. 

Jeg er stadig væk ikke helt med ang. brugtmoms. Jeg har læst igennem det link du gav mig og tror jeg skal læse det hele igen, for at være med. Der er meget information :)

Tak for din hjælp!

Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nu spørger jeg nok dumt, men hvis jeg holder mig under de 50.000 kr om året og sælger brugte bøger bare for at se om det er noget jeg kan få til at fungerer...behøver jeg så kvittering på de bøger? Hvis jeg bare sælger som privat person men via. egen webshop? Kan jeg det? 

Jeg vil bare rigtig gerne sælge de bøger jeg har i forvejen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

det har ikke rigtigt betydning om du er CVR registreret eller ikke - men hvis du ikke er momsregistreret er det jo lettere rent praktisk for dig (ud fra som du virker lidt ked af administration) 

Hvis bøgerne kan siges (af skat) at være indkøbt med tanke på den forretning du nu skaber - så vil du skulle kunne finde en indkøbspris for at kunne lave et regnskab der viser din fortjeneste

Hvis du alene solgte dine private bøger som privat indbo og ikke en forretning - så kunne du glemme alt om regnskab - så det er det med - du vil lave forretning via webshop og sælge egne og andres bøger der gør det mere besværligt - og jeg tør ikke lige sige andet, end du vel må få prissat dit boglager som nu skal ind i bog webshop - så du har en indkøbspris at trække fra din salgspris

Vent på andre mere begavede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Tænker det er som de andre skriver, du skal bruge brugtmoms ordningen.

Søges der på "Antikvar moms" på google kommer Anette sand frem med en meget god og letforståelig måde at gøre det på.

http://anettesand.dk/2015/brugtmoms-koeber-og-saelger-du-brugte-varer/

Har selv haft som revisorassistent i tidernes morgen en antikvar der startede som dig.

Han havde alle bøger selv. Og fra revisors side, kan du ikke fremskaffe en kvittering vil du skulle betale fuld moms af salget på de bøger.

Så fremskaf en kvit fra den dato du købte "bogen", så kan du indskyde den som lager i din virksomhed for den pris og nøjes med at betale brugt moms for den. Eller fanger bordet og du skal betale fuld moms af dine salg
Men igen det er en vurdering af hvad dine bøger indskydes til af værdi i dit lager.

Der kan være noget med grænsen for omsætning med de 50.000 kr som John nævner.

Venligst Ulla :) 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)