Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et gymnasium tvinge en elev til at oprette en Facebook profil?

Side 4 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 8. Nov 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du prøvet Facebook, Jesper? Man kan gøre sin profil så hemmeligt som man ønsker, så det eneste folk ser er et navn og et profilbillede. Mht til dit problem med at blande privat og professionelt sammen, jamen det kan man også klare. Man kan inddele ens "venner" i grupper, og ved hvert opslag vælg hvem der skal kunne se hvad. Man kan også sige at for eksempel kolleger ikke skal have adgang til dine billedalbums osv.

Det er derfor det undrer mig at folk er så anti-facebook, fordi privatliv netop ikke er et issue. Min konklusion må være at folk ikke engang har prøvet at sætte sig ind i det, og/eller sætter en form for ære i at svømme mod strømmen som en anden bruger så farverigt sagde det her i tråden.

Tilmeldt 8. Nov 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

KrisB Sikke da en gang pis du skriver om at være Rasmus modsat- det er trods alt kun døde fisk der flyder med strømmen!

Du mener måske ikke at det er mere end problematisk at Facebook ejer alt hvad du poster inkl. billeder?  Det betyder at de kan bruge f.eks dine billeder kommercielt til formål du måske ikke lige ønsker.

Fortæl mig lige hvad der er der så eneståendce ved facebook, udover tidfordriv og totalt ligegyldige indlæg.    

"Sikke en gang pis" - det var da et modent sprog.

Facebook ejer ingenting af hvad du uploader og skriver. Du accepterer ved at have en konto at give Facebook en brugslicens. Citat:

Terms of Service:

OR CONTENT THAT IS COVERED BY INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS, LIKE PHOTOS AND VIDEOS (IP CONTENT), YOU SPECIFICALLY GIVE US THE FOLLOWING PERMISSION, SUBJECT TO YOUR PRIVACY AND APPLICATION SETTINGS: YOU GRANT US A NON-EXCLUSIVE, TRANSFERABLE, SUB-LICENSABLE, ROYALTY-FREE, WORLDWIDE LICENSE TO USE ANY IP CONTENT THAT YOU POST ON OR IN CONNECTION WITH FACEBOOK (IP LICENSE). THIS IP LICENSE ENDS WHEN YOU DELETE YOUR IP CONTENT OR YOUR ACCOUNT UNLESS YOUR CONTENT HAS BEEN SHARED WITH OTHERS, AND THEY HAVE NOT DELETED IT.

Altså en licens om at bruge dine billeder på Facebook, afhængig af dine indstillinger. Betyder det at dine billeder pludselig bliver brugt som frontfigur i en Facebook Danmark reklamekampagne? Nej, sandsynligvis ikke. Alternativt kan man jo lade være med at uploade billeder, hvis man er så bange for at blive misbrugt med sølvpapirshat på.

Facebook er efter min mening den bedste måde at holde kontakten mellem venner, netværk, og bekendte - samt at koordinere arrangementer. Jeg har slået nyhedsvæggen fra på min Facebook, så jeg bruger den kun til følgende:

-Mastermind groups, fx. fra mine digitale produkter og hjemmesider
-Kommunikation (i stedet for SMS og opkald)
-At holde kontakten til folk jeg ikke ser så tit, eller bor langt væk fra
-Koordinering af meetups, arrangementer, og fester - super nemt
-Deling af billeder, oplevelser, og erfaringer

Hvorimod den negative bagside jeg har oplevet til Facebook er ikke-eksisterende. Men okay, jeg er også ligeglad om folk ønsker at være Rasmus modsat, men så vær det i det mindste på baggrund af facts (privacy settings, IP rights, og hvad man kan bruge det til og ikke rygter, gætværk, og sølvpapirshatteorier.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at man skal give Facebook lov til at bruge ens billeder er for ellers kan de ikke deles af andre.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

KrisB:
Min konklusion må være at folk ikke engang har prøvet at sætte sig ind i det

Helt enig. Det  virker nærmest helt hysterisk.

Det er da helt fint, at man ikke ønsker noget at gøre med Facebook, men så diskvalificerer man sig altså også fra at udbrede sig om det (selvom det tydeligvis ikke holder folk tilbage her i tråden Big Smile

Opret en profil med dit navn og en email oprettet til formålet, og hvis du er bange for, at Facebook får kontrol over dine opdateringer og billeder, jamen så LAD VÆRE med at poste opdateringer og billeder. Det er faktisk helt frivilligt om man gør det, og hvad man ikke deler på Facebook, ja, det får Facebook så heller ikke fingrene i.

Tilmeldt 20. Oct 16
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Min konklusion er så lige modsat KrisB's. Hvis man har så stærk en holdning til Facebook, har man nok sat sig ind i hvordan det fungerer. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor Facebook skal indover ALT. Helt ærligt, det er ikke pænt sagt, men det er da efterhånden til at brække sig over. Efter min mening, er det kun godt folk begynder at sige fra.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tim og kris

Kun døde fisk flyder med strømmen!  

Verden er meget meget mere end facebook, selv om mange danskere efterhånden har glemt det. Trist at de unge (under 35) får alle deres nyheder fra Social medier - Det skal blive et klogt samfund i fremtiden. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
www.taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/hvem-ejer-dine-billeder-paa-facebook
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil44:

Denne person har aldrig haft Facebook, og har aldrig ønsket at oprette en Facebook profil. Spørgsmålet er så hvor vidt gymnasiet kan "tvinge" ham til at oprette en profil, eller om det på nogen måder kan undviges, da han virkelig ikke har lyst til dette. Han skal til samtale snart med en leder omkring dette emne, er der noget man kan bruge som kan bevise eller på nogen måde tvinge gymnasiet til at give sig?

Jeg må tilstå, at jeg har svært ved at tro, at ovenstående er grundlag for at indkalde en elev til samtale. Er du sikker på at der ikke er andre problemstillinger inde over?

Jeg kan ikke se hvorfor gymnasiet skulle blande sig i det. Efter hvad jeg ved, bruger alle uddannelsessteder her i landet specialudviklede systemer til kommunikationen mellem underviser og elev. Det er altså ikke noget de bruger Facebook til. At eleverne så bruger Facebook til deres interne kommunikation er en anden sag, men det blander uddannelsesstedet sig vel ikke i?!

Tilmeldt 20. Oct 16
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Kun døde fisk flyder med strømmen!  



Skulle vi ikke lade den stå et øjeblik Smile

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, lade den stå som en irrelevant kommentar for den aktuelle debat.
Man kunne også skrive at "den der svømmer mod strømmen kommer ikke langt" ;-)

Det kan godt være at facebook for nogen er et dumt medie, men det er nu engang det læreren har valgt til sin undervisning.
Jeg brød mig bestemt heller ikke om alt hvad jeg fik forelagt af undervisningsmetoder da jeg gik i skole, men det var nu engang lærerens lod at udstikke reglerne og ikke elevernes.

Side 4 ud af 7 (64 indlæg)