Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et gymnasium tvinge en elev til at oprette en Facebook profil?

Side 2 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Fru Hartmann
Der er ingen der er tvunget til at oprette en personlig profil med personlige informationer.
Forstår udmærket hvad du siger, kan også læse hvorledes det jeg har skrevet bliver opfattet og det giver anledning til eftertanke.
Jeg vil tage det op og foreslå at VI laver profiler baseret på deres jobfunktion, således at deres personlige sfære ikke blive berørt, indtil vi har en anden løsning.

Tilmeldt 12. Nov 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en interessant problemstilling. Især med tanke for årsagen til skolens brug af Facebook. Min mening er, at skolen kan ikke tvinge eleven til at oprette en profil, men skolen kan bede eleven om, at logge ind på en, af skolen, oprette profil. Vel og mærke, hvis det følger FBs regler for brugeroprettelse.

Tilmeldt 8. Nov 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

At ikke ville oprette en rigtig profil på principielle årsager kan jeg måske forstå, lidt. Ikke at oprette en falsk profil af principielle årsager giver absolut ingen mening og minder mig mest af alt om at være besværlig og rasmus modsat med vilje. Men okay, det er man vel allerede hvis man ikke er på Facebook til at starte med, så historien checker ud....

Hvad er den principielle grund til at folk ikke gider have facebookprofiler? Er de bange for at NSA udspionerer dem?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

KrisB:

Hvad er den principielle grund til at folk ikke gider have facebookprofiler? Er de bange for at NSA udspionerer dem?

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om hvor grænsen for ens privatliv ligger. Hvor meget af ens privatliv vil man "principielt" dele?

 

Tror ikke det er NSA eller andre lignende tjenester de fleste folk er mest bange for, nok nærmere ens både private og professionelle omgangskreds! Personligt vil jeg da heller ikke dele mit privatliv med mit professionelle liv, og det er rent principielt! 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

KrisB Sikke da en gang pis du skriver om at være Rasmus modsat- det er trods alt kun døde fisk der flyder med strømmen!

Du mener måske ikke at det er mere end problematisk at Facebook ejer alt hvad du poster inkl. billeder?  Det betyder at de kan bruge f.eks dine billeder kommercielt til formål du måske ikke lige ønsker.

Fortæl mig lige hvad der er der så eneståendce ved facebook, udover tidfordriv og totalt ligegyldige indlæg.    

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,7 stjerner givet af 6 person

facebook ejer ikke noget af det man poster overhovedet, tror du også at facebook ejer disse mennesker der bruger facebook så ? giver jo ingen mening i at nogen ejer en person 

Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo de gør og de må sågar også bruge dine personlige billeder i reklame øje med selv til vildt fremmede mennesker som du ingen relation har til.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Glasmager:

Fru Hartmann
Der er ingen der er tvunget til at oprette en personlig profil med personlige informationer.
Forstår udmærket hvad du siger, kan også læse hvorledes det jeg har skrevet bliver opfattet og det giver anledning til eftertanke.
Jeg vil tage det op og foreslå at VI laver profiler baseret på deres jobfunktion, således at deres personlige sfære ikke blive berørt, indtil vi har en anden løsning.

Så det du siger/skriver der er, at man sagtens kan oprette en falsk profil på FB?

Glasmageren bliver til dukkeføreren osv!

Og hvordan har du forestillet dig at du skulle kunne oprette profiler for dine medarbejdere?

Den smule jeg kender til FB siger mig noget om at det ER personlige profiler man har.

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Emil44. Jeg spurgte min kone som er gymnasielærer om emnet. copy paster jeg svaret: 

"Det virker langt ude hvis eleven skal til samtale angående dette emne. Det har i flere år været populært i fag som f.eks. dansk at have deciderede forløb i dansk f.eks. hvor man også kan lave fakeprofiler med en roman eller novelles karakterer. Det toppede i 2013/14 men er nu lidt "pase" - nu om dage bruges google drev langt de fleste steder til at dele materiale osv, hvis det alene er det som er tilfældet. 

En lærer vil naturligvis aldrig tvinge en elev til at have en Facebookprofil! Hvis man har et forløb i et fag, f.eks. dansk, hvor man aktivt skal bruge Facebook, vil enhver fornuftig lærer tænke pragmatisk og bede eleven om at arbejde sammen med sidemanden om dennes FB profil.

Hvis det er et spørgsmål om beskeder i intranet, så kan eleven kræve at skolens officielle it platformer anvendes (eleven kan udbede sig skolens IT politik som er nedskrevet et sted og formentlig indgår Facebook ikke heri)

Eleven kan også advare om at han muligvis vil kontakte gymnasiets bestyrelse, som er en gruppe mennesker fra kommunen og regionen, folkeskoler osv. som har ansat skolens ledelse, rektor osv. - skolens ledelse har af gode grunde stor respekt for bestyrelsen og ønsker ikke at et åndsvag sag går videre op i systemet."

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ja de gør det sikkert men kommer jo an på hvad det er de tager og bruger :)

Side 2 ud af 7 (64 indlæg)