Hej Amino Jeg har flere spørgmål: Det første er når en privatperson betaler en anden privatperson for en ydelse, er det så begge personer der skal indberette det til skat eller? Når man indkøber "varer" f.eks. rengøringsmidler skal det så under varelager eller eksterne omkostninger eller en helt anden konto? Når man sælger en ydelse, f.eks rengøring, hvordan bogfører man udgiften, hvis man bruger 1/4 rengørings middel pr. ydelse man sælger, skal det så stadig bogføres under vareforbrug bare med en 1/4 af prisen eller ryger det under eksterne omkostninger? Eller skal man vente til renøringsmidlet er helt brugt og så bogføre det? Hvis man bruger kundens rengøringsmidler/støvsuger osv. er kan en indbosforsikring dække, hvis jeg ødelægger noget i hjemmet, eller skal jeg have en erhvervsforsikring, selvom jeg leverer ydelse som privatperson?
Hvis man opretter firma med momsregistrering, inden man når 50.000 kr., og man så næste år omsætter for under 50.000, skal der så stadig indberettes og bogføres moms.
Det var mange spørgsmål. Tak på forhånd. |
heymedjer:1
Det første er når en privatperson betaler en anden privatperson for en ydelse, er det så begge personer der skal indberette det til skat eller?
2
Når man indkøber "varer" f.eks. rengøringsmidler skal det så under varelager eller eksterne omkostninger eller en helt anden konto?
3
Når man sælger en ydelse, f.eks rengøring, hvordan bogfører man udgiften, hvis man bruger 1/4 rengørings middel pr. ydelse man sælger, skal det så stadig bogføres under vareforbrug bare med en 1/4 af prisen eller ryger det under eksterne omkostninger? Eller skal man vente til renøringsmidlet er helt brugt og så bogføre det?
4
Hvis man bruger kundens rengøringsmidler/støvsuger osv. er kan en indbosforsikring dække, hvis jeg ødelægger noget i hjemmet, eller skal jeg have en erhvervsforsikring, selvom jeg leverer ydelse som privatperson?
5
Hvis man opretter firma med momsregistrering, inden man når 50.000 kr., og man så næste år omsætter for under 50.000, skal der så stadig indberettes og bogføres moms.
1
Modtager skal indberette til skat- dog vil mange idag også benytte håndværkerfradrag og så skal man give betaleren ens CPR så betaleren også kan indberette
Hvis det er et firma man udfører det for, så skal firmaet indberette det som det betaler
2 og 3
Dit varekøb bogføres som varekøb i regnskabet og dit lager skal tages op til lagerværdi når du laver regnskab - da det kun er en egentlig omkosting når varen er brugt
4
Du skal formentlig have din egen ansvarsforsikring hvis du skader noget - Det vil normalt ikke blive dækket af modtagers indbo
5
Du skal bogføre moms og har momsfradrag for indkøb fra det øjeblik - hvor du så også skal fakturere med moms. Det påvirker ikke din omsætningen inden du registrerede for moms, med mindre du har registreret for sent - Læs om momsregistreringspligt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html - du skal registrere så snart det er åbenlyst du kommer over de 50 t på 12 mdr - feks når du rammer 4000 i omsætning per måned
vh John Hannover