Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af momsfritaget varer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Er det rigtigt forstået at, selvom en uddannelsesinstitution sælger mig en vare (selve uddannelsen) som er momsfritaget, så kan jeg stadig fratrække det som købsmoms?

Mvh Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej da. Den eneste moms du kan fratrække er moms der fremgår som dansk moms på en dansk regning

Er du i øvrigt sikker på du overhovedet kan trække den uddannelse fra? Det kan du kun hvis det er en ajourføring af en eksistrende faktisk uddannelse - ex en uddannet frisør kan trække kursus i hår permanent fra normalt men ikke kursus i neglepleje som ikke er del af frisør uddannelse

Ny uddannelse er der slet ikke fradrag for - hverken udgiften eller en evt moms der måtte fremgå

Du skal nok sætte dig mere ind i det helt basale med skat og moms - når du ikke er klar over, at man aldrig kan trække moms der ikke klart fremgår fra dansk firma fra, som købsmoms, for ellers kan du da pludseligt stå med håret i postkassen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Stege:
Er det rigtigt forstået

Nej. Hvis der ikke er moms på fakturaen kan du ikke trække noget fra. Der er ikke fradrag for en udgift som du ikke har haft.

Tilmeldt 22. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfra har du fået idéen at det ikke skulle være en dansk virksomhed? Jeg tager en uddannelse på KEA - Københavns Erhvervsakademi. Den er opdelt i moduler og på deres faktura fremgår det at den vare de sælger - undervisningen - er momsfritaget. Jeg synes godt du lige kan overveje din skrevne retorik. Jeg har søgt og søgt om hvordan jeg skal forholde mig i forhold ydelser som er momsfritaget, jeg har også søgt hvordan jeg bør bogføre det hos Dinero, men har intet brugbart kunnet finde.

Der står intet på Dinero's hjælpesider om hvordan jeg korrekt kan bogføre momsfritaget uddannelse, så nu spørger jeg her.

Og hvis det havde været basal skat og moms, mon ikke det så havde været inkluderet i Dinero's bogføringsprogram som en konto fra start?

Rettelse: Der står på fakturaen at det er "Deltagerbetaling"

Tilmeldt 22. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Aner ikke hvad du blev sur over - hvis det var mit svar du blev fornærmet over - Hvis der ikke er moms på regningen så er der ikke momsfradrag i sagens natur - og det skal bogføres på en konto uden moms som der da findes i Dinero - eller du kan undertrykke momsen - eller lave en ny uddannelse uden moms

At jeg samtidigt bare gør dig opmærksom på der i det hele taget KUN er fradrag for ajourføring af eksisterende uddannelse og ikke ny viden og kurser - er bare en service - Ud fra uddannelse KEA osv kan jeg da i alle fald ikke bare sige - ja der er fradrag for udgiften - men heller ikke bare afvise. Jeg synes da bare det er ærgerligt hvis fradrag er afgørende og du så får det forkastet - derfor advarslen - God vind med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev ikke sur eller fornærmet. Jeg mener dog bare at retorikken i dit første svar kunne få det til at se ud som om, du mente jeg ikke havde sat mig ind i noget som helst om moms eller skat. I bund og grund, så skal jeg normalt set ikke forholde mig til andet end købsmoms og salgsmoms. Men kan godt se at jeg nok skal uddybe lidt mere hvad uddannelse jeg er i gang med, for bedre rådgivning.

Jeg er i forvejen uddannet vvs-montør, og nu er jeg i gang med at uddanne mig til vvs-installatør (også kendt som vvs-mester), altså er jeg ved at få mig min egen autorisation inden for faget. Det skal så bogføres korrekt, og i sidste ende kommer det nok til at løbe op i et beløb, som gør at det nok er bedst det får sin egen konto, når jeg bogfører det. Hvis jeg har forstået det rigtigt burde der heller ikke være noget i vejen for at jeg kan trække det fra, idet det utvivlsomt har "direkte tilknytning til indkomsterhvervelsen".

Årsagen til mit oprindelige spørgsmål er at jeg faldt over en artikel, som jeg nok har tolket forkert omkring købsmoms. Jeg spurgte her, mest af alt fordi "det er aldrig helt til at vide" om der nu er et eller andet smuthul.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er aldrig købs moms fradrag for noget hvor der ikke fremgår dansk moms klart regningen fra dansk momsregistret

Jeg synes du skal få kontrolleret - hvis ikke andre vil svare klart - om det at du er VVS montør betyder du kan få fradrag for nu at blive installatør (få autorisation som mester) Det kan sagtens være sådan, men det kan også være det ikke ses som ajourføring af den bestående - men som en rent faktisk ny uddannelse oven i

Du kan tænke i, at en sygeplejerske der læser til læge ikke kan trække læge uddannelse fra men jeg tør som sagt ikke sige om der er fradrag for det du gør her. Moms er der i alle fald ikke uden moms på fakturaen
 
Mon Whiskey er med stadigt? fradrag for VVS montør der nu læser dyrt til installatør/autoriseret som mester for uddannelsen?  Whiskey plejer at ramme inden for skiven - ellers kan du høre skat - Det ville jo være surt at få et overraksende krav om tilbagebetaling af skat - det er blot mit point

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jf. momslovens §13 stk. 3 er undervisning fritaget for moms.

Og i den forstand er det både salgsmoms og købsmoms når der er tale om en fritagelse.

Det skal føres som uddannelse/kursus u moms.

Dog hvis det er med gevinst for øje og kun til B2B så er der en undtagelse til fritagelsen.

Men den måde du skal håndtere det på er uden moms hvis der ikke fremgår moms på faktura.

Du skal dog tænke på om det er ny uddannelse eller understøttelse af din virksomhed der kan afgøre om du kan trække det fra. 

Venligst Ulla :) 

Tilmeldt 22. Nov 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar,

Andre har kunnet trække det fra, efter hvad jeg ved, så kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne. Jeg har dog i hvert tilfælde tænkt mig at kontakte SKAT og prøve at få en bindende forhåndsgodkendelse.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)