Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ejerlejlighed til virksomhed: Virksomhedsordning eller kapitalafkastordning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg overvejer følgende, og har brug for jeres hjælp! 

Jagten på gode lokaler er hård, og markedet for ejerlejligheder buldrer. Samtidig har jeg brug for et godt og roligt sted at drive min virksomhed fra. Derfor har jeg fundet en ejerlejlighed inde i Aalborg midtby, som jeg overvejer at købe. Jeg er med på, at lokalplan, vedtægter mv. skal muliggør erhvervsmæssig virksomhed i lejligheden, men det er nu heller ikke mit spørgsmål til jer.

Der er flere måder at gøre dette på, men jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad der er smartest.

For overblikket skyld: Lejligheden koster ca. 2 mio. kr., vil koste ca. 50.000 at indrette og ca. 50.000 kr. pr. år i drift, jeg har en rimelig indkomst andre steder fra (ligger lige omkring topskattegrænsen) og jeg har nogle midler at investere for. Nogle af de muligheder jeg overvejer er:

1. Virksomheden køber lejligheden, indretter den og trækker det fra, som fratrækkes kan. Da virksomheden er personligt ejet kan jeg vel også trække evt. renteudgifter fra i min personlige indkomst. Når virksomheden sælger lejligheden er et eventuelt overskud skattepligtigt. 

2. Jeg, personligt, køber lejligheden og udlejer den til virksomheden efter en leje, som SKAT og andre er enige i. Virksomheden kan trække lejen og indretningen fra, jeg kan trække driftsomkostninger til lejligheden fra og jeg bliver beskattet af lejeindkomsten.

Det er ikke sikkert, at jeg har forstået det rigtigt - men hvad synes I jeg skal gøre her?

På forhånd tak for jeres svar. Næste skridt bliver at kontakte en revisor.

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Agter du også at bebo lejligheden ?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Krislo, det første du skal se på er ejerforeningens vedtægter.

I mange ejerforeninger må man ikke drive erhvervsvirksomhed.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 19. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nej, det gør jeg ikke - det er kun til virksomheden.

Tilmeldt 19. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus

Ja, det er undersøgt. Det må man gerne. Det drejer sig om en lejlighed nær gågaden.

Både kommuneplanrammer, lokalplan og ejerforeningens vedtægter understøtter dette.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)