Jeg er noget til den del af processen, hvor jeg skal sætte pris på mine produkter. Jeg er lidt på bar bund, så derfor vil jeg høre, om i havde et par metoder til lave sådan en udregning. Det skal dog siges, at jeg desværre ikke kan lave en konkurrencedygtig pris, da jeg kun har købt et meget lille varelager hjem for at afprøve.
Der er grundlæggende 3 prisfastsættelsesmetoder, du kan benytte dig af:
1. Markedsbestemt, hvor du sætter prisen på niveau med dine konkurrenter.
2. Omkostningsbaseret, hvor du fokuserer på at de omkostninger du har og søger en fortjeneste.
3. Efterspørgselsbaseret, hvor du fastsætter prisen ud fra efterspørgsel på dine produkter - jo højere efterspørgsel, jo højere pris.
Hvis du fortæller, at du ikke kan levere en konkurrencedygtig pris, så er der jo ikke andet valg end omkostningsbaseret - fokuser på fortjeneste. Så hvis du ikke kan konkurrere på prisen, så må du konkurrere på produkterne eller servicen. :-)
Er der høj konkurrence på produktet, så hold en pris der er på samme niveau som de andre eller lidt dyre. Hvis du vil sælge endnu dyre, så tilbyd en ekstra service eller hurtigere fragt. Tilbyd det de andre ikke kan eller gør.
Er der meget lidt konkurrence på produktet, kan du jo sagtens skrue prisen lidt op, men hvis du skal være meget dyre end konkurrenterne så tilbyd en god service eller andet.
Er det et helt unikt produkt på markedet, så sætter du prisen hvor du synes er rimelig og fair for dig selv. Normalt er der en god indtjening på de unikke produkter, så her er priserne normalt i den højere ende.
Livechat, hurtigere fragt, bedre information, fleksibel leveringsmetoder, forlænget returret, produktet i flere farver, mulighed for afhentning, gaveindpakning og meget mere der er muligt at tilbyde