Jeg ville indgå en aftale med skat. Jeg vil oprette et IVS (fordi det er det billigste for dig, da du ikke har så mange penge) Det nye selskab skal være et driftselskab som får en lejeaftale eller drift aftale med selskab 1. heri står den betaling du giver for "forpaktningen" derved opnår det vigtigste af alt, at det er lovligt og skat ikke kan komme efter dig, da det er lovligt nedskrevne kontrakter, men du må sørge for at papir arbejdet er udført korrekt,
ser vel et par problem i det
1 hvis der kan indgås en aftale med skat - falder behovet for at danne nyt selskab der lejer ganske betydeligt
2 Selve det man laver lovligt nedskrevne kontrakter duer ikke hvis skat kan finde, at der mellem samme hovedejerkreds ikke er brugt markedspriser - så kan man lave alle de nedskrevne kontrakter man vil, men de kan forkastes
3 Værst af alt - Kan det nye IVS betale en leje úd fra det nuværende. Det ændrer jo ikke driften af restauranten og den overskud, at man lægger et nyt selskab ind. Det giver alt andet lig blot nogle ekstra omkostninger til div. forsikringer og måske revisor regnskabshjælp - og kan det nye ikke betale så meget at selskab 1 kan klare moms - så lukker selskab 1 jo, og så bortfalder lejekontrakten
----------------
Der er TRE vigtige punkter her:
A Kan der skabes et budget, der viser, at fremover kan man drive selskabet OG betale en momsgæld på 300.000 kr tilbage med forholdsvis kort frist (kan kræve nye penge ind på den ene eller anden måde) Det er helt afgørende, også for at beslutte om der skal køres videre eller ikke.
B Kan der skaffes enten kredit tid andre steder eller kan personalet være med i en løsning - som delejere - ny form - indefryse løn indtil xxx. Se også på om lokalet ejes eller lejes og om udlejer så evt kan have interesse i at medvirke til en løsning, frem for pludseligt måske at skulle stå uden lejer.
C Kan der skabes en aftale med skat - på basis af et realistisk budget. Her ville jeg tage en økonomikyndig der har rutine i at tale med skat med til møder
god vind med det - tag en dygtig person med ind i budget og snak med skat. Jeg ved det koster - men det gør det også ikke at gøre det
vh John Hannover