Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sund sodavandsis - Produktion

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Er der måske en lille ekspert tilstede i fødevare og mere præcist produktion af sodavands is tilstede.


Jeg har lidt grundlæggende spørgsmål om fødevare/is produktion.

Mvh.


Dennis Nordli Hansen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvad er det du vil vide?

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Jeg ønsker bl.a. at undersøge muligheden for at skabe en is, hvis fokus udover den gode smag, er på et "træning/sundheds" fremende princip. Kort sagt, fremfor at købe en kold drik før eller efter træning, skal man købe en is.

Kan du linke eller kender du til reglerne for produktion af fødevare? Hvor kompliceret/ressourcekrævende er opstarten?

Hvilke ingrediens muligheder findes der (fremfor brugen af sukker osv. og istedet tilsætning af naturlige vitaminer/proteiner)

Som du måske kan se, så er jeg ganske grøn på området, men ønsker blot lidt sparring til udarbejdelse af et mindre idé oplæg.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis

Du kan finde alle regler vedr. fødevareproduktion på fødevarestyrelsens hjemmeside.  Du vil også kunne finde info. vedr. vitamin berigede fødevare.

Der findes allerede protein holddige is til sundhedsfremme.  http://www.isfraskaroe.dk/Sundhedssektoren/

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1134
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Nordli Hansen:
Hvilke ingrediens muligheder findes der (fremfor brugen af sukker osv. og istedet tilsætning af naturlige vitaminer/proteiner)

Frem for sukker findes der:

Stevia (som også bruges i bla. coca cola life), Kokos sukker, birkesaft (birkesød), D-glucose og sukker tang (aner vitterligt ikke hvad dette er), og alle de syntetiske (aspartam, acesulfam k, Sucralose osv.)

Og Mht. protein, så findes der valleprotein, moste bønner, knuste nødder og chia frø, disse er også rige på de gode og sunde fedtsyrer, er de 4 naturlige kilder jeg kan komme på lige nu.

og MHT. vitaminer.

Hvad skal din is kunne gøre.

Modvirke mental træthed ((vitamin b6 (phosporyliseret form er ikke sikker på at det er stavet korrekt so don't flame me), og vitamin b12.))

Hjælpe restituionen (vitamin C og vitamin D3)

Styrke øjnene (vitamin A)

Styrke huden (vitamin E) 

og der findes mange flere men gider ikke liste dem alle lige nu.

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret begge to :)


Jeg har måske ikke været helt præcis i min beskrivelse. Det skal nævnes at jeg har et grundlæggende kendskab til præstations- og sundhedsfremmende fødevare, men det er mere sparing omkring, hvordan man rent teknisk fremstiller og sammensætter en opskrift og deraf et produkt. Samt hvordan en evt. produktion kunne foregå og hvilket forbehold der skulle tages der.

Der findes sunde is, hvilket som udgangspunkt heller ikke er en hindring. Men de sunde is jeg kender til, er ofte "flødeis" eller softice, altså en cremet is. (En "tung" is er ikke det mest fristende efter en hård træning)

Formålet her at at skabe en frisk og kølende is, der samtidig giver det, som en evt. shake eller vitamin drink giver. 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at tjekke WheyHey :) 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Nordli Hansen:
hvordan man rent teknisk fremstiller og sammensætter en opskrift og deraf et produkt. Samt hvordan en evt. produktion kunne foregå og hvilket forbehold der skulle tages der.

Start med at finde ud af hvad egenskaber din is skal have, derefter må du finde ud af hvilke ingredienser der kan frembringe den ønskede effekt. når du har alle de oplysninger må du i gang med at eksperimentere.

Typisk består en is af en grundbase f.eks fløde/mælk æg eller vand + sukker (sodavandsis) som så tilsættes de forskellige ingredienser som giver smag, farve, ..... osv.

Du vil med sikkerhed kunne finde en del litteratur om is fremstillen på "det tidlige Landbohøjskolens bibliotek" på Frederiksberg . http://bibliotek.science.ku.dk/

 

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige nævne at der i USA er et firma der producerer nogle meget proteinrige alger, der når de behandles rigtigt og fryses, får smagen af pistacie is men er meget sundere. Så vidt jeg husker er bi produktet et produkt der kan erstatte æg og mel i madlavning.

Nu taler du om at lave sund is på saftevand, du kan jo overveje at fryse frugtsaft. Men vil folk hellere have en ispind lavet af frugtsaft end en smoothie?

Men det sundeste frugt smager altså ikke fantastisk i store mængder, så skal det give nogen mening at spise 100ml is og det skal give sundhedsværdi før træning, så kommer den altså nok til at smage ret fælt.

Hvad med Ravn, havde han/du noget nyt at tilføje mth vitaminberigelse? Man må vel godt hvis produktet direkte sælges som en vitamin is og ikke som en fødevare? Det er vel ikke forbudt at sælge vitaminer i frossen form(?)

Men har du overvejet om det er en fremragende ide. Jeg mener du skal jo altså have en ide om at det smager godt hvis du vil bruge 4-5minutter på at indtage en is på 0,1liter, hvis alternativet er at køre en velsmagende 0,5liter smoothie ned på 30 sekunder, eller 30 sekunder på at snuppe en vitaminpille.

Jeg siger ikke jeg har ret i det jeg nævner, men håber det lige vækker et par tanker i dig om fordele og ulemper ved ideen.

Mvh

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mr. A

Du nævner lige præcis de bekymringer jeg har og deraf også de områder jeg ønsker sparring omkring.

Det optimale scenarie er jo at skabe en sodavandsis der har den gode smag som en Sunsolly, men har større indhold af vitaminer eller proteiner osv. og deraf kan sælges som et friskt sundt alternativ. 

Som du nævner smagen afgørende. Det er derfor på dette område, at jeg søge lidt grundlæggende sparring, for hvilke muligheder der foreligger.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)