Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra virksomhed til forening - Hvad skal jeg være opmærksom på?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg planlægger at lukke min virksomhed og i stedet at stifte en ny forening, som kan overtage driften. Der er to primære grunde til det: 1) Virksomheden skaber næsten ikke noget overskud, så det er så godt som non-profit og 2) Jeg har ikke mulighed for fortsat at stå for hele driften selv, og da der er en del, der er interesserede i at være frivillige, vil det fungere bedre med en forening, hvor alle føler ejerskab og dermed tager mere ansvar end en virksomhed, hvor jeg stadig er chefen.
Det drejer sig om en virksomhed, der sælger diverse fødevarer, så jeg regner med at starte en indkøbsforening.


Så vidt jeg kan læse mig til, skulle der ikke umiddelbart være nogen problemer i det, men der er helt sikkert nogle ting, som er vigtige at være opmærksom på i den forbindelse.

Kan jeg f.eks. overdrage virksomhedens mindre anlægsaktiver til foreningen, eller skal foreningen opkøbe disse af virksomheden, så der betales moms/skat?

Er der andet, der vil være vigtigt at være opmærksom på?


På forhånd tusind tak!

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du gør det vanvittigt kompliceret at svare på hvis ikke svaret er at du ikke må! Jeg tror du SKAL lukke og ophæve DIT selskab efter reglerne og betale din gæld/skat osv. og så holde det helt adskilt at du er blandt initiativtagerne til en ny selvstændig forening med eget virksomhedsnummer. Når I har oprettet foreningen kan foreningen så på commercielle vilkår købe de aktiver de skal bruge af dig eller andre, men du har IKKE førsteret til at sælge noget til foreningen - det er ikke din!

Forskellige virksomheder har forskellige hæftelsesregler, og forskellige foreninger har forskellige hæftelsesregler og beskatningsregler. I princippet kan du tørre en stor gæld af på en forening hvis ikke der er regler der stopper det, så det tror jeg der er selv om jeg ikke kender reglen.

Hvis du vil sælge dine besiddelser til en forening du har betydende indflydelse på, vil jeg anbefale at tage en advokat med til at skrive en aftale, så ikke du ender med at få en sag på halsen.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

JanneT:

Jeg planlægger at lukke min virksomhed og i stedet at stifte en ny forening, som kan overtage driften. Der er to primære grunde til det: 1) Virksomheden skaber næsten ikke noget overskud, så det er så godt som non-profit
Det er ikke noget du kan starte noget skattefri forening på, at du ikke har - større overskud. Du kan lukke og betale en hver sit, og derefter starte et selskab f.eks. som kan have flere ejere. Forening lyder ikke som en mulighed umiddelbart

JanneT:
2) Jeg har ikke mulighed for fortsat at stå for hele driften selv, og da der er en del, der er interesserede i at være frivillige, vil det fungere bedre med en forening, hvor alle føler ejerskab og dermed tager mere ansvar end en virksomhed, hvor jeg stadig er chefen.
Det drejer sig om en virksomhed, der sælger diverse fødevarer, så jeg regner med at starte en indkøbsforening.
virker jo som om der er en vis erhvervsmæssig interesse i at skabe overskud trods alt og så er det en virksomhed stadigt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret!

Cookie - John Hannover:
Det er ikke noget du kan starte noget skattefri forening på, at du ikke har - større overskud. Du kan lukke og betale en hver sit, og derefter starte et selskab f.eks. som kan have flere ejere. Forening lyder ikke som en mulighed umiddelbart

Planen er bestemt ikke at skabe overskud på det længere. Jeg startede selvfølgelig projektet med en tro på, at der kunne skabes et vist overskud, men det har vist sig ikke at være muligt medmindre at jeg udvider virksomheden meget (hvilket jeg ikke har interesse i). Der er dog mange af mine kunder, som ville være rigtig kede af at miste butikken og der som sagt ville være villige til selv at drive den men blot som frivillig forening. Der skal altså ikke skabes overskud, og selvom jeg stadig ville være en del af forenigen (blot for også at kunne benytte mig af indkøbsmuligheden), ville det ikke være for at kunne trække penge ud af den - for det er jeg fuldstændig klar over, ikke er lovligt.

Mener du stadig, at en forening ikke ville være en mulighed i dette tilfælde? Der findes jo utallige små indkøbsforeninger med netop dette formål..
Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mr. A

Tak for svaret!

Mr. A:
Jeg tror du SKAL lukke og ophæve DIT selskab efter reglerne og betale din gæld/skat osv. og så holde det helt adskilt at du er blandt initiativtagerne til en ny selvstændig forening med eget virksomhedsnummer. Når I har oprettet foreningen kan foreningen så på commercielle vilkår købe de aktiver de skal bruge af dig eller andre, men du har IKKE førsteret til at sælge noget til foreningen - det er ikke din!

Når du siger, at foreningen på kommercielle vilkar kan købe aktiverne, mener du så blot, at foreningen på demokratisk vis og efter dens egne vedtægter beslutter sig for at købe de ting, som giver mest mening for den (og dermed at den fx ikke køber tingene af virksomheden til en højere pris, end et tilsvarende produkter ville koster på fx DBA)? I så fald er jeg selvfølgelig fuldstændig med på det. I princippet vil jeg bare gerne sørge for at komme af med tingene til foreningen til en for begge parter fair pris, sådan så at jeg ikke står tilbage med en masse aktiver, som kan være svære at få solgt (og som jo netop passer perfekt til foreningen, da der ikke ville ændre sig meget ved driften).

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvorfor der skulle være juridiske problemer forbundet med dette, men jeg er bestemt ikke ude på at snyde. Kan du prøve at forklare lidt mere uddybende, hvad problemet ville være, hvis jeg f.eks. bliver formand eller bestyrelsesmedlem i den nye forening ifm. køb af virksomhedens aktiver?

I praksis drejer det sig ikke om særlig mange penge: 2 vægte med en indkøbspris hver på omkring 3.000 kr. samt nogle kasser til lageret, der også har kostet et par tusind kroner i alt.

Tusind tak!

Tilmeldt 11. Jan 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janne

Jeg sidder i en lignende situation. Fandt du nogensinde ud af det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)