Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af mit hus til nyoprettet ApS

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 13. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et hus, som jeg lejer ud til mine forældre. Jeg har kun kreditforeningslånet tilbage på knap 1 mill kr. 

Nu overvejer jeg så at oprette et ApS som skal "købe" huset af mig som privat person, men hvilke faldgrupper er der i et sådan salg og kan det svarer sig rent skattemæssigt ?

Grunden til at jeg ønsker at oprettet et ApS og lade det overtage huset er, at jeg som privat person lige nu hæfter for gælden på den 1 million og derfor er der ingen banker der ønsker at låne mig penge til et evt hus til mig selv. Min forældre skal blive ved med at blive boende i huset selvom det ejes af ApS selskabet. 

mvh 

Ann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ann79:
men hvilke faldgrupper er der i et sådan salg og kan det svarer sig rent skattemæssigt

Den største udfordring er vel om kreditforeningen vil godtage at lånet flyttes til et Aps. Mon ikke de stadigvæk vil kræve personlig sikkerhed/kaution hvis de er med på at lånet overføres. Og så er du vel lige vidt?


Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ann79:
Grunden til at jeg ønsker at oprettet et ApS og lade det overtage huset er, at jeg som privat person lige nu hæfter for gælden på den 1 million og derfor er der ingen banker der ønsker at låne mig penge til et evt hus til mig selv.
Du får vel modsvarende lejeindtægt ind på huset - og huset har vel en værdi der overstiger 1.2 mill - så det burde være vel ikke være et problem. Bortset fra du vel formodentlig har en større bank som bank - der fx starter med N eller D og så kan jeg kun anbefale dig at skifte til en bank hvor kunderne er mere i centrum end deres regelbog i skuffen.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 13. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jov jeg får lejeindtægter og har derfor ingen udgifter ved huset. Huset er sidst vurderet i 2013 til 1,245 mill og banken tager vel pant i de 50.000kr i ApS selvskabet OG pant i huset tænker jeg ? Har en mindre bank, men det er dem som bliver ved med at presse på med, at jeg skal sælge huset, idet det belaster min privatøkonomi...de kigger blot på min gældsfaktor og den er for høj i forhold til hvad den "må" være fordi jeg hæfter personligt for den 1 mill i kreditforeningen...

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Men 1 mill koster da ingen ting - så der kan da kun være positiv likviditet på huset hvis bare du får mere en 5000 i husleje (hvad jeg naturligvis ikke ved om du gør .... men det burde være niveauet for et 1 mill kr hus) - og så kan det da ikke belaste din privatøkonomi.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 13. Nov 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det synes jeg jo heller ikke. Det som min bank siger er, at HVIS jeg på et tidspunkt selv ønsker at købe et hus, så er min gældsfaktor allerede så høj, at jeg ikke ville kunne låne ydereligere i en kreditforening. Derfor kom tanken om et ApS selskab, for så hæfter jeg ikke for den 1 mill og dermed vil min gældsfaktor blive meget lille og så ville jeg selv kunne låne til et hus. Jeg kører det nuværende hus under brug af virksomhedsskatte ordetningen, men via mit cpr nummer. 

Tror du det kan lade sig gøre, at "sælge" huset til et ApS selskab i mit navn ? 

Og i øvrigt tak for svarene indtil videre :-)

Tilmeldt 13. Nov 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vis det skulle bliver et registeret lån fra dit aps til dig på 1 mil (salg) skal man ik betale skat når der er erhverv involveret?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det ville godt kunne lade sig gøre. Husk det er markedsværdien der skal ligges til grund. 

I VSO vil du som udgangspunkt blive beskattet af fortjeneste på ejendommen som personlig indkomst, så overvej om den ikke skal hives ud af VSO'en i i år og sælges i 2017 til en lidt billigere beskatning i kapitalindkomst. Det kan lade sig gøre at spare en del håndører her. 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ann79:

Det som min bank siger er, at HVIS jeg på et tidspunkt selv ønsker at købe et hus, så er min gældsfaktor allerede så høj, at jeg ikke ville kunne låne ydereligere i en kreditforening. Derfor kom tanken om et ApS selskab, for så hæfter jeg ikke for den 1 mill og dermed vil min gældsfaktor blive meget lille og så ville jeg selv kunne låne til et hus.

Tror du det kan lade sig gøre, at "sælge" huset til et ApS selskab i mit navn ? 

Min erfaring med bank/kreditforening er: Du kan godt sælge hus eller anden ejendom til dit ApS, men du vil som Whiskey også nævner blive bedt om selvskyldner kaution, hvorved du ikke frigøres fra gælden og din gældsfaktor ændres ikke set fra bankens synspunkt.

Det er egen erfaring fra oktober.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan dele lidt erfaringer...

Jeg har en del boliglån (realkredit er ikke en mulighed, det er en anden historie) i mit selskab, og upåagtet af, at jeg stiller med mindst 20% i egenbetaling og afholder omkostninger til etablering af finansiering, hæfter jeg privat for samtlige gældsposter som mit selskab har med min lokale bank. Selvskyldnerkautionen bliver fornyet hver gang. Det har aldrig været et reelt forhandlingselement, at kunne optage lån i mit selskab uden at jeg personligt hæftede for det også.

Jeg har solgt et hus, som jeg privat købte meget billigt (170.000 kr). Det boede jeg i samtidig med jeg istandsatte det. Det blev solgt til mit selskab med henblik på udlejning til en højere værdi end, hvad jeg selv gav. Den offentlige vurdering lå på 550.000 kroner, men for at sikre mig, at det ikke kunne komme problemer med 'camoufleret udbytte' e.lign. betalte jeg en ejendomsmægler for at lave en skriftlig vurdering. Den landede på 395.000 kroner, og det blev salgsprisen. Når du har en handel, hvor køber og sælger har interessesammenfald, så skal du 110% sikre dig, at salget sker til markedsprisen. 


Side 1 ud af 2 (15 indlæg)