Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første årsafslutning i ApS - hvordan er proceduren, step-by-step?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Skovlunde
Tilmeldt 4. Jul 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er igang med at tænke på årsafslutningen efter det første regnskabsår og har ikke rigtigt kunnet finde nogen steder på nettet hvor jeg kan læse hvordan man gør, sådan step by step.
Vi anvender e-conomic regnskabssystem, og deres eneste beskrivelse af en årsafslutning er helt basis kun omhandlende programmets funktion.

Det jeg gerne vil vide er:
Hvordan er proceduren for når man skal afslutte året og dermed betale selskabsskat, revisor mm. for sit regnskab?
Hvornår gør man hvad?
Afventer man med at "afslutte" regnskabsåret i systemet indtil revisoren har været det hele igennem?
Umiddelbart er man jo fra 1/1 nødt til at have mulighed for at bogføre, så hvordan fungerer det i forhold til saldi mm.? Nogen der ved det?

På forhånd tak

Lisbeth

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

Der kommer helt an på hvad du har aftalt med din revisor.
Normalt kan du oprette et nyt regnskabsår og så bogføre i det, selvom det gamle ikke er afsluttet endnu.
Det mener jeg også man kan i e-conomic.

Det jeg kender til:
Kunden afleverer sit materiale for regnskabsåret, bilag osv. til revisor.
Revisor gennemgår kundens bogføring, og laver evt. efterposteringer (rettelser mm.) til kundens bogføring.
Revisor laver et skatteregnskab, hvori der reguleres for f.eks. repræsentation, ej fradragsberettigede renter mm.
Revisor beregner årets skat, og bogfører det ind i e-conomic.
Når det hele så er færdigt, så kan man holde en generalforsamling, og du kan godkende regnskabet.
Herefter indberetter revisor regnskabet til Erhvervsstyrelse, samt indberetter selvangivelse og evt. udbytte.

Jeg kan have glemt noget. :) Men håber det giver mening.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lisbeth

Du laver en årsafslutning og afleverer materialet til revisor som derefter vil gå det igennem, lave de efterposteringer der skal til (bl.a. beregne og afsætte selskabsskat). Derefter vil han nok indberette det til Erhvervsstyrelsen og SKAT hvorefter han kan ligge de efterposteringer han har lavet i forbindelse med hans gennemgang ind i din bogføring. Derefter skal der laves nye primoposteringer (de bliver nok forklaret i efterfølgende link).

Economic har selv lavet denne: http://wiki2.e-conomic.dk/indstillinger/regnskab-regnskabsaar-afslut#_ga=1.233638743.834584309.1474384795

Er det den du har læst/set? Det kan være svært at forstå det hvis man ikke er regnskabsmand :) 

Hvis det er du ingen revisor har kan jeg godt hjælpe lidt til hvis det er.

Er det 30/9 regnskab du har? Sidste fornuftige chance for at indbetale selskabsskat skal indberettes og betales her d. 20/21. november. Hvis ikke det sker kommer der rentetillæg på selskabsskatten og for indkomståret 2016 bliver der opkrævet selskabsskat på selskabets skattekonto i november 2017.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 4. Jul 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Frederik,

Det hjælper en hel del på forståelsen :-)

Fra Skovlunde
Tilmeldt 4. Jul 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej revisoreleven,

Ja det er e-conomics gennemgang af hvordan man laver en årsafslutning jeg har set.

Og ja, jeg synes ikke den forklarer hvilken proces man skal igennem.

Jeg har en veninde som er bogholder, hun kommer til at hjælpe os med at se det igennem før det går til revisoren. Vi har fået en anbefalet, men ellers tak for det fine tilbud.

Vi har 1/1-31/12 (dog er det første fra 7/4 - 31/12).
Som jeg kan læse mig til, er det muligt at lave en frivillig indbetaling af skatten  men egentlig forfalder den senest november 2017 (dog med renter som du skriver). Vi har ikke helt klarhed over hvor meget der skal betales i skat, så derfor kommer vi til at vente til revisoren har lavet årsregnskabet.

Jeg synes det mest udfordrende i det her er at der er flere ting som skal efterposteres. Det ville alt andet lige være nemmere hvis de udgifter som er betalt (altså trukket fra kontoen) bare stod på det regnskabsår de var betalt i :-)

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke din veninde kan hjælpe så.


Frivillig indbetaling af restskat er fornuftigt så længe i ikke har rentebærende gæld med over ca. 4% i rente. Dvs. hvis i positiv indestående på en konto der ingen renter trækker alligevel kan det være en rigtig fornuftig ide at indbetale frivillig her om 1½ uges tid. Modsat hvis trækket/skatten blot skal hæves på en kassekredit med 5% i rente er der ingen ide i det alligevel og så er det bedre økonomisk at æde et rentetillæg fra SKAT.

Jeg håber ikke at der er flere ting der skal efterposteres. Hvis det er i har udgifter som først betales i 2017 men som vedrører 2016 så skal de jo bare bogføres ind og modkonto på kreditor

Om du kan få trumfet et kasseprincip i virksomheder igennem hos SKAT er jeg ikke overbevist om, men du skal have held og lykke med det hvis du forsøger at overbevise dem om det! :D

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan se at indlæggende er af lidt ældre dato.

Men er der nogen der kender en god bog der step by step anviser hvordan man afslutter og indberetter regnskab/årsrapport for iværksætterselskaber?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lindajensen:

Kan se at indlæggende er af lidt ældre dato.

Men er der nogen der kender en god bog der step by step anviser hvordan man afslutter og indberetter regnskab/årsrapport for iværksætterselskaber?



Jeg regner med at du tænker på den indberetning som Erhvervsstyrelsen skal have.
Der ville jeg bruge Regnskab 2.0, som kan findes på Virk.dk.
Her er en guide til den. https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/brugervejledning_regnskab_basis.pdf

1. man indtaster alt data i regnskabet.
2. man holder en generalforsamling hvor det udprintede regnskab godkendes og underskrives.
3. man indberetter årsrapporten ved igen at bruge regnskab 2.0
4. man indberetter virksomhedens selvangivelse på skat

Håber det giver mening :)

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Lisbeth: Undskyld men må jeg lige spørge om noget.... er det korrekt forstået at du driver http://startnytfirma.dk/ og så samler du info her.

Det virker lidt som en kørelærer skriver ud i et bilforum og spørger om hvordan man bør forholde sig i en rundkørsel.

Hvis jeg forstår din webside korrekt - at du skal hjælpe og rådgive firmaer ved opstart - så mangler jeg lige at finde et par ord for hvordan jeg ser på at du skriver her -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe, scanboat.com:
@Lisbeth: Undskyld men må jeg lige spørge om noget.... er det korrekt forstået at du driver http://startnytfirma.dk/ og så samler du info her.
hvis det er tilfældet så pas på. Jeg kender mange bogholdere som vælger kun at tage personlig virksomhed og holder sig fra VSO og holder sig fra selskaber - specielt hvis de har holding/sambeskatning mm

Du skal være stensikker på hånden i det du gør og uanset hvad, have en god rådgiver forsikring så du ikke pludseligt står med erstatningskrav

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)