Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer man bedst i gang med annoncering?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har brug for råd. Det handler i bund og grund om, hvordan man bliver en haj til Facebookannoncering, men lad mig uddybe situationen:

Jeg er nyuddannet fra Medievidenskab - en uddannelse der giver en bred og i høj grad teoretisk indsigt i medier og mennesker, men desværre meget få konkrete værktøjer og erfaringer, når det kommer til at arbejde "hands on" med (sociale)medier.

Jeg skal i forbindelse med en 8-ugers virksomhedspraktik udarbejde en social media-strategi for en mindre dansk virksomhed. Jeg har i den forbindelse læst en masse om faldet i organisk rækkevidde og det øgede behov for annoncering. Jeg har læst om de forkellige annoncemålsætninger og reflekteret over virksomhedens mål. Det er en virksomhed med et begrænset budget, og jeg forventer, at det vil kræve en del overtalelse, hvis der skal bruges penge på facebook annoncer. Her kommer mit problem. Jeg har aldrig arbejdet med betalt indhold, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal forholde mig til planlægningen af et evt. annoncebudget. Virksomheden vil højst sandsynlig gerne have en ide om, hvad det koster at annoncere på Facebook (og det vil jeg også gerne), og der kommer jeg til kort. Jeg er godt med på, at prisen afhænger af målgruppen og annoncemålsætningen (og andre ting?), men hvordan kan jeg komme det endelige beløb nærmere? 

Når jeg læser om annoncering på nettet, skriver mange, at det handler om at prøve sig frem, men det er svært at sælge ind til en virksomhed - især når man ingen erfaring har med annoncering. Jeg vil jo helst heller ikke bruge de begrænsede økonomiske midler der evt. er til rådighed på en dårlig måde. 

Hvordan startede I ud? Har I nogle gode råd? Hvordan bliver man en haj til Facebookannoncering?

Jeg håber, I vil gøre mig klogere.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 227
Fra  Webfaktor Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En god måde at komme i gang med at blive klogere, er selvfølgelig at søge lidt rundt og finde frem til forskellige kilder af viden. Det er forskelligt, fra person til person, hvor man finder den viden, der skal til, for at rykke kundskaberne - og dermed er det selvfølgelig også forskelligt, hvem man finder inspirerende.

Jeg ved, at Halfdan Timm lige har udgivet en bog om emnet og uden at have læst den fulde udgave, men blot skimmet light udgaven, så ser det ud som om, at den rammer perfekt ind i det, du leder efter. 

Find den her: https://fbannoncering.dk/

Tørklæder - Stort udvalg af lækre tørklæder i kashmir og silke. Masser af kendte danske designer tørklæder.

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja

AnjaRas:
Jeg er godt med på, at prisen afhænger af målgruppen og annoncemålsætningen (og andre ting?), men hvordan kan jeg komme det endelige beløb nærmere? 

Med frygt for at lyde flabet så kommer her et simpelt svar. Prisen vil være lig med det budget, virksomheden sætter, så det er nemt at regne ud. Det fede ved PPC-annoncer er blandt andet, at man har kontrol over, præcis hvor mange penge man bruger.

Naturligvis ved jeg godt, hvad du mener, og som du selv er inde på, så er svaret som udgangspunkt ikke at finde fra andre. Du vil kunne finde eksempler på kampagner, men målgruppen er sandsynligvis ikke den samme som din egen, og endda uanset om den så var, så er det umuligt at forudsige, hvordan personer vil reagere på dine annoncer. Det handler i høj grad om, hvor godt et forarbejde du har gjort dig.

Med det sagt så vil jeg anbefale, at du forbereder så meget som overhovedet muligt. Har du f.eks. talt med virksomheden om, hvad målet med kampagnen er? Er det at få folk på en hjemmeside, tilmeldinger til et nyhedsbrev, varer i kuren, omsætning eller noget helt andet? Når I er kommet frem til et mål, bør I også så specifikt som muligt konstatere, hvor meget en konvertering er værd for virksomheden.

For at ovenstående skal kunne bruges til noget, så er det også vigtigt, at du sørger for, at du kan måle dine kampagne på alle punkter, så du kan se præcis, hvad den genererer af views, kliks og konverteringer. Derudover, afhængig af jeres virksomhed/produkt(er), så kan det også være en fordel at sætte Google Analytics op, så du kan se, hvad folk foretager sig på hjemmesiden, efter de har klikket på annoncen – igen for at vurdere annoncens værdi.

Bo Lyhne:
Jeg ved, at Halfdan Timm lige har udgivet en bog om emnet og uden at have læst den fulde udgave, men blot skimmet light udgaven, så ser det ud som om, at den rammer perfekt ind i det, du leder efter.

Du vil helt sikkert kunne lære en masse af Halfdan’s bog. Jeg har læst og købt den, og jeg er blevet uendeligt meget klogere på Facebook annoncering. Den vil give dig eksempler på priser, men igen er det meget svært at sammenligne, fordi det højst sandsynligt er helt andre målgrupper, der er tale om i bogen.

Så en kort version af mit bedste råd til dig:

  • Konstatere jeres mål og målenes værdi
  • Opsæt Analytics/konverterings-tracking
  • Prøv jer frem og sigt efter målene

Det er ikke sandsynligt, at du med den første kampagne når tallene for jeres mål, så lav hellere flere forskellige kampagner så du kan vurdere, hvad der virker, og hvad der ikke gør – og fokuser så kun på det der virker.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at sende en besked. Alt held og lykke til dig og virksomheden.

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for svaret, som jeg ikke opfattede som flabet.

Udfordringen for mig hænger nok sammen med, at der ikke er sat et budget af til social media-annoncering. Jeg skal som udgangspunkt udarbejde en social media-strategi for virksomheden. Jeg sidder derfor og kigger på, hvordan virksomheden arbejder med fx Facebook i dag og i den forbindelse overvejer jeg, om det kan betale sig for virksomheden at benytte betalt annoncering. Jeg sidder og vejer for og imod, og virksomheden vil selvfølgelig gerne kende til en potentiel ROI for dem, og her kommer jeg til kort. (og jeg ved godt, at man ikke kan give succesgarantier i forbindelse med annoncering)

Jeg har gjort mig følgende overvejelser:

Grundlæggende ønsker virksomheden at sælge flere abonnementer. Abonnementsprisen kan svinge fra 300 kr.-1500 kr. alt efter, hvilken type abonnement, der er tale om. En stigning i antallet af abonnenter vil ikke medføre mere arbejde for virksomheden. Jeg tænker derfor umiddelbart, at der er forholdsvis meget at vinde ved en konvertering, da det ikke fører til øgede omkostninger for virksomheden, samtidig med at der er en del af tjene ved øget abonnementsalg (Jeg ved ikke, om du er enig?). Abonnementet købes via virksomhedens website eller gennem telefonisk kontakt til virksomheden. Virksomhedens website trackes via Google Analytics.

Der er tale om en forholdsvis nichepræget målgruppe, der i forvejen befinder sig på facebook. Primært mænd inden for et særligt erhverv. Umiddelbart tror jeg ikke, konkurrencen om målgruppen er høj. Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det positivt i forhold til prisen på en evt. annonce - at det er billigere at ramme en mindre og specifik målgruppe, der ikke er stor konkurrence om?

Virksomheden har en facebookside med ca. 5000 likes, der opdateres regelmæssigt. Jeg har forsøgt at blive klogere på, hvornår en facebookside har et højt engagement uden at blive særlig meget klogere. Der findes forskellige udregninger, der ikke alle får lige positive ord med på vejen, og tal er jo altid relative og afhængige af blandt type virksomhed, produkt, målgruppe osv., men umiddelbart virker sidens følgere til at være ret engagerede i mine øjne. Der likes og kommenteres flittigt. Fra 13. okt.-9. nov. var rækkevidden 94.371 og interaktionen 12.821. Når jeg tjekker Likeanalyzer angiver den engagementsraten til 7,81 %. I denne uge har der fx været 6 opslag, der har resulteret i 223 interaktioner. Om det overhovedet er et højt engagement ved jeg jo faktisk ikke men omkring 37 interaktioner pr. opslag virker okay?
Jeg har læst, at den organiske rækkevidde er faldende, og at det er svært at nå ud til folk. Der er altid reaktioner på opslagene, hvilket jo styrker den organiske rækkevidde og umiddelbart virker det til, at opslagene rammer ret mange. Da det virker til, at virksomheden når okay ud i øjeblikket, tænker jeg på, om det er "nødvendigt" at bruge betalt indhold. Og det kan det selvfølgelig blive i fremtiden, hvis facebook retter i algoritmen igen og skruer ned for organisk indhold. Jeg kan bare ikke regne ud, om det kan betale sig i forhold til omkostningerne forbundet med det. 

Jeg er godt med på, at højt facebook-engagement ikke nødvendigvis fører til en konvertering til abonnementer, men umiddelbart tænker jeg at salgstragten hedder: interesserede bliver opmærksomme på virksomhedens facebookside og indhold. --> Interaktionen viser, at indholdet falder i god jord  --> interesserede opsøger virksomhedens website for mere indhold --> den interesserede finder indholdet interessant og ønsker mere --> den interesserede køber abonnement. (I en ideel verden, I know). Man kunne jo bruge annoncering til at reklamere for virksomhedens facebookside i håbet om, at det vil føre folk videre til websitet, hvor der kan foretages køb eller til at annoncere direkte for websitet? Ved flere besøg til websitet vil virksomheden jo potentielt kunne tjene mere på de bannerannoncer der findes på websitet, som de i forvejen tjener på, da flere vil blive eksponeret for dem, så selvom det måske ikke resulterer i abonnementsalg ved første besøg, så fører det stadig til muligheden for en øget indtjening.

Men måske er der noget at hente på betalt annoncering. Når jeg tjekker aktivitetsfrekvensen via Facebook Audience Insights virker det til, at målgruppen er mere tilbøjelig til at klikke på annoncer end den gennemsnitlige facebookbruger (32 kliks i målgruppen sammenlignet med 14 for den almindelige facebookbruger). Det tænker jeg umiddelbart er udtryk for, at det kan være fordelagtigt at annonce? At det fortæller mig noget om, at målgruppen ikke er "bange" for eller kritisk over for at klikke på annoncer. Er det korrekt forstået? Samtidig viser engagementet på facebooksiden, at målgruppen er interesseret i indholdet og det øger vel chancen for, at de klikker på opslagene og sænker samtidig annonceprisen, hvorfor der måske er god mulighed for at få noget ud af annonceringen.

Sikke en lang omgang. Det beklager jeg!
Jeg tænker, så det knager. Jeg har bare ingen anelse om, hvad man skal forvente at bruge på facebookannoncering kontra hvad der er at vinde. Er der monstro et minimumbudget? Altså hvis nu målsætningen er at føre folk til et website med det formål at få dem til at købe abonnementer - hvor meget det så vil koste for fx en måneds annoncering og hvor meget der potentielt er at vinde på det. Jeg ved godt, at der aldrig kan gives garantier med annoncering, men jeg har svært ved at komme med en anbefaling til virksomheden omkring, hvad der er mest fordelagtigt for dem: fortsæt med organisk indhold eller begynd annoncering.

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 9
Fra  SocialVA Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja,

Du har fat i mange af de rigtige ting.

Hvis du skal lave en komplet social medie strategy, så er det vigtigt at have styr både på promoveringen af siden og indholdet på siden. Jeg vil foreslå, at du kigger på også at lave en indholdsstrategi. Den kan også være med til at sælge ideen om at annoncere på Facebook overfor virksomheden. En klar strategi for indholdet kan også være med til at øge konverteringerne både hos eksisterende følgere og hos nye følgere, der kan komme fra annonceringen.

Venlig hilsen

Anders

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Det er en god ide. Der er primært samme type indhold, der postes (links til egne artikler på website), så det kan være værd at undersøge om andet vil fungere godt og endda bedre. Tak for rådet!

Tilmeldt 7. Nov 16
Indlæg ialt: 9
Fra  SocialVA Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja,

Uden at have kigget på siden, så finder jeg ofte, at virksomheder glemmer, at deres brugere ikke kommer på Facebook med samme udgangspunkt som dem. Links til artikler og nyheder er fint som en del af en indholdsplan, men der skal også være noget mere "frit" indhold, der fokuserer på at få følgerne til at føle sig hjemme med virksomheden. Relatér til dem ved at stille spørgsmål og vise interesse for den almindelige dagligdag.

Det burde også øge sidens rækkevidde, da I kan nå ud til flere af jeres følgere, der måske ikke interesserer sig så meget for artikler og nyheder, men bare vil have lidt at rode med på Facebook. Kort og godt så er det et socialt medie. Virksomheder skal også være sociale. :-)

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja

Ja det må man sige var en lang omgang, haha! Jeg vælger konsekvent at sortere lidt i dine spørgsmål, eftersom jeg ganske enkelt ikke er kvalificeret til at svare på det hele. Her kan andre evt. byde ind.

Anja:
i den forbindelse overvejer jeg, om det kan betale sig for virksomheden at benytte betalt annoncering. Jeg sidder og vejer for og imod, og virksomheden vil selvfølgelig gerne kende til en potentiel ROI for dem, og her kommer jeg til kort.

Helt ærligt lyder det som en gammeldags måde at tænke på. Det lyder som om, at du er ved at overveje f.eks. en TV-reklame, og det er meget anderledes end FB-annoncer. Det fede ved FB-annoncer er, at du ikke behøver lægge 20.000 her og nu og så læne dig tilbage og håbe på det bedste, som du groft sagt ville gøre med en TV-annonce. I stedet kan du starte/stoppe præcis, når du vil. Jeg kan ikke give dig en potentiel ROI, men til gengæld er en evt. tabt investering meget begrænset, da du lynhurtigt kan se, om annoncerne fungerer. Hvis de ikke fungerer, så er det ikke værre end at stoppe dem. Her kan man så vælge at afprøve nye annoncer med andre tekster/billeder, og se om de fungerer bedre.

Anja:
Jeg tænker derfor umiddelbart, at der er forholdsvis meget at vinde ved en konvertering, da det ikke fører til øgede omkostninger for virksomheden, samtidig med at der er en del af tjene ved øget abonnementsalg (Jeg ved ikke, om du er enig?).

Virksomheden bør have nogle data, som kan hjælpe dig her, og jo mere præcise/avancerede de er, jo bedre/hurtigere kan man afgøre, om annoncerne betaler sig. Vigtige nøgletal kan f.eks. være hvor meget en kunde i gennemsnit er værd for virksomheden - evt. sorteret i de forskellige abonnementer. Husk på her at en kundes værdi ikke kun er de 300 eller 1500. De har sandsynligvis nogle data, som fortæller dem, hvor langt tid en kunde i gennemsnit er hos dem. Det kan du så gange op med abb. prisen. Lad os sige en kunde i gns. bliver hos virksomheden 6 måneder i 300-abonnementet, så er værdien 1.800 minus gns. omk. per kunde. Efter denne udregning ved du, hvor mange penge du må bruge på FB-annoncer til at skaffe ÉN kunde.

Derfor er det også vigtigt, at Analytics er sat ordenligt op, så du kan se præcis, hvor meget det koster at få én kunde, og hvilken annonce der har leveret konverteringen. Så får du fuldt overblik over, om du tjener penge til virksomheden.

Anja:
Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det positivt i forhold til prisen på en evt. annonce - at det er billigere at ramme en mindre og specifik målgruppe, der ikke er stor konkurrence om?

Som udgangspunkt ja. Men igen - hellere lave flere målgrupper end at stole på lange modeller og analyser, for så kan du lade data tale for dig, og du kan se sort på hvidt, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Og det er helt sikkert i din interesse.

Anja:
Da det virker til, at virksomheden når okay ud i øjeblikket, tænker jeg på, om det er "nødvendigt" at bruge betalt indhold. Og det kan det selvfølgelig blive i fremtiden, hvis facebook retter i algoritmen igen og skruer ned for organisk indhold. Jeg kan bare ikke regne ud, om det kan betale sig i forhold til omkostningerne forbundet med det.

Det eneste jeg kan sige er, at så længe du opnår en indtjening, der er højere end dine omkostninger, så bliv ved med at forhøj investeringen i annoncerne. Uden at have prøvet det af, så får du ikke svar på, om det kan betale sig - ligesom med så meget andet her i livet :-) 

Anja:
men umiddelbart tænker jeg at salgstragten hedder: interesserede bliver opmærksomme på virksomhedens facebookside og indhold. --> Interaktionen viser, at indholdet falder i god jord  --> interesserede opsøger virksomhedens website for mere indhold --> den interesserede finder indholdet interessant og ønsker mere --> den interesserede køber abonnement. (I en ideel verden, I know).

Ja, det hedder AIDA-modellen, og den kan du med fordel sætte dig ind i, så du ved, hvem din målgruppe er - og ikke mindst på hvilken trin de befinder sig i modellen. Herefter kan du målrette annonce(r) til de forskellige trin.

Anja:
Er der monstro et minimumbudget? Altså hvis nu målsætningen er at føre folk til et website med det formål at få dem til at købe abonnementer - hvor meget det så vil koste for fx en måneds annoncering og hvor meget der potentielt er at vinde på det.

Det er der som udgangspunkt ikke, men det giver sig selv, at jo færre penge der bliver brugt, jo færre mennesker kommer du ud til. Start ud med en lille investering, vurder hvilke annoncer der virker bedst og fokuser på dem - dem der ikke virker, kan du droppe med det samme (eller teste med ny tekst/billede).

Anja:
Jeg ved godt, at der aldrig kan gives garantier med annoncering, men jeg har svært ved at komme med en anbefaling til virksomheden omkring, hvad der er mest fordelagtigt for dem: fortsæt med organisk indhold eller begynd annoncering.

Jeg vil sige ja til begge. Begge ting kan have værdi og give positivt ROI - og det ene behøver (bør) ikke afløse det andet. Opstarten kan være svær med FB-annoncering, men hvis du finder/udvikler nogle annocer, som virker og bliver ved med at levere kunder, så kan det blive til en stor del automatiseret omsætning, og det er de fleste virksomheder glade for ;-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)