Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til prissætning af virksomhed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 16
Indlæg ialt: 3
Fra  Tasiilaq Entreprenørfirma Aps Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Søger lidt gode råd mht. prissætning af virksomhed.

Beskrivelse:

Jeg har pr. 1 januar i år startet en entreprenørvirksomhed i fællesskab med en anden.

Vi ejer hver 50% og startede med en kapital på 125.000. Virksomheden er belliggende på den grønlandske østkyst, Tasiilaq.

Det er siden starten gået stærkt og det er rent forretningsmæssigt gået helt ok. Vi er dog på grund af interne uenighedder og forskellige syn på den videre udvikling blevet enige om at stoppe samarbejdet og i fællesskab prøve at blive enige om at én af os køber den anden ud. I god ro og orden.

Da vi ikke har mere en end 10 måneder at vurdere udfra er jeg meget i tvivl om en "formel" for en reel og fair prissætning for salg/køb.

Egenkapital pr. 30/9 er opgjort til ca. 2,6mill af BDO.

Nogen der har erfaringer fra salg/køb/prissætning som kan komme med input til hvordan man ville fastsætte en fair værdi på en 50% part?

Jeg tænker på eks. goodwill osv.

Ved godt det ikke er mange oplysninger jeg giver, men spørg endelig.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget svært at fastsætte pris på en så ung virksomhed idet man ofte vil bygge på historik og fremtidig indtjening. Hvis I begge ønsker at fortsætte uden den anden men begge har interesse i virksomheden er det jo egentligt blot en budkrig - winner takes all. Det kan dog også være at det er bedre at splitte aktiver og skabe en virksomhed #2.

Hvis I på 10 måneder har genereret en vækst i egenkapital på 2½ mio, så var det måske en ide med en "ægteskabsrådgiver" istedet. Hvis det er uenigheder om retning og strategi der har fået jer her til så var det måske en ide at sælge en del af virksomheden til tredjepart (en eller to ekstra partnere) der kan brude et 50/50 dødvande.

I prissætning er man ligeglad med de penge I engang har tjent og det man ser på er hvad bliver der tjent i de næste år, så hvis formuen er baseret på en kontrakt som i ikke kan være sikre på kommer igen giver det ikke meget på prisen.

Fra Dragør
Tilmeldt 16. Nov 16
Indlæg ialt: 1
Fra  PROWORKS M&A Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej entreprenør.

 

Det er altid svært, når virksomheden er så ung. Alligevel indgår der mange facetter i en værdiberegning. Du er velkommen til, at kigge ind på min hjemmeside http://catchinnovation.dk/ eller ringe uforpligtende på 28 10 85 45. Du kan også skrive en mail.

Mvh.

Torben Kristensen, PROWORKS

Fra Hillerød
Tilmeldt 12. Aug 16
Indlæg ialt: 75
Fra  MPD v/Jens Petersen Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Min erfaring på dette område er på et seriøst grundlag. Har selv opkøbt en del virksomheder igennem de sidste 30 år.

Såfremt formuen? er på 2.6 mill. dags dato giver det en indikation af hvad værdien burde være dags dato. man skal dog være opmærksom på hvad man hæfter for det næste års tid. Umiddelbart ville jeg sige 850.000 kroner er værdien, og et engangsbeløb på 250.000 kroner i løn. Bemærk at der må påregnes feriepenge osv.

Få den sag ud af verden i en fart. man kan i øvrigt ikke spå om omsætningen næste år, det er luftkasteller. Såfremt din partner ikke ønsker denne ordning, vender du den bare om og beder om det samme beløb. Det er et sats at give mere, men det kan jeg ikke tage en vurdering af uden gennemgang af virksomhedens muligheder og økonomi. Jens Petersen - 51424173

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Petersen:
Umiddelbart ville jeg sige 850.000 kroner er værdien, og et engangsbeløb på 250.000 kroner i løn. Bemærk at der må påregnes feriepenge osv.

Interessant at du kan komme med en pris på det informationsniveau vi har.

Hvordan kommer du frem til denne, for i min verden er der meget forskel på om vi har en virksomhed som har en antaget omsætning på 4-5mio. stammmende fra to store ordre som er leveret eller fra 100 små ordrer. 100 ordrer af 50000 bliver ikke til 0 ordrer, men det kan to ordrer på 2½mio nemt blive.

Hvad sætter du prisen udfra?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)