Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afhentning i andet EU-land

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bestilt nogle påtryk til arbejdsbeklædning i andet EU-land. Skal på forlænge weekend i området og vil tage varerne med hjem. Da jeg får OB, er der anført landets momssats. Spurgte til dette og fik beskeden: "Det gælder ved afhentning".

I mit tidligere firma har jeg afhentet varer, hvor der er landets moms for over € 100.000,00 uden dette er anført?

Skal leverandøren i andet EU-land påføre moms, hvis varerne afhentes?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Skal leverandøren i andet EU-land påføre moms, hvis varerne afhentes?

Det gør de klog i at gøre, da de ikke kan dokumentere at varen sendes ud af landet, som er betingelsen for at kunne sælge varen uden moms.  Firmaet hænger faktisk på momsen.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Tak for dit svar.

"Bukket i neon".

Jeg henter en vare i et EU land, som faktisk leveres i samme land (min kunde) så kører bussen, omsat til dansk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja de skal lægge deres lokale moms på hvis ikke de kan dokumentere varen forlader deres land til en momsreg virksomhed i andet EU land - uanset hvad - altid moms på

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for input

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
uanset hvad - altid moms på

 

De skal ikke opkræve momsen, men gør klogt i at gøre det, da de kan komme til at hænger på momsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
uanset hvad - altid moms på

 

De skal ikke opkræve momsen, men gør klogt i at gøre det, da de kan komme til at hænger på momsen.

forstår ikke hvad du mener. Hvis en tysk momsregistreret virksomhed sender til en tysk adresse så SKAL den opkræve momsen - ellers kan den ikke bare hænge på momsen men da få en momsbod oven i  - det er klart ulovligt ganske enkelt.

Det er da i alle EU lande en pligt, at man opkræver moms for momspligtig aktivitet hvis ikke man kan konstatere varen har forladt ens land - og man har pligt til at kontrollere det tilmed

Ellers får man da ud over momsen - bod for at sende lokalt i landet uden moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis Phytonrap tager varen med til Danmark og eksempelvis runder SKAT og for stemplet et ledsagerdokumentet (eller hvad det nu hedder nutildags) og returnerer dette til sælger kan det ske uden moms. Spørgsmålet er så om man som sælger vil løbe risikoen ved at Pythonrap måske ikke returnerer det stemplet dokument? I det tilfælde vil sælger kunne komme til at hænge på momsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde nu nok ikke læst det som det jo er - at Pyton vil hente - så ja forudsat sælger vil tage den risiko kan han jo
Skal sælger ikke rent faktisk - opkræve momsen - i alle fald fakturere den - ved udlevering - og så lave kreditnota og ny uden moms ved bevis for at den forlod landet? Må han bare tage risikoen og udlevere lokalt uden moms? (ville da være lidt fedt hvis man kunne handle momsfrit i Coop og sige man skulle have varene med ud og så nok skulle sende dem bevis ved lejlighed :))

Jeg mener han kun må udlevere med moms på regningen og så siden refundere med kreditnota og ny regning (nok ikke noget der som sådan kontrolleres - men gør han ikke - mener jeg ikke kun han hænger på momsen men har brudt loven?

Skat siger:

Dokumentation for transport til et andet EU-land, er som udgangspunkt en betingelse for, at salget kan ske uden dansk moms. Ved udlevering af varerne har sælger mulighed for, at udstede faktura med dansk moms, og senere udbetale momsen til køber, når dokumentationen er modtaget fra køber.

Vær opmærksom på, at der gælder skærpede dokumentationskrav for afhentningskøb, hvor der sker fuld betaling enten inden eller i forbindelse med afhentning af varerne.

Vi er vel enig om, at hvis ikke der kommer beviset frem - så vil det være brud på det lokale lands momslov at udlevere varer lokalt - uden at opkræve moms?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

John, momslovens paragraf 34 er gældende her. Som jeg husker det nævnes netop at afgiftsfritagelse blandt andet omfatter tilfældet hvor erhververen (her Pythonrap) transporterer varen ud af et land.

I princippet kan det blive et problem for sælger ikke at kunne dokumentere at en varer har forladt et land. Hvordan det takles afhænger lidt af hvilket land der er tale om. Langt hen af vejen vil sælger nok gøre en indsats for at dokumentere at man har forsøgt at få køber til at returnere dokumentation.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)