Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er den største udfordring ved at låne penge i bankerne som iværksætter?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg er studerende på CBS og er igang med at skrive et bachelorprojekt om bankernes tilbageholdenhed overfor udlån til iværksættere. Min opgave har fokus på iværksættere som operer i ukendte brancher (udvikling af nye produkter som endnu ikke har vist sit eksistensgrundlag, forskning m.v.) og brancher med højere risiko (fx restaurationsbranchen).

I den forbindelse kunne jeg godt bruge så mange input som muligt, om hvad I føler der er de største barrierer for at låne penge af bankerne?

Til dem hvor det ikke lykkedes at få en bankfinansiering, hvor skaffede i så den nødvendige kapital fra?

Jeg håber der er nogen som har lyst til at dele deres erfaringer med mig. 

På forhånd tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Max

Spændende projekt du har gang i. Der er ingen sager som er ens, så svært at lave generelle regler. 

Men hvorfor vender du ikke opgaven om og tager kontakt til som kommer med pengene og får deres svar til, hvad de har af krav. Det vil da også gøre dit projekt meget interessant for iværksættere at læse, da de får indsigt i de krav der stilles. 

Vh. 

Morten

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Tilmeldt 30. Oct 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John & Morten

Tusind tak for jeres hurtige svar - Jeg vil se ind i jeres input. :) 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Renten. De færreste tænker over, hvor dræbende den er i en nystartet virksomhed. Især ved lidt større lån, dræber den likviditeten og mulighederne for at vokse lidt senere i forløbet...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt for ringe forberedelse af låntager, både ihft. budgetter, konkurrent analyse mv. , men også evt. eget indskud.

Det gælder ofte ligeledes for sponsoratstøtte mv. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht financiering af aktiviteter så er min erfaring mest af alt at det største problem er at langt de fleste bankansatte før krisen i 2009 og frem havde siddet i en situation hvor de ikke havde set en krise, eller ikke havde set en siden 1987-88 med kartoffelkuren, og at en dygtig bankansat i 20 år var en der kunne øge udlånene uanset om der var værdi bag.

2008-09 krisen kom som en grim overraskelse hvor banker som eks Roskilde Bank havde tjent formuer på at være ekstremt eksponeret i detailhandel og byggeri (de sektorer der altid kollapser hurtigst i krise og vokser mest ved vækst).

Mange bankansatte har simpelthen ikke behøvet at sætte sig væsentligt ind i forretningen hos de virksomheder de har arbejdet med og forstår simpelthen ikke forretningen specielt ved tekniske industrier.

Vi fik investeringskapitalen gennem investorer og talte ikke med banker før vi købte investorerne ud.

Den største hæmsko med finansiering er at "bankrådgiverne" sjældent har nogen faglig baggrund med evnen til at vurdere en normalitet i forskellige virksomhedstyper. I vores situation hvor vi bygger kundetilpassede maskiner og hvor du står med en ordre til 1 mio. kr. som er 80% færdig, hvor der mangler 100000kr til trivielle software og hardware tilpasninger, og hvor de simpelthen kobler ud.

At man med en soliditetsgrad over 400 i et gældsfrit firma skal kautionere personligt for kreditter på mindre end 10% af egenkapital, mindre end 5% af aktivitetsniveauet og ordremængden og at man skal kautionere direkte til driftselskab og ikke gennem holding, gør at bankerne ekstremt dårlige forretningspartnenre. For os har væksten ikke været hæmmet af ikke at kunne få lån, men af ikke at ville eksponere os privatøkonomisk med beskattede midler for at kunne tjene midler før skat. Vi kunne formodentligt mindst tredoble omsætningen ved at låne til cashflowet fra to tekniske medarbejdere, men undlader det grundet vore skatteregler og vores manglende evne til at afdække risiko.

Du har glimrende muligheder for sekundærkautioner gennem ex. vækstfonden, men du skal være villig til at ofre din families økonomiske sikkerhed i al fremtid hvis det går galt. 

Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Max, 

At opnå bankfinansiering for iværksættere er helt sikkert en udfordring i disse tider og en branche du potentielt kunne tilføje til din liste over brancher der er problematiske, i denne sammenhæng, er webshops og andre online virksomheder. Bankerne har typisk svært ved at få disse virksomheder til at passe ind i deres "kasser" og vælger derfor ofte at sige nej til at finansiere dem selvom de har en sund forretning og vækster.

Online virksomheder kan i mange tilfælde også opleve eksplosiv vækst pga. mulighederne for digital skalering. Væksten vil dog først blive reflekteret i deres regnskaber længe efter og regnskaberne er bankernes primære informationskilde i deres kreditvurdering.  

Der er dog ved at komme alternative muligheder på markedet som specielt henvender sig til webshops og andre online virksomheder. YouLend, se www.youlend.com, er en ny låneplatform der udbyder låneprodukter specielt designet til denne type virksomheder inkl. nystartede virksomheder.

Kreditvurderingen er algoritme baseret og foretages online og er drevet af omsætnings historikken de seneste 3-6 måneder. Tilbagebetalingen er fleksibel og udgør en procentdel af virksomhedens omsætning således at der kun betales tilbage når virksomheden tjener penge.

Mvh.

Niclas 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en del crowdfunding alternativer nu, og noget af det mere organiserede er Lendino men igen er det et spørgsmål om historien og sikkerheden. 

Der er en kollosal forskel på om du skal låne 2 mio kr til produktudvikling eller du skal låne 50000kr til likviditet i en kørende forretning.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)