Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må virksomhed opkræve for meget told og moms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej forum,

jeg tillader mig at stille dette private spørgsmål.

Jeg er ved - som privatperson - at importere et produkt uden for EU. Transportøreren har hjemme i DK og vil håndtere toldarbejdet. De har en fast pris på fragt, men jeg har fået forhandlet 20% rabat på fragten. De mener nu, at told og moms skal beregnes på baggrund af fragtprisen eksl. rabatter. Jeg mener, at told og moms skal beregnes på baggrund af fragtpris inkl. rabatter.

Nogen der har erfaring med beregning af told og moms? Jeg mistænker, at transportøreren mener, at det skal være eksl. rabatter, så den for meget opkrævede told og moms kan gå til transportøreren som indtægt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår dig. Moms skal jo baseres på den konkrete varepris + fragt og så told på det. Hvis de ex vil lade told beregne på noget andet - så giver det ikke mening og det må være samme med told

Umiddelbart tror jeg dog der må være noget misforstået i det  - noget med det er håndterings gebyr i sidste ende de giver rabat på og ikke fragten - men vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 05:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for dit input. Transportøreren "opererer ikke med importgebyrer", så jeg er ret sikker på, det ikke er det. Det underbygges af, at told og moms er fuldstændig den samme med eller uden rabatten.

Har fundet SKAT's juridiske vejledning. I dette tilfælde, hvor toldværdi skal fastlægges pba. den transaktion, jeg har foretaget, skal told (og herefter moms) beregnes pba. den faktiske transaktionsværdi. Rabatter skal fradrages.

Det ligner, jeg har ret. Kan vi ikke ret hurtig blive enige om, at det er på den forkerte side af den juridiske streg, at omsætning kamufleres som moms?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg vil også mene at told og moms er baseret på den pris du rent faktisk skal betale for transporten.  Uanset hvad, så kan der næppe være tale om noget stort beløb.

 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du accepterer, at transportøren forestår indfortoldning på dine vegne. Det er stadig dit ansvar, at indfortolde korrekt - herunder sikre at korrekt dokumentation forelægger mm.

Tilmeldt 31. May 16
Indlæg ialt: 36
Fra  Adshelp Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Niemann:

Hej forum,

jeg tillader mig at stille dette private spørgsmål.

Jeg er ved - som privatperson - at importere et produkt uden for EU. Transportøreren har hjemme i DK og vil håndtere toldarbejdet. De har en fast pris på fragt, men jeg har fået forhandlet 20% rabat på fragten. De mener nu, at told og moms skal beregnes på baggrund af fragtprisen eksl. rabatter. Jeg mener, at told og moms skal beregnes på baggrund af fragtpris inkl. rabatter.

Nogen der har erfaring med beregning af told og moms? Jeg mistænker, at transportøreren mener, at det skal være eksl. rabatter, så den for meget opkrævede told og moms kan gå til transportøreren som indtægt.

Man kan vel ikke bare udenvidere importere fra udlandet som privatperson, med mindre det er meget små mængder, eller tager jeg fejl?

www.adshelp.dk

Tilmeldt 16. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Importere er måske ikke det rigtige begreb i privat sammenhæng. Men jeg henter hjem til eget forbrug.

Jeg har for knap $6000 stående, som jeg i princippet er klar til at få sendt på et skib i retning af DK. Med fragt, told og moms er det ikke helt uvæsentligt, om toldværdien er før eller efter fragtrabatten.

Talte tidligere i dag med SKAT, der var enig i min udlægning. I beregning af told og moms skal rabatter mv. fradrages. Blev bl.a. henvist til en dom fra EF-domstolen pba. EUTK artikel 70, stk. 2, der forholder sig til denne konkrete problemstilling. Det er tilsyneladende sket før, at fragtfirmaer overfor forbrugere markedsfører en fragtpris, der så ikke holder i virkeligheden, da dele af det opkrævede beløb for told og moms ikke ryger til staten men i virksomhedens egen lomme.

Jeg må tage kampen med transportøren. Alternativt lade firmaet beregne told og moms før rabatten og så køre en sag, når jeg har fået mit produkt hjem.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Niemann:
Med fragt, told og moms er det ikke helt uvæsentligt, om toldværdien er før eller efter fragtrabatten.

Hvordan kan det blive et ikke uvæsentlig beløb?  differencen på 20 % af fragtprisen kan + told da ikke bliver noget særligt stort beløb.  Forudsat du ikke har en meget høj toldsats eller at du betaler en helt exorbitant høj fragtpris. 

I øvrigt skal man kun betale told af fragten frem til godset passere grænsen til EU. 

Tilmeldt 16. Sep 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det relevant for problemstillingen?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Niemann:
Er det relevant for problemstillingen?

Ja det er det da.  intet normalt menneske vil føre en sag for nogle få hundrede eller måske 1.000 kr. 

Ud fra det du skriver virker det mere som om du ikke har regnet tingene igennem.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)