Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

5 års rundrejse i Europa med (freelance) arbejde undervejs - skat, bopæl, etc. [Spørgsmål]

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er en nyuddannet IT-ingeniør, som i stedet for at finde fast arbejde efter uddannelsen har valgt at tage ud og opleve verdenen lidt først. Jeg er derfor i gang med en længere cykeltur rundt i Europa. Nu hvor det er ved at være for koldt til at cykle, har jeg slået mig ned i Frankfurt og kunne godt tænke mig at finde noget arbejde.

Jeg tænkte at jeg ville lave noget freelance arbejde, enten for en lokal virksomhed, eller finde noget online, eller måske finde ansættelse hos en lokal virksomhed.

Min nuværende status er, at jeg har adresse hos mine forældre i DK. Jeg er så vidt jeg ved ikke medlem af en A-kasse, men jeg vil umiddelbart ikke mene at jeg har brug for det (jeg har sparet en masse op til denne tur).

Mine spørgsmål er:

1. Med hensyn til sygeforsikring, dagpenge etc. hvad mister jeg hvis jeg hvis jeg begynder at arbejde i udlandet.

2. Vil det give mening at starte egen virksomhed i DK, og arbejde i udlandet?

3. Hvis jeg har bopæl i DK, men arbejder i udlandet, hvor skal jeg betale skat?

4. Hvis jeg finder freelance arbejde over nettet, hvordan fungerer det så mht til hvor jeg arbejde henne?

    For eksempel, da jeg var i Hamborg, udførte jeg noget freelance job for en australier, som jeg fandt gennem en amerikansk side, alt imens jeg stadig havde bopæl i DK. I en sådan situation, har jeg arbejdet i udlandet (i så fald, hvilket land?).

Jeg er tit faldet over dette forum i min tidligere søgen på inspiration til, om jeg skulle starte egen virksomhed, men jeg ved ikke om det er det rette sted at stille disse spørgsmål. Jeg er totalt nybegynder mht alt hvad der har med skat og social forsikring at gøre, så hvis i kan sende mig på rette vej, f.eks. et mere passende forum eller nyttige links, vil jeg være meget taknemmelig!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)