Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af Aps anpart med et Holdingselskab

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg skal købe mig en anpart i en Aps virksomhed.

Jeg opretter et holdingselskab til dette. For at mit holding kan købe anparten skal den jo have noget kapital.

De penge jeg overfører er der betalt skat af, så kan jeg bare overføre fra min private opsparing til holding?

Når jeg opretter et holding og overfører et kapital på 80.000 kr. kan jeg så bruge de 80.000 kr. til at købe anparten, så længe at holding står som ejer af anparten?

Mvh.

Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du stifter holding med en kapital - ikke som sådan overfører. Den kapital kan være alt fra 1 kr i IVS til 50.000 eller mere i ApS og den indbetales med skattede midler og i ApS faldet bekræftes den af en advokatkonto eller bank

Du kan vælge helt enkelt at stifte med den fulde kapital du skal bruge - hvis det er 80.000 kr så kan du stifte med 80.000 kr i kapital og bruge de 80.000 kr til at købe anparter med en værdi af 80.000 i et andet ApS. Så har du bare værdi anparter 80.000 kr som kapital i stedet for 80.000 kr i banken - du har så ved lukning eller salg af anparten, skattefrihed for de første, som her, 80.000 kr

Du kan også vælge at stifte med mindre, som nævnt ned til 1 kr og så låne dit selskab 79.999 kr. Så kan du stadigt bytte de 80.000 du har i banken ud med 80.000 værdi i anparter i et selskab. Alt andet lig, er der så ikke fradrag for tab af de 79.999 kr - men det hele kan fra starten bygges op som konvertibelt lån (med i vedtægter m.m.m) og give fradrag ved tab

Du skal evt lige nappe disse 12 råd - som er ved opstart af IVS - de kan spare dig for meget besvær, for der er ting og pligter, rigtigt mange glemmer http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html

En bog om IVS finder du billigt HER I LINK

En bog om ApS finder du billigt HER I LINK 

Begge dele i en bog med meget andet HER I LINK TIL START-UP 

God vind med selskabet - overvej at gå til en advokat for yderligere råd ved stiftelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Stenløse
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for input.

Skal der ikke som minimum være 80.000kr som kapital i en Aps virksomhed, som jeg vil bruge som holding?

Så vil jeg så bruge de 80.000kr som en del af det jeg vil købe anpart for. Når så der er tjent nogle penge pg der står 80.000kr i holding igen, kan jeg så hæve disse skattefrit?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS minimum kapital er 50.000 kr idag - du kan ikke hæve kapitalen - du kan få den ud skattefrit ved at sælge anparterne eller lukke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ellers kan du stifte et IVS som Holding, låne det penge som skydes ned i drift. Disse kan naturligvis hæves qua tilbagebetaling af lånet, når selskabet har tjent penge (modtaget udbytte fra datter).
Så skal der blot sikres likviditet i Holding, men det kan klares med privat mellemregning(udlæg) for de løbende udgifter.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Stenløse
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Likviditet i Holding, kunne vel godt være den anpart man køber?

Fra Stenløse
Tilmeldt 21. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg laver lige et eksempel for at forstå bedre:

Jeg skal købe en anpart i en anden virksomhed for 400.000kr.

Jeg opretter et holding selskab, putter 400.000kr allerede skattebetalte penge ind i Holding selskabet. Dem bruger jeg så til at købe anparten med. Da Holding ejer anparten behøver jeg ikke at have 50000kr stående i Holding selskabet, da anparten er værdi nok.

Når datterselskabet så tjener penge og jeg flytter disse til Holding. Så skal jeg igen betale skat af disse penge for at få dem ud? 

Er dette rigtig forstået?

Kan man ikke trække disse penge fra?

//Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at læse svar 1 for du spørger om det samme og der for i princip samme svar som i første

Hvis du stifter med en  kapital på 400.000 kr kan du KUN få dem ud ved at sælge anpartene eller lukke.- Så er de første 400.000 skattefrie - skulle de blive tabt er der fradrag som tab af aktieindkomst

Du kan også stifte  med meget mindre - IVS ned til 1 kr - så er kun 1 kr bundet. Du kan så låne selskabet 399.000 kr mod at selskabet betaler dig en markedsrente (ofte 4-12%) og du bliver beskattet af den og selskabet har fradrag for renten. Når selskabet har penge kan de betale lånet tilbage uden skat - Det kan selskabet så nok ikke hvis det kun har 1 kr i kapital, så det skal jo indrettes så der er penge til renten som minimum

Du vil i det tilfælde ikke have fradrag som tab af aktieindkomst - pengene vil være tabt uden fradrag - men du kan fra starten indrette med konvertibelt lån som mulighed - via vedtægter mm. og det skal du med garanti gå til en advokat og blive rådgivet om hvis er valget

Du kan kombinere så noget er bunden kapital  f.eks 50.000 i ApS og resten lån til det ApS på 350.000 kr og du må godt bytte kapitalen ud med værdi af de købte anparter i det andet selskab

For at driftselskabet skal kunne betale penge /  overskud til dit holding, så skal det have overskud og fri kapital som det så betaler skat af 22% og så udlodder som udbytte til holding. I holding kan du personligt kun få pengene ud enten som udbytte med udbytteskat - eller måske som løn hvis du kan argumentere for udført arbejde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Nørregaard:
Kan man ikke trække disse penge fra?

Holdingselskabet skal ikke betale udbytteskat af udbyttet for driftselskabet. Men skal du have pengene ud fra holdingselskabet så skal du i dit tilfælde betale udbytteskat.

Hvis du følger Christians ide så stifter du et IVS som skal fungerer som et holdingselskab. Derefter låner du 400.000 kr til holdingselskab IVS. Holdingselskab IVS køber nu anpart i anden virksomhed for 400.000 kr. 

Dernæst når driftselskabet tjener penge og giver overskud så går udbytte skattefrit til dit holdingselskab. Dit holdingselskab skylder dig penge (de. 400.000) kr. Pengene fra udbyttet bruger holdingselskabet til at betale afdrag til dig. Dette fortsætter år efter år indtil holding IVS gældtil dig er betalt. På den måde kan du sige at resultatet i den anden virksomhed som du skal købe har betalt din investering.

Når vi så taler om en investering i størrelsesorden 400.000 kr så vil jeg i tillæg til Christians ide anbefale dig at få hjælp til at lave lånet som et konvertibelt gældsbrev. Det giver dig mulighed for at trække lånet fra, hvis nu investeringen går galt  i det andet selskab. At rode med konvertible obligationer kræver nogle tiltag i forhold til selskabets vedtægter så det vil være godt at få det med fra starten når du stifter holdingselskab.

Det vil være en god investering  at ofre en time eller to på dette rette setup hos enten advokat eller revisor

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det kan selskabet så nok ikke hvis det kun har 1 kr i kapital, så det skal jo indrettes så der er penge til renten som minimum

Der er nu ikke nogen som siger at renten skal betales. Den kan i princippet jo tillægges gælden.

Og nå ja - så er den ansvarlige kapital måske også brugt op. Hvis der i holdingselskabet ikke er anden gæld end til ejer, så klares det ved skrivebordsgeneralforsamling, hvor det konstateres at man forventer at det tabte vil blive tjent igen via driftselskabet bla bla bla........

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)