Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma lukket, hvem har rettighederne til billeder, design m.m.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det har du helt ret i: der er altid to sider af en sag og selvfølgelig er han lige så sur på mig, som jeg er på ham. Vi har begge gjort dumme ting - derfor skrev jeg også ''der skal to til tango'' :)

Vi kunne sagtens blive enige om hvem der skulle købe hvem ud, tilbage i maj valgte jeg nemlig at skrive til min partner, at jeg ikke længere havde tid til firmaet og at han gerne måtte købe mig ud. I godt 1,5 måned arbejdede vi på at han skulle overtage firmaet, i denne periode betalte jeg af egen lomme, udgifter til advokat- og revisorbistand, så det formelle var på plads ift. overdragelsen af firmaet. Men pludselig ombestemte han sig og ville i stedet lukke firmaet. Hvilket betød at pengene til advokat og revisor var tabt - det blev jeg selvfølgelig ret irriteret over. For det var jo mig som havde finansieret advokat og revisor. 

Den lukkede virksomhed kom aldrig rigtig igang, så der er nærmest ingen goodwill at løbe med. 

Om end det virker op-ad-bakke, så vil jeg prøve at skrive til min partner og foreslå at jeg køber hans andel i firmaet. 

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Ja selskabet er under afvikling og derfor kan jeg selvfølgelig ikke starte et nyt selskab i skrivende stund. Jeg tænkte at gøre det når selskabet var afviklet og lukket. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hanne TT:
Når vores fælles firma er lukket og vi har aftalt skriftligt at vi er 100% frie af tidligere aftaler, kan jeg så begynde at sælge firmaets produkter under et nyt navn og CVR, bruge produktbilleder osv? Eller skal jeg ''re-designe'' produkterne og få taget noget billeder? Det er jo en tidskrævende og dyr proces, så det vil jeg meget gerne undgå.

Jeg har læst hele tråden, og jeg synes, at du gør det alt for kompliceret.

I virkeligheden er det ganske simpelt.

Der er tre juridiske personer i dette. Dig, din tidligere makker og jeres fælles firma.

Nu går I tre i hver jeres retning.

Spørgsmålet er nu må NOGEN tage NOGET SOM HELST, som i er underlagt jeres fælles firmas rettigheder?

Må JEG f.eks. producere jeres produkter og bruge jeres billeder?

Hvis JEG må, så må du også.

Hvis JEG ikke må, så må du heller ikke.

Når jeres fælles firma er lukket, har du og jeg nemlig lige meget med det at gøre, nemlig ingenting.

Jeg læser en masse hævntørst mellem dine mange linjer.
Og det kan være meget relevant at tage hævn over nogen, som har krænket én.
Men husk: Hævn er en ret, som bør nydes kold.

Vent et par år med at hævne dig. Ellers kommer du let til at lave noget, som giver dig mere bekymring end forløsning.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for den gode feedback.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan 100% uden problemer sælge produkterne, dog bør dette foregå under et nyt navn. Ingen, hverken din tidligere partner eller andre, kan forhindre dig i at sælge nogle produkter, når det tidligere selskab er lukket ned. Og såfremt der skulle være en periode med begrænsninger i form af en klausul, skal du honoreres i perioden, hvor denne er løbende, og det kan et lukket firma/selskab ikke gøre...

Hvad angår fotos og andet, som er underlagt ophavsretten, så er det straks mere kompliceret. Ingen i denne tråd kan give dig et brugbart svar. Der er alt for mange ubekendte, herunder hvilke aftaler der ligger i firmaet, jeres ansættelseskontrakter inkl klausuler mm.

Har din tidligere partner taget billederne? I såfald er ophavsretten til disse hans, med mindre andet er aftalt, og jeres fælles selskab har kun en udvidet brugsret. Dvs selvom jeres firma er lukket ned, kan han komme efter dig for ophavsretskrænkelser og kræve vederlag og godtgørelse, da du har handlet groft uagtsomt.

Det letteste for dig ville være at få redesignet evt emballager, samt få taget nye fotos eller billeder, også selvom det er den dyre løsning. Ved at genbruge noget fra jeres tidligere selskab, er risikoen for, at du ender med en mega regning senere, fordi du har handlet groft uagtsomt meget stor, fordi der er mega mange faldgrupper, som hverken brugerne her på Amino kan besvare, og som sikkert vil koste 15-30.000 kr, såfremt en advokat skal gennemgå alt, og komme med et svar til dig...

Jeg arbejder til dagligt med ophavsret i Not Allowed, og jeg har mødt din type sager mange gange, og såfremt din tidligere partner er ophavsmanden til noget af materialet, kan du være 100% sikker på, at han vil have hans berettigede kompensation, også selvom værkerne ikke benyttes.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for det uddybende svar.

Vi fik en fotograf til at tage billederne for os. Ved ikke hvordan det stiller ift. ophavsretten?

Hvad med ophavsrette til designet på vores produkter? Det er mig som har designet produkterne.

Jeg har besluttet at få taget nye billeder, finde et nyt firmanavn og ændre designet på produkterne en smule. Hvis ikke jeg gør det, så har jeg en tikkende bombe liggende under mit firma, hvis min tidligere partner en dag sagsøger mig. Og det er faktisk også den bllligste løsning, vores produktbilleder kostede kun 2.500 kr.

Jeg har i øvrigt forsøgt at få ham til at sælge rettighederne til firmaet til mig. Men som forventet, er han helt umulig at snakke med. Han kræver min. 200.000 kr, blot for ''brandet'', billeder og designs. Vores revisor havde værdiansat dette til 20.000 kr. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fotograf taget billederne - formentlig hvis ikke andet noteret mellem jer, klart forbud mod at du bare bruger dem efter lukning

For at undgå tikkende bombe skal du ændre reelt på produkterne ikke bare lidt her og der, hvis du tror han vil sagsøge. Gammel tommelfingerregel sige mindst 15% på alle væsentlige punkter, form, farve, osv og i dette fald med en konflikt og forsøgt aftale om rettigheder (viser jo til en vis grad du ved der er rettigheder - ellers var der ikke den forhandling) - ændre ganske radikalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanne TT:

Vi fik en fotograf til at tage billederne for os. Ved ikke hvordan det stiller ift. ophavsretten?

Hvad med ophavsrette til designet på vores produkter? Det er mig som har designet produkterne.

Jeg har besluttet at få taget nye billeder, finde et nyt firmanavn og ændre designet på produkterne en smule. Hvis ikke jeg gør det, så har jeg en tikkende bombe liggende under mit firma, hvis min tidligere partner en dag sagsøger mig. Og det er faktisk også den bllligste løsning, vores produktbilleder kostede kun 2.500 kr.

Jeg har i øvrigt forsøgt at få ham til at sælge rettighederne til firmaet til mig. Men som forventet, er han helt umulig at snakke med. Han kræver min. 200.000 kr, blot for ''brandet'', billeder og designs. Vores revisor havde værdiansat dette til 20.000 kr. 

Så er det enten fotografen eller firmaet, som har ophavsretten, alt efter hvad der er aftalt den gang...

Hvilke aftaler har der været omkring designet af produktet? For enten har du ophavsretten, eller også har firmaet. Det afhænger af aftalerne...

Du har ikke overvejet, om en neutral forhandler, evt ville være et smart træk? En person som forhandler på dine vegne, og som lettere kan tale fornuft med din tidligere partner, da hans argumenter dermed skal dokumenteres, ligesom der ikke er følelser og andet i klemme, når det er en forhandler, som varetager dine interesser?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 22. Oct 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke specificeret i vores kontrakt, hvem der ejer rettighederne til design, billeder osv.

Jeg gider ikke bruge penge på en forhandler. En forhandler vil min. koste et par tusind kroner, hvorefter jeg skal købe min partner ud af firmaet (min 10.000-25.000 kr). 

Så vil jeg mene det er billigere og langt mindre kompliceret for mig at re-designe produktet og få taget nye billeder. Billederne kostede som sagt 2.500 kr at få taget. Vi har kun to produkter i firmaets portefølje, og det vil ikke tage mig mere end 2-3 dage at re-designe produkterne. Dvs. at jeg har udgifter på ca. 2500 kr til nye billeder og sammenlagt ca. 5 arbejdsdage, så har jeg mit ejet ''brand'' og er fri for at skulle tænke på den tikkende bombe. 

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)