Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed på kontanthjælp

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Er der nogen som kender til de nye kontanthjælpsregler i forhold til at starte egen virksomhed?

Jeg er kontanthjælpsmodtager og som de fleste nok ved må man gerne arbejde og tjene penge når man er på kontanthjælp - det er nemlig planen det skal vise det kan betale sig at arbejde. Men må man også lave en enkeltmandsvirksomhed som kontanthjælpsmodtager efter det nye system?

Jeg har fået to forskellige svar omkring det, et "Ja, det må du gerne efter de nye regler.." dog uden det lige kunne henvises til skriftlig. Ligeledes har jeg modtaget et "Nej, det må du bestemt ikke.. hvem har fortalt dig det?" - også uden at kunne få en henvisning sådan lige.

Utroligt nok kom første udtalelse fra borgerservice, anden udtalelse fra jobcenteret i samme ende af kommunen.

Hvem ved hvad og i givet fald, hvor står det?

Jeg har googlet meget rundt.. Måske har jeg overset noget. Hvis nogen ved noget vil jeg være meget taknemlig for lidt vidensdeling om emnet her.

Venlig hilsen Bo

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør nok rette dig efter dem, som sidder med afgørelsen - mon ikke det er jobcenteret?

Er det ikke muligt for dig at få et skodjob i stedet for kontanthjælpen? Så er du fri til at gøre, hvad du vil.

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare bede dem begge om en lovhenvisning. Mig bekendt vil de ikke godkende nyt CVR da det er ikke er til at kontrollere arbejdstid og indgægt - men bed dem om et konkret lovgrundlag og skriftligt svar

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved alt om det du spørger om.

Du ringer bare hvis du vil. 40406729

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med mindre at din kommune er frikommune og ønsker at afprøve nye muligheder så er det forbudt at starte virksomhed på kontanthjælp. Du bliver nødt til at fjerne dig fra kontanthjælpen og blive en fri person igen, hvis du vil starte virksomhed. Få et deltidsjob, find kunder inden du starter eller find familiemedlemmer der vil støtte dig indtil du kan tjene dine egne penge ved at drive virksomhed.

mvh

Mogens

Tilmeldt 4. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Mogens og alle Jer andre.

Står det nogen steder, at man  efter nye regler "ikke må drive egen virksomhed ved modtagelse af kontanthjælp"?

Jeg mangler bevisbyrde for både det ene og det andet kan man sige, skriftligt - sort på hvidt. Hvis nogen kan vise eller henvise mig til et sted det står hører jeg meget gerne.

Jeg har fået et par tilbagemeldinger her og der er lidt der siger det ene og lidt det andet. Jeg har ladet mig fortælle, at jeg gerne må lave virksomhed, alle timer (og minutter) jeg bruger på virksomhed skal dog modregnes i kontanthjælpen lyder det. Fredag fik jeg en kort snak med min mentor som fortæller (igennem en jurist), at reglerne er noget uklare endnu. Faktum er dog at jeg skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet 37 timer om ugen (ved dog ikke om det gælder, hvis jeg er i praktik-forløb via et kursussted/kommunen, jeg skal modregnes det jeg arbejder i virksomheden jeg laver, indberette til kommune så vel om skat og så skal jeg have en forhåndsgodkendelse fra kommunen har jeg også fået anbefalet af en jurist.

Mandag skal jeg have fat i min fagforening, for her igennem skulle det være muligt og underskrive nogen papirer, hvorved jeg så kan drive virksomhed, dog med nedsat tidsperiode for kontanthjælps supplement. Nu hører jeg dem ad, og så må jeg se hvordan tingene arter sig.

Venlig hilsen

Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står ikke nogen steder at det er forbudt at stifte virksomhed - hverken på dagpenge eller kontanthjælp MEN

Hvis du hele tiden har haft CVR med noget du kunne lave uden for alm arbejdstid (ren bi beskæftigelse) så vil du ofte kunne forsætte det - med fuld modregning. Problemet er hvis du skal stifte nyt. Her vil du normalt få nej og det er fuldt lovligt, da de som bevilger ofte slet ikke vil kunne bedømme, om du rent praktisk er fuldt til rådighed og kan være fuldt arbejdssøgende.

Det vil være svært at overbevise nogen om det - hvis det er et nyt CVR . men lettere hvis man tidl har bevist man kunne have det rent som bi-beskæftigelse - f.eks har haft fuldtidsjob og "hobby/bibeskæftigelses" CVR samtidigt.
Kan a-kasse - eller kontanthjælpskoontor ikke føle sig stensikre på at kunne kontrollere arbejdstiden ligger uden for normal arbejdstid, måske tilmed kombineret med umuligt at følge indtjeningen, så får du nej

Du skal i alle fald ikke  bare stifte CVR uden forhåndsOK fra kommunen, for så kan pengene stoppe 

Ofte er det bedre at se at komme ud af kontanthjælpen - ved at tage arbejde på svære tider, nat - weekend osv - samtidigt med at man så banker noget op selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om jeg bare skal i gang igen og håber jeg ikke falder tilbage, hvor jeg kom fra :)

Tak for det John.

Tilmeldt 30. Nov 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg ringer er simpelhen så frustrer over den lovgivning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)