Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af selskabskapital i Holding, som skal overføres til driftselskab

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg står og skal lave årsregnskab for mit holdingselskab (IVS), det blev stiftet med en selskabskapital på 2670 .-

De 670, gik til selskabsstiftelse (og bogført som udgift), der står nu 2000 kr tilbage i mit holdingselskab, som først er blevet overført til et driftselskabet efter regnskabsårets afslutning. Hvordan bogføre jeg disse? og vil jeg nu blive skulle beskattes af det der nu står 2000 kr. i overskud?

vh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ha fat i en bogholderikyndig med lidt selskabsviden

Du stiftede holding med 2670 og det må så være 2000 kr i selskabskapital og 670 stiftelsesgebyr fra starten - eller kapitalen var og er 2670 og du har så bare brugt noget af den til stiftelsen mere enkelt forklaret. 

De 670 kr er IKKE en udgift med fradrag - der er ikke fradrag for stiftelse så de påvirker ikke resultatet i holding De skal lægges til resultat til skat inden du laver skatteregnskab

Så har holding gjort hvad? Overført til drift? Betyder det stiftet drift eller - lånt drift 2.000 kr?

Stiftet er jo en helt separat sag (og givet igen gebyr) og så har holding byttet 2000 kr cash ud med 2000 kr anparter
Overført som lån = der skal være lånebrev og beregnes markedsrente.

Du kunne glemme en hulens masse mere sådan som du spørger her.

Tag lige og læs disse 12 punkter nøje og vær 100% sikker på, at du har overholdt alle punkterne - fra ejerregister til nu mindst to lovpligtige arbejdsskadeforsikringer (stor bod) til ejerregister og digitale postkasser osv - tag dem punkt for punkt http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html. Og bliv så for himlens skyld ikke endnu et nummer i række af de alt for mange der får store problemer med IVS fordi det er nemt at stifte uden at sætte sig ind i spor

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, mange tak. Det har du nok helt ret i jeg skal. 

Ja mit holdingselskab har stiftet driftselskabet med 2000 kr, således at det er byttet 2000kr cash ud med 2000 kr. anpart (som du selv skriver) - men dette er først sket i 2 regnskabsår og er altså ikke med i dette årsregnskab. 

Min tvivl går derfor primært på de 2000 kr, som endnu ikke var byttet ud med anparter i denne periode, er det korrekt hvis jeg ender ud med 2000 kr. i årets overskud? og vil det så blive beskattet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

De 2000 kr er ikke et overskud og du bliver derfor ikke beskattet. Det er en balancepost.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

saggerholm:
Min tvivl går derfor primært på de 2000 kr, som endnu ikke var byttet ud med anparter i denne periode, er det korrekt hvis jeg ender ud med 2000 kr. i årets overskud? og vil det så blive beskattet
dit indskud er ikke et resultat. Du har drift i regnskabet- indtægter og udgifter - og så status - beholdninger. Beholdninger giver ikke skat- heller ikke kapitalen. Det har ingen betydning for skat, om du har 2000 kr i banken eller 2000 kr i værdi i datterselskab - bare du sørger for alle de andre 12 pt i linket som min er tænkt på og overholdt - men JEG synes det lyder som du skal få en der kan lave årsrapport og selvangivelse ind over Sofie - for bare det du tror det er overskud, tyder på du slet ikke har et regnskab klart - Alt tyder lige kort på at du har 0 i skatteresultat ud fra det du beskriver

Gør dig selv den tjeneste at sæt flueben i det link du fik med 12 ting at huske for et IVS (apshttp://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html og:
Check også, om ikke det drift du er medejer af ikke skulle være momsregistreret (aktiviteten er momspligtig og det står ikke som momsreg - en fejl en del IVS får) Der er alt for mange der falder i vandet med alt muligt fordi de tror IVS er så let. Det kan være helt bevidst og korrekt - siger bare - check det også

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sofie, jeg vil være særdeles overrasket, hvis erhvervsstyrelsen godkender det regnskab som du har lagt op i dag på cvr. Mangelfuldt og forkert. Lever ikke tilnærmelsesvis op til kravene for et regnskab i et IVS.

Et godt råd vil være at få det rettet til nu. Som tiden går vil det bare fører fejlen videre og blive endnu mere vanskeligt at rette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
eg vil være særdeles overrasket, hvis erhvervsstyrelsen godkender det regnskab som du har lagt op i dag på cvr
ja i alle fald hvis de ser det  

Det er helt totalt galt - du har ikke et overskud og det er helt enkelt så galt at du skal få det rettet til. Brug nu de penge der skal til for at finde en der lige vil vejlede dig, for det duer helt enkelt slet slet ikke det du har indsendt sagt helt klart

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt at tage udgangspunkt i......


Resultatopgørelse


Bruttotab  -670 kr.

Årets resultat -670 kr.

Aktiver

Likvide beholdninger: 2000 kr

Aktiver i alt 2000 kr.


Passiver:


Egenkapital

Selskabskapital 2670 kr.
overført resultat -670 kr.

Passiver i alt  2.000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jep - bør Sofie her vise selskabsskat - når nu den er 0?


Og så bør Sofie jo være opmærksom på at i selvangivelsen er resultatet ikke - 670 men 0

Skal det på nogen måde fremgå i årsrapport eller skal det kun være i selvangivelse (tænker på at de 670 jo ikke skal ende som fremført underskud)

 vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jep - bør Sofie her vise selskabsskat - når nu den er 0?

Jeg ville selv tage posten med og vise et resultat før SKAT og så årets resultat. 

De fremførbare underskud ville jeg holde styr på i forbindelse med skatteregnskabet. Der vil jeg så lave en afstemning mellem de permanente og midlertidige forskelle. Så har man samtidig en skattenote, hvis man vil vise den.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)