Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordirngsgodtgørelse som studerende

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg kan ikke finde konkret svar på dette, så derfor spørger jeg Jer.

Jeg er ansat i et advokatfirma som uddannet advokatsekretær. Firmaet vil gernehave mig uddannet advokat og det har jeg sagt ja til.
Da uddannelsen som bekendt foregår på et offentligt universitet, er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg har mulighed for befordingsfradrag eller befordringsgodtgørelse. Evt. betalt af arbejdsgiver. Jeg arbejder sideløbende med studiet i firmaet, på nedsat tid, ca 15 timer ugenligt. Jeg er samtidig på SU

På denne side ( http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1920475 )kan jeg læse at jeg ikke umiddelbart har ret til noget da det er en videregående uddannelse. Omvendt under punktet “Befordringsgodtgørelse til uddannelsessted” syntes jeg der står at jeg har mulighed for det. Er det fordi det er godtgørelse og ikke fradrag?

Jeg læser det også som muligt i PWC personalegode katalog på side 65. http://www.pwc.dk/da/publikationer/2015/pwc-personalegoder-2016.pdf

Jeg kan ikke finde ud af det. Min chef vil gerne betale noget, men det skal selvfølgelig være efter reglerne.

Håber I kan hjælpe og evt. kan henvise til materiale eller offentlig instans som kan be/afkræfte dette, så vi får noget på skrift inden vi gør noget?

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forskellen ligger i om det er efteruddannelsesøjemed eller grund- eller videreuddannelse. 

Skat skriver:

Et uddannelsessted betragtes kun som en arbejdsplads, hvis der er tale om undervisning i efteruddannelsesøjemed som led i arbejdet.

Efteruddanner eller videreuddanner du dig? Siden du modtager SU tror jeg du videreuddanner dig

Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde den sætning du skriver, men jeg kan finde noget der minder om det:

_____

"

Efteruddannelse, der ikke anses som arbejdssted

Efteruddannelse på en videregående uddannelse kan efter art og omfang anses for at være mere end en efteruddannelse for skatteyderen, uanset om skatteyderen har fået fuld løn under uddannelsen, da uddannelsen anses som led i en videregående uddannelse. Der er derfor ikke skattefrihed for udgifter, der dækker denne type uddannelse. Se SKM2008.114.VLR.

Befordringsgodtgørelse til uddannelsessted

Som supplement til de almindelige regler om befordringsfradrag eller skattefri befordringsgodtgørelse kan der udbetales en skattefri befordringsgodtgørelse både til personer på efteruddannelser og til personer på grund- og videreuddannelser. Befordringsgodtgørelsen kan ydes for transport i egen bil/motorcykel frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl eller arbejdsstedet og uddannelsesstedet eller kursusstedet ad den normale transportvej. Hverken den sædvanlige bopæl eller det normale arbejdssted kan anses for at være uddannelses-/kursussted. Hvis undervisningen således foregår på den ansattes normale arbejdsplads, må den ansatte ikke modtage en skattefri befordringsgodtgørelse. Se LL § 31, stk. 5. "

______

Jeg syntes de de to punkter er modsigende. I det ene står der at det ikke gælder videregående uddannelser, men i des sidste ser jeg det som om at der står det modsatte.

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror næppe du kan få befordring på en videregående uddannelse. Du kan opnå befordring hvis du skal vedligeholde og ajourføre din advokatsekretær uddannelse. Du vil nu videreuddanne dig = ingen befordring

Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Men et hænger som sagt bare ikke sammen med det som jeg skrev tidligere.

"Som supplement til de almindelige regler om befordringsfradrag eller skattefri befordringsgodtgørelse kan der udbetales en skattefri befordringsgodtgørelse både til personer på efteruddannelser og til personer på grund- og videreuddannelser....."

Jeg søger et konkret svar og ikke tror. Hvor kan jeg henvende mig ved SKAT, for at få svar?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

IBI:
Jeg søger et konkret svar og ikke tror. Hvor kan jeg henvende mig ved SKAT, for at få svar?

En god lille opgave for en kommende jura-studerende selv af finde svaret...... Big Smile


Dit link vedrørende uddannelsessted omfatter den situation, hvor undervisningen indgår som en integreret del af dit ansættelsesforhold. 

Praksis er at der ikke er fradrag når der er tale om videreuddannelse. Du kan eksempelvis læse  SKM2008.114.VLR som du selv har linket til.....

Hvis du vil høre SKAT så få et bindende svar.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)