Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Andel i ApS

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

NicSonder:
Men anpartsselskabet kan godt købe egne anparter, hvis det besluttes på en GF og der er penge til det? Eller er der andre krav? 

Jeres aps kan alene købe egne anparter, hvis der er frie reserver i selskabet. Det beløb, der maksimalt kan bruges, er det der svarer til de frie reserver, der var til stede i seneste årsrapport. Så find det frem og se hvad der står under frie reserver......

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

NicSonder:
Kan vores driftselskab så udbetale 8.500 til de andre to holding selskaber, som så for de penge kan købe mit holdingselskabs ejerandele?

Et aps kan ikke bare udbetale beløb til sine ejere eller nogle af dem.

Muligheden for at der kan flyttes penge fra jeres aps til de to holdingselskaber  er enten at jeres årsregnskab giver mulighed for udbytte - og så er det jo alle tre holdingselskaber som får penge. Eller også skal de to holdingselskaber leverer nogle reelle ydelser til aps. Men det vil så betyde at de to holdingselskaber får en indkomst, som er skattepligtig.  Så det virker heller ikke som en farbar vej.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med en mellemregning mellem driftselskabet og holding?

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik 

Kan du uddybe hvad du mener med en mellemregning?

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis der er frie reserver i anpartsselskabet, så kan vores driftselskab (ApS) godt købe min 1/3 af anparterne? Det virker umiddelbart som den bedste løsning.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

NicSonder:

Hej Frederik 

Kan du uddybe hvad du mener med en mellemregning?

Det var nu mest et spørgsmål rettet til Whisky. :)

Men det jeg mente var at:

Driftselskabet overfører 8.500 kr. til hver af de 2 holding selskaber. Det skal så bogføres sådan at der i driftselskabet står at de har 8.500 kr. tilgode hos hver af de to holding selskaber. Og omvendt i holding selskaberne, skal der stå at de har 8.500 kr. i gæld til driftselskabet.

Så har de 2 holding selskaber nok penge til at købe din andel for de 17.000 kr., men skylder nu bare driftselskabet 8.500 kr. hver.

En anden løsning kunne være udbytte, hvor i skal afholde ekstraordinær generalforsamling. Men jeg ved ikke lige helt hvordan det ville hænge sammen når alle 3 skulle have penge.

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Takker :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

NicSonder:

Men hvis der er frie reserver i anpartsselskabet, så kan vores driftselskab (ApS) godt købe min 1/3 af anparterne? Det virker umiddelbart som den bedste løsning.

hvis der er frie reserver så kan der afholdes ekstraordinær generalforsamling og vedtages udbytte - og med mindre I har særregler så vil det udbytte så gå ens til ejerne = dit holding vil også modtage samme beløb som de andre holding - så beløbet skal I så fald jo være større da de jo så skal give mere for dit holding som jo som nævnt modtager samme beløb 

Frie reserver er ikke noget der er i banken bare - det er reelle frie reserver som du kan tænke på som opsparet overskud efter betalt selskabsskat i drift - ellers er de ikke frie

Alternativet kan være oprette lån fra de to holding til drift - det ville jeg umiddelbart mene kunne være løsning. Det skal så være med et lille lånebrev og der skal lovpligtigt beregnes markeds rente (ofte mellem 4 og 12%) som de to holding nu betaler rent faktisk som renteudgift - til de to drift der har det som skattepligtig renteindtægt.

Whiskey kan sikkert sige, om det er OK (om det på nogen måde kunne ses som ulovligt aktionærlån i denne situation - mellem ET drift og ET holding ville det ikke være det) og om der bør afholdes en lille generalforsamling hvor det lidt usædvanlige, at et fælles drift låner penge til to ude af 3 holding

Frem for alt dette skud i tågen, hvorfor betaler I så ikke lige måske 3.000 kr for et råd hos en alm revisor der sidder med regnskabet og ser hvad der er muligt og praktisk?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Driftselskabet overfører 8.500 kr. til hver af de 2 holding selskaber. Det skal så bogføres sådan at der i driftselskabet står at de har 8.500 kr. tilgode hos hver af de to holding selskaber. Og omvendt i holding selskaberne, skal der stå at de har 8.500 kr. i gæld til driftselskabet.

Henset til hvad pengene skal bruges til så vil der være tale om selvfinansiering. Der skal som ved udbytte være frie reserver. generalforsamlingsbeslutning, kreditvurdering af låntager og redegørelse for omstændighederne mv.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)