Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Andel i ApS

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi er tre venner der har stiftet et ApS sammen for 51.000 kr. Det er ejet af tre holdning selskaber som vi hver især ejer, hvor vi skød 17.000kr. ind.
Jeg vil nu gerne ud af selskabet igen. Der er ikke genereret noget betydeligt overskud, men vi har ca 70.000kr på kontoen nu. Vi har aftalt at jeg bare kan få mine 17.000kr igen. Kan ApS'et godt udbetale de 17.000kr til mit holding IVS? Så de andre holding selskaber kan overtage ejerandelene på den måde?

Eller hvordan ville I løse det?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Nicolai

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du at de 2 andre køber dit holdingselskabs tredjedel af driftselskabet? For det kan de sagtens. Så får du de 17.000 på kontoen i dit holdingselskab.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - I bør lave en et par fondsnotaer hvor de to andre holding køber dit holdings anparter i driftselskabet - vel for 8.500 kr hver (17.000 ialt) og så får de hver halvdelen af dit holdings anparter i drift og giver dit holding betalingen hver 8.500 kr

Så - hvis ellers de 17.000 ialt var den kapital holding havde i drift, ja så står holding helt som inden -og med mindre der har været nogen ikke fradragsberettigede stiftelsesomkostninger i dit holding fra stiftelsen af drift - ja så står du uforandret kapitalmæssig

Du skal jo så gerne have noget at bruge holding til, for ellers er det bare at lukke ved erklæring formentlig, da du jo ellers stadigt har lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig dig som ejer uanset løn og omsætning og måske noget bank omkostning/gebyr for erhvervskonto + jo årsrapport og selskabsselvangivelse.

Har du andet at bruge holding til er det jo fint nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtig respons. 

Vores tanke var egentlig at vores ApS kunne udbetale de 17.000kr til mig, men det skal gå igennem deres holding selskaber først?

Mvh

Nicolai

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeres aps kan ikke bare udbetale pengene til dig. Der er nogle betingelser som skal være opfyldt for at et aps kan købe egne anparter. Blandt andet frie reserver, at planen om tilbagekøb træffes på en generalforsamling mv.

Så hvis det er her og nu du skal ud så er vejen frem den som Thomas og John har beskrevet. Dine to venners holdingselskaber må til lommen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

NicSonder:

Tak for hurtig respons. 

Vores tanke var egentlig at vores ApS kunne udbetale de 17.000kr til mig, men det skal gå igennem deres holding selskaber først?

Mvh

Nicolai

Nej den går ikke. Dine venners holding kan teoretisk set jo købe dit holding selskab, og betale ialt 17.000 kr for anparterne i det. Så får du - som jo så sælger dit holding og ikke det drift som holding ejer - de 17.000 kr i hånden for salget af holding

Dine partnere har så deres egne holding og nu som ekstra 50% hver af dit gamle holding som et ekstra holding med udgifter og arbejde- hvis de "gider" den konstruktion (som så kunne lægge op til fusionsarbejde og omk) Det er næppe en spiselig løsning for at sige det rent ud.

Det er dit holding der ejer 1/3 af drift og så er det - hvis ikke de køber dit holding, kun dit holding der kan sælge de anparter og få de penge.

Så kan du - alt andet lig ikke trække pengene ud bare - der skal være fri kapital og generalforsamling og udbytte

Det er derfor jeg nævner, at du jo ender med et holding som du stadigt har alle omkostninger til, og har du ikke noget at bruge det til, så må du lukke det

Er der kapital og ingen gæld, så kan du lukke dit holding når det har solgt driftsanparterne - ved erklæring og SÅ kan du få den fri kapital i hånden

VH John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er der så tale om et holding IVS. Det kunne princippet være til en kr og så at aps er stiftet via lånekapital. Det melder historien ikke noget om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Nu er der så tale om et holding IVS. Det kunne princippet være til en kr og så at aps er stiftet via lånekapital. Det melder historien ikke noget om.

lyder ikke usandsynligt - og så må de jo tage hensyn til det - men jeg tror heller ikke, som sagt, at køb af holding direkte er spiseligt - så vi er nok stadigt nede i at trådstarter så må finde løsning skattemæssigt-  evt lånekapital contra betaling 17 t for anparterne - tilbagebetale lån og så evt tab/gevinst i aktieindkomst

De kunne jo købe holding for 1 kr hvis det var værdien de var enige om, og så overtager de jo lånet men - alt for lidt vi ved om det her og lyder måske heller ikke "spiseligt"

Mon ikke - selv om det koster - at det er værd lige at lade en med ekspertise se på det. Det KAN sikkert koste 3-5000 kr med et godt råd men hvis nu de deles om omkostningen er det vel ikke dumt (og nej det som vanligt ikke noget noget jer gør i - så ingen reklame her :) ) 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke lån i nogen af firmaerne.

Kan vores driftselskab så udbetale 8.500 til de andre to holding selskaber, som så for de penge kan købe mit holdingselskabs ejerandele?

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Men anpartsselskabet kan godt købe egne anparter, hvis det besluttes på en GF og der er penge til det? Eller er der andre krav? 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)